Contact
Stuur ons een bericht
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
kmo.aalst@acerta.be
Antwerpen
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
antwerpen.centrum@acerta.be
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
kmo.antwerpen@acerta.be
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
kmo.brugge@acerta.be
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
kmo.brussel@acerta.be
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

kmo.brussel@acerta.be
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
pme.charleroi@acerta.be
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
kmo.aalst@acerta.be
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
kmo.dilbeek@acerta.be
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
kmo.gent@acerta.be
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
kmo.hasselt@acerta.be
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
kmo.kortrijk@acerta.be
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
kmo.leuven@acerta.be
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
pme.libramont@acerta.be
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
pme.liege@acerta.be
Lier
Berlaarsesteenweg 39/1, 2500 Lier
kmo.mechelen@acerta.be
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
pme.namur@acerta.be
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
kmo.mechelen@acerta.be
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
pme.namur@acerta.be
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
kmo.oostende@acerta.be
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
Kmo.oudenaarde@acerta.be
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
kmo.roeselare@acerta.be
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
kmo.sint-niklaas@acerta.be
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
kmo.turnhout@acerta.be
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
kmo.zaventem@acerta.be
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
04 264 48 46
Lier
Berlaarsesteenweg 39/1, 2500 Lier
015 40 42 60
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30

Voorwaarden voor telewerk

Leestijd: Later lezen?

Wanneer je medewerkers thuis aan de slag zijn en gebruik maken van hun eigen apparatuur en/of faciliteiten, kunnen ze daarvoor in sommige gevallen aanspraak maken op een vergoeding. De voorwaarden daarvoor hangen af van het soort telewerk dat ze uitvoeren en wat je al eerder bent overeengekomen. In sommige gevallen ben je als werkgever verplicht een vergoeding te betalen, in andere gevallen is een vergoeding niet verplicht maar wel mogelijk.

Het is belangrijk dat je deze voorwaarden correct opneemt in een bijlage bij de arbeidsovereenkomst, ook al ben je niet verplicht een vergoeding te betalen maar wil je je medewerkers toch een extra geven. Bovendien teken je bepaalde regels en modaliteiten rond telewerk best op in een aanvullende policy.

De voorwaarden en reglementeringen die je als werkgever moet volgen, hangen af van de vorm van het telewerk.

Graag een helder overzicht van de regelgeving rond thuis- en telewerk? Download de pdf hieronder.

Structureel telewerk

Structureel telewerk is werk dat op een regelmatige basis en niet sporadisch wordt verricht, aan de hand van IT-middelen, vanuit de eigen woning van de medewerker of vanuit een andere door hem gekozen plaats. Deze vorm van telewerk moet formeel worden opgenomen in een bijlage aan de arbeidsovereenkomst.

Als werkgever ben je verplicht de nodige apparatuur beschikbaar te stellen, te installeren en te onderhouden. Je moet bovendien de kosten van communicatie en de verbindingen die verband houden met het telewerk betalen.

Je mag natuurlijk meer doen. De RZS geeft volgende administratieve instructies mee voor het bepalen van de onkosten:

  • Een bureauvergoeding van 10% van het brutoloon dat betrekking heeft op telewerk of een vrijgestelde vergoeding tot 129,48 euro per maand (dit grensbedrag wordt tijdelijk verhoogd naar 144,31 euro per maand voor de maanden april, mei en juni 2021);
  • Een vergoeding van 20 euro per maand voor de internetverbinding;
  • Een vergoeding van 20 euro per maand indien je medewerkers hun eigen apparatuur gebruiken, ofwel een vergoeding van 10 euro per maand voor het professioneel gebruik van een eigen tweede computerbeeldscherm en/of een printer/scanner zonder privécomputer (5,00 EUR/maand per item gedurende maximaal 3 jaar).

Wil je een hoger bedrag toekennen, dat moet je kunnen aantonen dat het nog steeds om een werkelijke onkostenvergoeding gaat.

Occasioneel telewerk

Onder occasioneel telewerk verstaan we alle werk dat incidenteel of omwille van overmacht of persoonlijke redenen buiten de bedrijfsterreinen wordt verricht met behulp van IT-middelen. Denk bijvoorbeeld aan treinstakingen of het sneeuwalarm.

Voor deze vorm van telewerk is een bijlage bij de arbeidsovereenkomst niet verplicht. Je kan kiezen of je de nodige afspraken rond bv. werktijden en bereikbaarheid opneemt in een bijlage bij de arbeidsovereenkomst of een policy.

Je bent in geval van telewerk door overmacht of persoonlijke redenen niet verplicht om je medewerkers een vergoeding te betalen. Aangezien het telewerk dan eerder uitzonderlijk voorkomt, is het ook niet vereist om een vergoeding te voorzien.

Corona telewerk

CAO nr. 149, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, houdt een aanvullend kader in voor het telethuiswerk, dat verplicht of aanbevolen wordt omwille van de coronacrisis. Ondernemingen die op datum van 1 januari 2021 geen regeling van structureel of occasioneel telewerk hebben uitgewerkt, maken afspraken over het corona telewerk in toepassing van deze CAO.

De afspraken betreffen onder andere de terbeschikkingstelling door de werkgever van de benodigde apparatuur en technische ondersteuning of, in geval van gebruik van de eigen apparatuur van de telewerker, de vergoeding door de werkgever van de hieraan verbonden kosten. Die afspraken houden rekening met het globalere kader van het geheel van kosten of compensaties die tijdens de coronacrisis door de werkgever aan de telewerker worden betaald.

Ook tijdens de coronacrisis kan je overstappen naar een uitgewerkt kader voor telewerk dat ook postcorona kan behouden blijven.

In welke vorm je medewerkers ook thuiswerken, als werkgever voorzie je best een kader met afspraken en richtlijnen.

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp