Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Antwerpen-Centrum Brabant Wallon Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Hainaut Kempen Liège Limburg Luxembourg Namur Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Antwerpen-Centrum
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 40
Brabant Wallon
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
02 474 01 06
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 474 01 06
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 474 01 06
Hainaut
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
02 474 01 06
Kempen
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
03 740 78 40
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
02 474 01 06
Limburg
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 57
Luxembourg
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
02 474 01 06
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
02 474 01 06
Oost-Vlaanderen
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 40
Vlaams-Brabant
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 53 24
West-Vlaanderen
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
09 264 12 40

Het mobiliteitsbudget in 5 stappen

Een van de meest recente maatregelen om de mobiliteit in je organisatie duurzamer te maken is de invoering van het mobiliteitsbudget. Met het mobiliteitsbudget bied je je medewerkers een alternatief voor de bedrijfswagen. Hoe begin je daar nu concreet aan op een eenvoudige en efficiënte manier? Een mobiliteitsbudget dat automatisch communiceert met de loonverwerking bespaart je een heleboel tijd. Als Acerta klant levert dit heel wat voordelen op. Ga aan de slag met dit 5-stappenplan.

1. Stel een mobiliteitsplan op

Bepaal in samenwerking met je medewerkers op welke manier jullie duurzame mobiliteit vorm geven. Je plan steunt op drie pijlers, al dan niet gecombineerd:

  • een milieuvriendelijke wagen
  • duurzame vervoersmiddelen-en diensten
  • een restsaldo dat de werknemer op het einde van het jaar op zijn rekening krijgt

2. Zet vraag en aanbod op papier

Jouw mobiliteitsplan heeft je medewerker overtuigd om zijn bedrijfswagen aan de kant te schuiven voor milieuvriendelijkere vervoersmiddelen? Great, maar hij moet jou de vraag wel eerst schriftelijk stellen, bv. per mail. Jij als werkgever laat op jouw beurt schriftelijk weten of jouw medewerker kan instappen in het mobiliteitsbudget.

3. Bepaal het budget

Het uitgangspunt voor het mobiliteitsbudget is de totale jaarlijkse kostprijs van de bedrijfswagen van de werknemer of van het type wagen waar zijn functie recht toe geeft. Deze zogenaamde total cost of ownership (TCO) bereken je onder meer met de gegevens die je boekhouder je hiervoor aanreikt.

4. Stel een overeenkomst op

Jullie akkoord over de omvang van het budget, de pijler(s) waarop wordt ingezet, de gevolgen voor het woon-werkverkeer en andere bepalingen leggen jullie vast in een individuele bijlage aan de arbeidsovereenkomst. Opgelet: je bent bij wet verplicht deze overeenkomst op te stellen nog voor de werknemer zijn (oude) wagen inlevert.

5. Beheer van je mobiliteitsbudget

Zodra je werknemer over zijn mobiliteitsbudget beschikt, moet hij op elk ogenblik zijn budgetsaldo kunnen raadplegen. Regel je dat liever niet zelf, dan kan je terecht bij providers die dit van je overnemen of makkelijk maken met bijvoorbeeld een kaart of een app. Ook zal je op het einde van het jaar een restsaldo correct kunnen aangeven in de lonen.

Acerta werkt hiervoor samen met Mbrella, een digitaal platform dat het beheer van je mobiliteitsbudget erg eenvoudig maakt. Het voordeel van deze samenwerking is dat Acerta klanten van het Sociaal Secretariaat het mobiliteitsbudget rechtstreeks aan hun loonverwerking kunnen koppelen. Een win-win dus!