Groot nieuws vrijdagnamiddag. De federale regering had eindelijk de knoop doorgehakt over het mobiliteitsbudget. De bedoeling van deze nieuwe maatregel is werknemers en werkgevers aanzetten om bedrijfswagens in te leveren voor meer loon.
Meer loon?
Wie een bedrijfswagen heeft, zal er voor kunnen kiezen om deze in te leveren in ruil voor meer loon. Dat extra loon zal niet behandeld worden als gewoon loon, met sociale zekerheidsbijdragen en bedrijfsvoorheffing, maar op dezelfde manier als een bedrijfswagen. Hierdoor houdt de werknemer er meer van over en kost het de werkgever minder.
Doel?
Het mobiliteitsbudget moet zorgen voor minder auto’s op de baan, om zo de fileproblematiek in ons land aan te pakken. Sceptici zeggen echter dat de regeling niet voldoende gewicht heeft om het aantal auto’s terug te dringen. Zo zou het mogelijk zijn om toch een bedrijfswagen te houden, een goedkoper model dan, en meer loon te krijgen. Dit goedkoper model is niet noodzakelijk zuiniger én neemt nog steeds plaats in op de openbare weg. Ze vragen aandacht voor volwaardige initiatieven voor het woon-werkverkeer met de wagen.
In de praktijk?
Het mobiliteitsbudget zou er gaan komen in 2018. Tot dan is het nog wachten op duidelijke instructies om het plan ook in praktijk te kunnen omzetten. Wel staat al vast dat de werkgever het mobiliteitsbudget moet invoeren in zijn onderneming. Pas dan kan de werknemer een aanvraag doen om er gebruik van te maken. Als de werkgever akkoord gaat met de aanvraag, kan de bedrijfswagen worden ingeleverd.
We houden u uiteraard op de hoogte van de vorderingen. U kan ondertussen een kijkje nemen in de afdelingen 23 en 24 van de Sociale Gids op Trefzeker, waar u alle informatie vindt over de parafiscale behandeling van bedrijfswagens.