Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Geel Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
09 264 12 66
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 740 78 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 78
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 31 66
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 20
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
02 333 27 20
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
010 23 59 22
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
09 264 12 66
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 333 27 28
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 40 02 50
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 66
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 34
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
050 44 31 66
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 52 28
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
081 25 04 65
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
081 25 04 65
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 740 78 78
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
010 23 59 22
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
03 740 78 78
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 65
Oostende
Alfons Pieterslaan 130, 8400 Oostende
050 44 31 66
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
09 264 12 66
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
050 44 31 66
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
09 264 12 66
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 50
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 333 27 28

Gezin en zorg

Ik ben zwanger, waar heb ik recht op? Welke steun is er als ik een kindje adopteer? Kan ik vaderschapsverlof krijgen? Bestaat er mantelzorg voor zelfstandigen? Belangrijke momenten vragen om duidelijke info. Graag gedaan.

Word jij binnenkort mama? Als ondernemer heb jij evengoed recht op tijd en ondersteuning. Zo heb je na de geboorte van je kind recht op allerlei voordelen en toelagen. Sommige worden geregeld door je Acerta sociaal verzekeringsfonds, andere worden uitbetaald door het ziekenfonds. In thema’s en dossiers lees je alles over waar je recht op hebt. Hier ontdek je wat Acerta voor je kan doen. 

Vanaf 1 januari 2019 veranderde de wetgeving rond kinderbijslag. Dit houdt in dat de regio waar je kind woont vanaf dat moment bevoegd is voor de uitbetaling van de kinderbijslag. Elk kindje dat in Vlaanderen geboren wordt vanaf 1 januari 2019, heeft recht op een éénmalig startbedrag (of adoptiepremie) en maandelijkse gezinsbijslag vanaf de maand van de geboorte. Dit recht staat los van je zelfstandigenstatuut maar wordt vastgesteld op basis van de domiciliëring van je kind in Vlaanderen.

Woont je kind in Wallonië, Brussel of het Duitstalige landsgedeelte, heb je ook recht op een geboorte- of adoptiepremie en maandelijkse kinderbijslag. Net zoals in Vlaanderen zijn deze rechten verworven naargelang de woonplaats van het kind, op het grondgebied van Wallonië of Brussel. Wat verandert er? Het recht op kinderbijslag begint op de eerste dag van de maand die volgt op de geboorte van uw kind. Elke regio heeft haar eigen toeslagen, elk onderworpen aan specifieke voorwaarden.

Je kan mogelijk wel recht hebben op bepaalde toeslagen van het Groeipakket als je kind naar een door de Vlaamse Gemeenschap erkende opvangvoorziening of school gaat, ook al woont je kind niet in Vlaanderen.

Voor meer info en aanvragen neem je best contact op met Infino, het kinderbijslagfonds van Acerta en Securex. Op hun website vind je ook de juiste aanvraagdocumenten.

Daarnaast heb je als zelfstandige moeder ook nog recht op de volgende zaken die via Acerta lopen: 

  • Vrijstelling kwartaalbijdrage: Je wordt voor één kwartaal vrijgesteld van het betalen van sociale bijdragen voor het kwartaal dat volgt op het kwartaal van de bevalling. Voor dit vrijgestelde kwartaal behoud je al je sociale rechten. Let wel: je VAPZ-bijdrage is niet fiscaal aftrekbaar in het jaar van de vrijstelling.

    Je hoeft hiervoor geen aanvraag in te dienen. Acerta Sociaal Verzekeringsfonds brengt dit in orde van zodra het ziekenfonds de gegevens van de moederschapsuitkering overmaakt.
     
  • Gratis dienstencheques: Als kersverse zelfstandige moeder heb je recht op 105 gratis dienstencheques waarmee je huishoudelijke hulp kunt inkopen. Na ontvangst van je ingevulde aanvraagformulier, contacteren we jou en regelen de aanvraag.

Download het aanvraagformulier

Pluxee, dat het uitgeven en verdelen van dienstencheques in België beheert, stuurt je de cheques per post of voegt ze toe aan jouw elektronische portefeuille. De cheques ruil je in via een kantoor dat huishoudhulp aanbiedt.

  • Sociaal VAPZ: Ben je een mama die een moederschapsuitkering ontvangt? Dan krijg je bij iedere bevalling een bedrag gelijk aan 25 % van de premie in de sociale pensioenovereenkomst gestort. Daarnaast ontvang je eenmalig een bijdrage van 250 euro per pasgeborene. Van dit extraatje geniet je wanneer je een sociaal VAPZ via Acerta afneemt. Op deze pagina vind je meer informatie over het SVAPZ.

De adoptie van een kind geeft je recht op een aantal voordelen. Die lopen parallel met de algemene voordelen van de moederschapsrust.

Zo krijg je een adoptie-uitkering en een eenmalige adoptiepremie. En uiteraard ontvang je een maandelijkse kinderbijslag. Binnenkort heb je ook na adoptie recht op dienstencheques. Een uitvoeringsbesluit moet echter nog een aantal modaliteiten regelen, zoals de voorwaarden en de datum van inwerkingtreding.

Voor meer info en aanvragen neem je best contact op met Infino, het kinderbijslagfonds van Acerta en Securex. Op hun website vind je ook de juiste aanvraagdocumenten.www.infino.be.

Sinds 1 mei 2019 kan een zelfstandige die vader wordt een uitkering en eventueel ook gratis dienstencheques aanvragen. Hetzelfde geldt voor een zelfstandige die meeouder wordt van een kind van zijn of haar partner.

Je kan de uitkering aanvragen voor maximaal  20 volledige of 40 halve dagen. Deze moet je opnemen binnen de vier maanden na de geboorte. De uitkering bedraagt 99,51 euro per volledige dag of 49,76 euro per halve dag. Als je kiest voor maximaal 8 verlofdagen, krijg je daarnaast ook een éénmalige uitkering van 135 euro, ter compensatie voor de kosten die je gemaakt hebt voor de bestelling van dienstencheques.

De aanvraag gebeurt bij het sociaal verzekeringsfonds. Deze moet je doen ten laatste in het kwartaal na de geboorte.

Een zwaar zieke partner. Een zoon of dochter met een handicap die meer dan ooit extra zorg vraagt. Een ouder die zijn of haar laatste dagen in gaat. Als je als zelfstandige je activiteit onderbreekt om voor een partner, gezins- of familielid te zorgen, heb je recht op een uitkering.

Je kunt je activiteit geheel of gedeeltelijk onderbreken gedurende maximum twaalf maanden over je ganse loopbaan. Van zodra je je zelfstandige activiteit gedurende drie opeenvolgende maanden volledig onderbreekt, ben je vrijgesteld van de betaling van je sociale bijdragen met behoud van rechten.

Mantelzorg aanvragen doe je eenvoudig via Acerta, zonder administratieve rompslomp. In 99 % gevallen, krijg je er ook een goedkeuring voor. Je hoeft enkel een aanvraagformulier in te dienen, samen met een attest van de behandelende arts (niet voor een gehandicapt kind). Verminder je je activiteiten, maar onderbreek je ze niet volledig? Dan heb je ook een ereverklaring nodig. Daarin vertel je simpelweg hoe jij je activiteiten zult organiseren.

Je aanvraag dien je in vóór je je activiteiten onderbreekt. Ben je te laat met indienen? Dan kunnen we maximum 1 maand teruggaan.  Stuur je aanvraag aangetekend naar Acerta sociaal verzekeringsfonds, Groenenborgerlaan 16, 2610 Wilrijk of regel het aan de balie van je Acerta-kantoor. Of regel het nog sneller aan de balie van jouw Acerta-kantoor. Je krijgt dan meteen een ontvangstbewijs. Aanvragen die per gewone post of per e-mail toekomen zijn niet geldig.