Wie werknemers voltijds of deeltijds in dienst neemt of heeft, is verplicht een IDPBW of interne dienst voor preventie en bescherming op het werk op te richten. Wat zijn de taken van een IDPBW, en wie neemt deze taken op zich?
De IDPBW is een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk die de werkgever en de werknemer bijstaat om de regelgeving inzake welzijn, de veiligheid en gezondheid op de werkvloer in de praktijk toe te passen. Deze eerstelijnspreventie pakt de veiligheid en gezondheid multidisciplinair aan: arbeidsveiligheid, arbeidsgeneeskunde, ergonomie, arbeidshygiëne, en psychosociale aspecten behoren tot haar werkveld.
Minstens één preventieadviseur moet het team vervoegen - hij is de spilfiguur op vlak van veiligheid, gezondheid en welzijn op de werkvloer.
Telt je organisatie minder dan twintig werknemers? Dan mag de werkgever deze rol van preventieadviseur op zich nemen. Voor enkele gespecialiseerde aspecten, zoals bedrijfsgeneeskunde, ben je wel verplicht je te laten bijstaan door (specialisten van) de externe preventiedienst of EDPBW.
Nieuwsgierig naar de verplichtingen van je IDPBW? We lijsten er enkele voor je op:
De interne preventieadviseur geeft advies aan de bedrijfsleiding, formuleert richtlijnen voor een beleid, maakt risicoanalyses en stelt zelfs actieplannen op. De effectieve uitvoering van actieplannen ligt bij de werkgever.
De meeste bedrijven werken daarnaast samen met een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Die ondersteunt je interne dienst met uitleg, opleiding, voorbeelden, sjablonen en infodocumenten.
Ben je zelfstandige zonder personeel? Dan is de oprichting van IDPBW niet nodig.
Maar neem je je eerste medewerker in dienst - voltijds, deeltijds of via een interimkantoor? Dan ben je verantwoordelijk voor zijn of haar veiligheid, gezondheid en algemeen welzijn. In dat geval legt de wet je op een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk op te richten.
Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.
Bekijk al onze dossiers voor werkgevers