Administratief thuiswerk

Leestijd: Later lezen?

De overheid besliste enkele weken geleden dat essentiële bedrijven productief mogen blijven, maar alleen als ze de veiligheid van hun werknemers kunnen garanderen aan de hand van social distancing. Alle niet-essentiële bedrijven zijn verplicht hun medewerkers zoveel mogelijk van thuis uit te laten werken.

Dat houdt een grote aanpassing in, zowel voor jou als werkgever als voor je medewerkers.

Eerst en vooral zijn er de praktische zaken:

  • Hoe zit het met werkuren?
  • Blijven dezelfde deadlines gelden?
  • En wat met vergoedingen en overuren?

Het is interessant om een contractuele overeenkomst op te stellen die je als bijlage bij de huidige arbeidsovereenkomst kan voegen. Daarin kan je verklaren dat je als werkgever verplicht bent een nieuwe reglementering omtrent thuiswerk in te voeren omwille van het coronavirus.
 

Hoe zit het met vergoedingen?

In deze tijd hoef je je medewerkers geen extra vergoeding voor thuiswerk te geven, tenzij je dat in het verleden wel al deed. Bekijk hiervoor de policy die in jouw bedrijf rond thuiswerk mogelijk is. Uiteraard mag je je medewerkers wel een extra vergoeding toekennen, maar je bent als werkgever niet verplicht. Het toekennen of wijzigen van onkostenvergoedingen voor thuiswerk kan je opnemen in het addendum van je arbeidsovereenkomst.

Daarnaast wijzigen ook de regels omtrent vervoersonkosten. Medewerkers die normaal met de wagen of met de fiets naar het werk zouden komen, hebben in tijden van thuiswerk geen recht op een woon-werkvergoeding. Medewerkers die normaal met het openbaar vervoer naar het werk komen, hebben echter al geïnvesteerd in hun abonnement. Zij hebben dus wel nog steeds recht op een tegemoetkoming.

Graag een overzicht van de regelgeving rond thuis- en telewerk en de verschillen tussen occasioneel en structureel thuiswerk? Download de pdf hieronder.

Arbeidsduur en roosters

In principe verandert er bij het thuiswerken niets aan de arbeidsduur van je medewerkers . Er gelden dezelfde ‘prestatienormen’ als wanneer je medewerker naar het werk zou komen. De werknemer kan wel kiezen wanneer hij werkt, zelfs ’s avonds of in het weekend. Maar je kan hem ook opleggen om op bepaalde tijdstippen – of gedurende zijn hele normale werkrooster – bereikbaar te zijn.

Hetzelfde geldt voor overuren. In principe kan je medewerker geen overloon eisen. Maar je spreekt toch best contractueel af dat er van thuis uit mag gewerkt worden aan het normale rooster, en dat er geen overuren mogen gemaakt worden.

Kan ik een boete krijgen als mijn medewerkers toch naar het werk komen?

Ja dat kan. Niet-essentiële bedrijven die de maatregelen rond social distancing niet kunnen garanderen en geen telewerk inlassen, moeten verplicht sluiten.

Doen ze dat niet, dan lopen ze risico op een fikse sanctie. De lijst van essentiële bedrijven is wel al eens versoepeld en omvat nu ook producenten, leveranciers, aannemers en onderaannemers van goederen, werken en diensten die essentieel zijn voor de uitvoering van de activiteit van de essentiële diensten en bedrijven.

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp