Vorige

Word je als werkgever verplicht een tijdsregistratiesysteem in te voeren?

08 juli 2020 Werkgevers
Annelies Bries

Als het van het Arbeidshof van Brussel afhangt, ziet het ernaar uit van wel: volgens een opmerkelijk arrest heeft elke werkgever de verplichting om een objectief, betrouwbaar én toegankelijk systeem op te zetten waarmee de dagelijkse arbeidstijd van iedere werknemer wordt geregistreerd. Maar wat als de werkgever geen dergelijk systeem voorziet?

Leestijd: Later lezen?

Minimale rusttijden en maximale arbeidsduur respecteren

Het arrest van het Arbeidshof is een toepassing van een arrest dat reeds op 14 mei 2019 werd uitgesproken door het Europees Hof van Justitie. In dat arrest verduidelijkt het Hof van Justitie dat lidstaten ervoor moeten zorgen dat die minimale rusttijden en de maximale arbeidsduur gerespecteerd worden, door ‘de nodige maatregelen’ te treffen.

Wordt er geen systeem voorzien waarmee de dagelijkse arbeidstijd van iedere werknemer geregistreerd wordt? Dan oordeelt het Europees Hof dat de lidstaten het respecteren van deze arbeidstijden niet kunnen garanderen. Zonder een dergelijk systeem kunnen werkgever en werknemer, en dus ook de inspectiediensten, onmogelijk nagaan of de arbeids- en rusttijden correct nageleefd werden.

Bewijslast bij werkgever

Heeft de werkgever geen dergelijk systeem voorzien? Dan zal de werkgever moeten aantonen welke uren zijn werknemers effectief gepresteerd hebben. Precieze aanleiding voor dit arrest is een case van een ontslagen medewerkster die recht op overuren eiste, ook al had ze daarvoor geen bewijs.

Het Arbeidshof oordeelde namelijk dat, net omdat haar werkgever geen registratiesysteem voorzien had, de werkgever moet aantonen dat er geen overuren gepresteerd werden. Dit is wat men noemt ‘een omkering van de bewijslast’. Vóór de uitspraak van het Europees Hof van Justitie was het immers zo dat de werknemer moest aantonen dat hij overuren gepresteerd had indien hij het loon voor overuren zou vorderen van zijn werkgever.

To register or not to register?

Voorlopig legt het Belgisch recht geen algemeen systeem van tijdsregistratie op. Toch is het niet ondenkbaar dat er nog dergelijke uitspraken zullen volgen aangezien Belgische rechtbanken onze wetgeving moeten interpreteren in het licht van de rechtspraak van het Europees Hof van Justitie. Wil je toch het zekere voor het onzekere nemen? Dan kan je als werkgever nu al een vorm van tijdsregistratie voorzien. Dit hoeft niet perse een klassiek tikkloksysteem te zijn: elk systeem waarbij op een objectieve manier de gepresteerde uren worden geregistreerd volstaat. Het systeem moet wel steeds toegankelijk zijn voor de werknemer.

Juridisch advies nodig?

Heb je hierover vragen? Wil je je werknemers flexibel inzetten?

Contacteer ons

Deel dit artikel

Annelies Bries_acerta

Geschreven door Annelies Bries

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Kennelijk onredelijk ontslag voor contractanten in de overheid

12 april 2024
Johan Weemaes

Contractanten in de openbare sector zullen vanaf nu ook beschermd zijn tegen kennelijk onredelijk ontslag. Op 1 mei 2024 treedt deze wet in werking. Ontdek wat je moet weten als werkgever.

Lees meer
Werkgevers

De verkiezingen komen eraan: wat moet er nog beslist worden?

29 maart 2024
Ellen Van Grunderbeek

In de aanloop naar de verkiezingen op 9 juni 2024 zijn er nog wat arbeidsdossiers die moeten afgewerkt worden en dus nog wat beslissingen die genomen moeten worden. Wat is de impact hiervan als werkgever?

Lees meer
Werkgevers

Wat verandert er voor werkgevers in april 2024?

28 maart 2024
Miet Vanhegen

De wetgeving verandert aan een snel tempo en als werkgever is het belangrijk dat je op de hoogte blijft en weet welke wijzigingen een impact kunnen hebben op jouw organisatie. Wij lijsten alle belangrijkste wijzigingen op voor april 2024.

Lees meer