Een cafetariaplan of een flexibel loonpakket is een strategische tool om je te onderscheiden van de concurrentie op de arbeidsmarkt én om je aantrekkingskracht als werkgever te vergroten.
Het feit dat je een keuze aanbiedt in de samenstelling van het loonpakket, maar ook door het pakket van voordelen dat je ter beschikking stelt, heb je een streepje voor bij kandidaten.
Een flexibel loonpakket verhoogt de motivatie en tevredenheid van je medewerkers, versterkt je employer brand en is bovendien budgetneutraal. Je loonkost wijzigt immers niet. Wel kan je met diezelfde loonkost dankzij de extralegale voordelen in het cafetariaplan meer waarde bieden voor je medewerkers.
Ga na welke elementen uit het loonpakket geflexibiliseerd kunnen worden. Eens je weet welke elementen geflexibiliseerd kunnen worden, bereken je de kost van deze elementen. De meeste loonelementen zijn namelijk onderworpen aan sociale en fiscale bijdragen, zoals de eindejaarspremie of bonussen en het brutoloon. Het ‘budget’ in een cafetariaplan weerspiegelt altijd de totale kost van een loonelement, namelijk het bruto bedrag verhoogd met de patronale sociale zekerheidsbijdrage en afgeleide rechten (bv. vakantiegeld) indien van toepassing. Het is uiterst belangrijk dat er bij elk loonelement wordt nagegaan of de inlevering ervan conform de geldende sociale en juridische wetgeving is. Voordelen die hun oorsprong vinden in wettelijke bepalingen en sectorale cao’s kunnen enkel worden geflexibiliseerd als deze bepalingen dat toelaten.
Je kan je medewerkers niet verplichten om in te stappen in het cafetariaplan. Wanneer er loon wordt ingeleverd dat onderworpen is aan sociale bijdragen, kan dit mogelijks invloed hebben op sociale uitkeringen zoals pensioen, ziekte en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Een goede en heldere communicatie is dus uiterst belangrijk zodat je medewerkers een weldoordachte keuze kunnen maken.
Bepaal de timing voor de implementatie van het cafetariaplan. Soms is deze afhankelijk van je budget, zoals bij de jaarlijkse bonus of de eindejaarspremie.
In de meeste gevallen, gaat het over volgende loonelementen:
We onderscheiden vier categorieën:
We maken een onderscheid in twee types voordelen:
De top 5 van de meest gekozen voordelen:
Een cafetariaplan is budgetneutraal. Het vertrekt vanuit de loonkost voor de werkgever (brutoloon en rsz-bijdragen).
Wanneer loonelementen of bestaande voordelen worden geruild voor voordelen waarop je als werkgever minder sociale bijdragen betaalt, komt het verschil ten goede van de medewerker. Zo kan het dat de medewerker netto meer krijgt terwijl de loonkost voor de werkgever dezelfde blijft.
Of anders gezegd: het loon van je medewerkers krijgt meer waarde, zonder een stijging van de loonkost.
Uiteraard is het administratieve aspect een belangrijk onderdeel voor iedere ondernemer.
Bij de opstart is het belangrijk om goede afspraken te maken met de leveranciers, zoals de multimediaverkoper of fietsleasemaatschappij. Zo kan je heel wat tijd besparen op administratie.
Acerta geeft je graag advies voor het maken van deze afspraken.
Voor de administratieve flow rond keuzes en looncomponenten zorgt het Benefit Motivation Plan, de handige webtool van Acerta. Die maakt dat het cafetariaplan niet alleen juridisch waterdicht, maar ook administratief beheersbaar is.
Uiteraard is het belangrijk om alle gekozen voordelen correct in je payroll te verwerken. Het Benefit Motivation Plan geeft je een mooi rapport met alle gegevens om te verwerken in je loonsysteem. Automatisatie op maat kan voorzien worden.
Extra: Ben je klant bij het sociaal secretariaat van Acerta? Dan is je Benefit Motivation Plan geïntegreerd met de payroll tool Connect en stromen alle gegevens automatisch door.
Wij raden aan om je medewerkers één keer per jaar de keuze te laten maken. Natuurlijk is het mogelijk om de tool meerdere keren per jaar open te zetten. De keuze is steeds op maat van je bedrijf. Ter bevordering van een strategisch retentiebeleid en om de administratieve beheersbaarheid van het project te bewaken, raden we aan om het aantal keren wel te beperken.
Dan nemen we een foto van de voordelen die al opgenomen zijn om te kijken welke zaken stopgezet moeten worden.
Voor de langlopende voordelen, zoals de terbeschikkingstelling van een fiets, bekijken we of de medewerker dit voordeel kan overkopen.
Ook hier geldt: goede afspraken en heldere communicatie vooraf voorkomt problemen.
Van budgetselectie tot de introductie van de Acerta-webtool in je bedrijf, reken je best op een doorlooptijd van drie tot vier maanden, afhankelijk van de grootte en complexiteit van het project.
Het is mogelijk om een onderscheid te maken tussen doelgroepen, maar uiteraard mag je niet discrimineren. Net zoals niet al je medewerkers evenveel verdienen, hoeven niet al je medewerkers evenveel budget te zien krijgen of dezelfde voordelen kunnen kiezen. Op basis van het loon en de functie kan je dus een onderscheid maken in het budget en de voordelen.
Je kan perfect klein beginnen met slechts enkele keuzeopties en gaandeweg het keuzemenu voor je medewerkers uitbreiden. We raden dit zelfs aan, zodat zowel jijzelf als je medewerkers de kans krijgen om alles goed te begrijpen.