De digitale hr-afdeling van de toekomst

15 maart 2022
Leestijd: Later lezen?

Hr-administratie kan een hele opgave zijn. Je bureaublad staat boordevol openstaande documenten, je mappenstructuur is een kluwen en jij bent opnieuw een hoop tijd verloren.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om je hr-administratie efficiënter te maken. En daar profiteert heel je organisatie van.

Iedereen digitaal

Hr-personeel besteedt doorgaans veel tijd aan repetitieve taken: lonen uitbetalen, verlofaanvragen afhandelen, ziekteverzuim bijhouden en ga zo maar door. Die repetitieve taken brengen een ellenlange workflow met zich mee en nemen veel tijd in beslag. Dat zorgt voor frustratie, want je hr-medewerkers hebben te weinig tijd om hun expertise zodanig in te zetten dat het écht het verschil maakt voor je personeel en onderneming.

Minder tijd staat dus gelijk aan minder impact. Door repetitieve zaken efficiënt en succesvol te digitaliseren, verdrinkt je hr-medewerker niet meer in tijdrovende administratieve taken, maar verwerkt hij veel zaken met een paar simpele clicks.

Ook personeel dat niet op je hr-afdeling werkt profiteert van digitalisering. Verlof aanvragen? Dat kan in een handomdraai. Door te digitaliseren maak je bepaalde processen sneller, makkelijker en inzichtelijker voor je personeel. In feite verbeter je dus hun employee experience. En jij haalt op jouw beurt meer uit je personeel.

Hoe verenig je digitalisering met menselijkheid?

In veel ondernemingen heerst het beeld dat digitalisering de menselijke toets doet verdwijnen. Dat is absoluut niet zo. Integendeel: digitalisering zorgt er net voor dat je eenvoudiger de vinger aan de pols houdt. Je ziet bijvoorbeeld in een oogopslag wie vaak ziek is en merkt patronen of plotse veranderingen eerder op. Daardoor kan je sneller ingrijpen en het verloop of ziekteverzuim binnen je onderneming verlagen.

Daarnaast bespaar je veel tijd door operationele processen te digitaliseren. Die tijd steek je bijvoorbeeld in het implementeren van een welzijnsbeleid, betere evaluatieprocessen, het uitstippelen van persoonlijke leertrajecten et cetera. Dankzij digitalisering blijft er dus meer tijd over om écht aan de noden van je bedrijf en medewerkers te voldoen.

Hoe begin je er zelf aan?

Starten met het digitaliseren van je hr-afdeling? Dan bekijk je best eerst wat je precies wil digitaliseren. Bespreek met je hr-personeel welke repetitieve taken veel tijd opslorpen en waar zij zelf opportuniteiten voor digitalisering zien. Zo vergroot je ook meteen het interne draagvlak voor de digitalisering – niet iedereen is immers dol op verandering. Zaken die veel bedrijven digitaliseren zijn bijvoorbeeld:

  • Loonadministratie
  • Opvolgen van verlof en vakanties
  • Opvolgen van afwezigheden door ziekte
  • Onkostennota’s
  • Aanwerving

Bekijk echter vooral waar jouw onderneming en medewerkers baat bij hebben. Laat je goed bijstaan door een expert, want de eerste stappen naar digitalisering zijn voor iedereen spannend.

Ontdek Connect HR Office

Meer automatisatie, een betere workflow, minder manueel werk én een performantere hr-administratie? Met Connect HR Office geef je jouw hr-administratie en hr-personeel een flinke upgrade.

In de tool kan je:

  • digitale dossiers voor elke medewerker toevoegen
  • persoonsgegevens beheren
  • je personeelsplanning opmaken
  • een opleidingsaanbod samenstellen
  • een evaluatiecyclus plannen en opvolgen
  • onkosten registreren

Het resultaat: je behoudt meer overzicht en controle, hebt minder zorgen en meer gemoedsrust. En ook je medewerkers worden er beter van.

Graag weten wat Connect HR Office voor jouw organisatie kan betekenen? Onze experts vertellen jou er met plezier meer over.

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp