Wat is employer branding?

01 februari 2022
Leestijd: Later lezen?

Het beeld dat je medewerkers en de buitenwereld hebben van jouw organisatie: dat is je employer brand - een hippe benaming voor werkgeversmerk, dus. Waar gewone branding focust op producten of diensten, draait employer brand rond je bedrijfsidentiteit.

Employer branding is de strategie waarmee je die identiteit vormgeeft. Er komt zowel marketing als hr bij kijken. Met je sterke en unieke missie, alsook met je visie en waarden, onderscheid je jezelf van je concurrenten. Maar je moet er ook naar handelen, want je eigen medewerkers moeten je employer brand natuurlijk ook onderschrijven. Ze moeten jouw brand mee ademen, als het ware.

Employer branding is geen doel op zich. Het is een middel om je bedrijf op de radar te zetten. Om de juiste talenten warm te maken voor je organisatie én ze te binden aan je bedrijf - een uitdaging waar een heleboel ondernemingen dezer dagen mee kampt.

Waarom is employer branding belangrijk?

De belangrijkste reden ligt voor de hand: een aantrekkelijke werkgever vindt makkelijker het juiste talent. Zit je employer branding goed? Dan werkt dat als een magneet op potentiële kandidaten en raken vacatures sneller ingevuld. Dat leidt op zijn beurt tot meer engagement en betrokkenheid, zodat je medewerkers op volle kracht draaien. Blije en productieve medewerkers zorgen dan weer voor een betere dienstverlening, dus ook voor tevreden klanten en betere bedrijfsresultaten.

Hoe pak je employer branding aan?

Het speerpunt van employer branding? Je medewerkers. Zij moeten jou tenslotte als een aantrekkelijke werkgever zien én ervaren. Zorg er dus voor dat wat jij hen biedt, aansluit bij wat zij verwachten. En hier knelt het schoentje voor veel bedrijven: ze beschouwen hun medewerkers nog onvoldoende als individuen. Maar weet dat succesvolle employer branding maatwerk vereist op verschillende vlakken:

  • verloning: geef je medewerkers inspraak in de samenstelling van hun loonpakket, bijvoorbeeld via een cafetariaplan.
  • jobinhoud: zorg voor een match tussen de talenten van je medewerkers en de noden van je bedrijf. Heroriënteer waar nodig, bijvoorbeeld via rematching.
  • arbeidstijd- en plaats: door glijdende werktijden of telewerken in te voeren, geef je je medewerkers meer vrijheid en een beter evenwicht tussen werk- en privéleven.
  • opleidingsaanbod: investeer in de ontwikkeling van je medewerkers om hen te motiveren, te laten groeien en beter om te gaan met technologische en andere evoluties op de markt.

Een aantrekkelijke werkgever is één die aandacht heeft voor het individu, en voor keuzevrijheid.

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp