Op deze pagina
Ook interessant
Op deze pagina
Ook interessant
Vergunning Handelaar Alcohol en Tabak
Wil je alcoholproducten of tabak verkopen, dan heb je daarvoor vooraf een vergunning voor nodig. Vanaf 1 mei 2025 is hiervoor slechts één vergunning vereist, afgeleverd door de diensten van Douane en Accijnzen.
De twee verschillende vergunningen Ethylalcohol en alcoholhoudende dranken en de tabaksvergunning werden samengevoegd tot één enkele vergunning: “Handelaar Alcohol en Tabak”.
Welke ondernemingen moeten verplicht een vergunning aanvragen?
Ondernemingen die handel drijven in:
- ethylalcohol en/of alcoholhoudende dranken die reeds werden uitgeslagen tot verbruik in België;
- opgelet: inrichtingen zoals hotels, restaurants en cafés, waar alcoholhoudende dranken uitsluitend ter plaatse worden geconsumeerd, moeten niet zijn geregistreerd via deze vergunning;
- Maar wél: als deze inrichtingen take-away en/of levering aan huis van ethylalcohol en/of alcoholhoudende dranken aanbieden, moeten ze wel geregistreerd zijn via deze vergunning;
- tabaksfabricaten (waaronder sigaretten, sigaren, rooktabak (roltabak, blunts, pijptabak), waterpijptabak en producten op basis van cannabis) en/of met tabaksfabricaten gelijkgestelde producten (zoals verhitte tabaksproducten (nog niet toegelaten) en e-vloeistoffen) die reeds werden uitgeslagen tot verbruik in België;
- ruwe tabak (niet-gefabriceerde tabak).
Overgangsperiode
Ondernemingen die eerder al – t.t.z. voor 1 mei 2025 - over een vergunning Ethylalcohol en alcoholhoudende dranken of een vergunning tabak beschikten, zullen alsnog een nieuwe vergunning Handelaar Alcohol en Tabak moeten aanvragen. Hiervoor geldt een overgangsperiode tot en met 31 oktober 2025.
Vraag dus tijdig je nieuwe vergunning aan!
Acerta brengt deze registratie graag voor jou in orde. Je betaalt hiervoor 62 euro administratiekosten (excl. btw).
Bedankt voor je aanvraag
We hebben je aanvraag goed ontvangen en doen het nodige.
FAQ – Vergunning Handelaar Alcohol en Tabak
Wat is de vergunning “Handelaar Alcohol en Tabak”?
Vanaf 1 mei 2025 is er één geïntegreerde vergunning nodig voor wie alcoholproducten en/of tabak verkoopt. Deze vervangt:
- de vergunning “Ethylalcohol en alcoholhoudende dranken – Handelaar”;
- de beroepsaangiften 108/109 voor tabaksproducten (fabricaten én ruwe tabak).
Wie moet deze vergunning aanvragen?
Ondernemingen die handel drijven in:
- Ethylalcohol en alcoholhoudende dranken (uitgeslagen tot verbruik in België):
- zoals detailhandel, groothandel, online verkoop, ambulante handel;
- ook horeca met take-away of levering van alcohol moet een vergunning aanvragen.
- Tabaksfabricaten en gelijkgestelde producten:
- sigaretten, sigaren, roltabak, waterpijptabak, cannabisproducten, e-vloeistoffen;
- Ruwe tabak (niet-gefabriceerde tabak).
Wie is vrijgesteld van de vergunning?
- Horeca (hotels, cafés, restaurants) waar alcohol enkel ter plaatse wordt geconsumeerd;
- Houders van een andere vergunning: “Erkend entrepothouder”, “Geregistreerde geadresseerde” of “Geregistreerde afzender” – maar enkel voor de activiteiten die onder deze vergunningen vallen.
Wat als ik al een oude vergunning had?
Je moet uiterlijk op 31 oktober 2025 een nieuwe vergunning aanvragen, ook als je al over een oude vergunning beschikte vóór 1 mei 2025.
Is er slechts één vergunning per onderneming nodig?
Ja. Eén vergunning per btw-nummer volstaat. Bij de aanvraag geef je alle locaties op waar je de producten verkoopt én welke producten per locatie verhandeld worden.
Kan Acerta helpen met de aanvraag?
Ja. Acerta verzorgt graag de aanvraag voor jou. Hiervoor betaal je 69 euro administratiekost (excl. btw).
Wat gebeurt er na de aanvraag?
Acerta zorgt voor de opmaak van een mandaat om de vergunning voor jou te kunnen aanvragen via MyMinfin. Na goedkeuring doen we het nodige en leveren we jouw vergunning af.
Wat is het mandaatsysteem?
Het mandaatsysteem is een digitale volmacht via CSAM, waarmee een derde partij – zoals Acerta of je accountant – namens jouw onderneming handelingen mag uitvoeren bij overheidsdiensten zoals de FOD Financiën.
Waarom is een mandaat nodig voor deze vergunning?
Omdat de vergunning Handelaar Alcohol en Tabak vanaf 1 mei 2025 uitsluitend online via MyMinfin kan worden aangevraagd. Acerta of een andere tussenpersoon kan dit enkel voor jou doen als er eerst een geldig CSAM-mandaat is toegekend.
Hoe wijs ik Acerta aan als mandataris?
Je krijgt een email van de FOD waarmee je eenvoudig het CSAM mandaat digitaal kan bevestigen. Dit doe je als volgt:
- Klik op de link.
- Log in met je eID of Itsme.
- Selecteer je onderneming.
- Bevestig het voorgestelde mandaat.
Wat gebeurt er als ik geen mandaat geef?
Dan kan Acerta jouw vergunning niet aanvragen. Je zal dan zelf de aanvraag via MyMinfin moeten afhandelen.
Wat als ik mijn mandaat wil intrekken of wijzigen?
Dat kan altijd via het CSAM-platform (https://csam.be). Je beheert daar alle actieve mandaten van je onderneming.