Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Antwerpen Brabant Wallon Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Hainaut Kempen Liège Limburg Luxembourg Namur Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Antwerpen
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 40
Brabant Wallon
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
02 474 01 06
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 474 01 06
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 474 01 06
Hainaut
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
02 474 01 06
Kempen
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
03 740 78 40
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
02 474 01 06
Limburg
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 57
Luxembourg
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
02 474 01 06
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
02 474 01 06
Oost-Vlaanderen
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 40
Vlaams-Brabant
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 53 24
West-Vlaanderen
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
09 264 12 40

Wat is outsourcing?

Leestijd: Later lezen?

Bij outsourcing besteed je bepaalde hr-processen uit aan een externe partner. Die externe partner draagt vervolgens ook de eindverantwoordelijkheid. Besteed je bijvoorbeeld je loonadministratie uit? Dan zorgt je partner ervoor dat alles conform de wet verloopt en dat de verwerking en uitbetaling correct is. Dat doen ze volgens eigen, geijkte methodes. Jij hoeft je er dus niet mee bezig te houden; je kan je ongestoord richten op je kernactiviteiten.

Wanneer komt outsourcing van pas?

Outsourcing is populair onder werkgevers. Niet gek, want er zijn talloze situaties te bedenken waarin het uitbesteden van (een selectie van) hr-taken echt van pas komt. We geven hier alvast een paar voorbeelden.

Onvoldoende kennis van sociale wetgeving

Sociale wetgeving is complex en verandert voortdurend. Als werkgever is het dus bijna onmogelijk om alles op de voet te volgen – je moet immers nog een bedrijf doen draaien. Het gevaar schuilt dat je door een gebrek aan kennis dure fouten maakt. Door hr-processen uit te besteden aan experts vermijd je die fouten niet alleen, je moet je ook niet telkens opnieuw inlezen en bijbenen in de complexe materie.

Een medewerker valt weg

Stel: een payrollmedewerker verlaat je bedrijf of valt om een andere reden uit. De zoektocht naar een vervanger verloopt vaak moeizaam, want het is moeilijk om iemand met de juiste competenties te vinden. Wat nu? Outsourcen natuurlijk. Je kan je zoektocht staken én je bespaart een hoop geld op loon, opleidingskosten, licenties en andere logistieke kosten.
 
Nam je de administratieve taken tot nu zelf in handen, maar groeit je bedrijf zodanig dat het niet meer vol te houden is? Ook dan is outsourcing vaak een betere en goedkopere optie dan iemand aanwerven. 

Weinig tijd voor personeelsvragen

Elke medewerker heeft wel eens een vraag over lonen, verlofdagen, tijdskrediet en noem maar op. Jij hebt niet altijd tijd om die vragen snel te beantwoorden. Bovendien ben je ondernemer, geen expert op het vlak van hr. Je belt dus waarschijnlijk naar je sociale secretariaat. Vervolgens vertaal je het antwoord dat jij krijgt door naar je medewerker. Dat is behalve omslachtig en tijdrovend ook onnodig. Als je een outsourcingpartner onder de arm neemt, hebben je medewerkers een rechtstreeks aanspreekpunt voor al hun vragen. Dat is weer een zorg minder voor jou, waardoor jij je kan richten op zaken die er voor jou echt toe doen. Bovendien is zo’n externe vraagbaak ook echt een meerwaarde voor je personeel. Er zijn nu eenmaal medewerkers die bepaalde zaken niet graag aan hun baas vragen. 

Welke concrete processen kan je uitbesteden?

Er zijn talloze processen die je kan uitbesteden. Veel ondernemers laten de volgende zaken over aan een externe partner:

  • De administratie die komt kijken bij nieuw of vertrekkend personeel: contracten, groepsverzekeringen, hospitalisatieverzekeringen, het mee aansluiten van gezinsleden op personeelsvoordelen.
  • Alles rond tijds- en afwezigheidsregistratie: verlofrechten berekenen, tijdskrediet economische werkloosheid, overuren correct verwerken…
  • Alles rond het correct verwerken en uitbetalen van de lonen

Voor alle duidelijkheid: je bepaalt uiteindelijk zelf wat je wel of niet uit handen wil geven. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of klik op de button hieronder om de mogelijkheden te ontdekken.  

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp