Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor

Merkregistratie

Bij Acerta helpen we je volledig met het registreren van je merk in de Benelux. Wij nemen het complexe en tijdrovende proces uit handen, zodat jij je kunt blijven richten op de groei van je bedrijf.

Bescherm je bedrijfsidentiteit

Stel je voor: je hebt jarenlang gewerkt aan de opbouw van je bedrijf en plots ontvang je een brief waarin staat dat je je bedrijfs- of merknaam verplicht bent te veranderen. De reden? Een ander bedrijf heeft dezelfde of een vergelijkbare naam of logo en heeft die geregistreerd.

Daar sta je dan. Zonder merkregistratie heb je minder gewicht in de schaal te leggen. Ook al is je naam of jouw logo bekend bij je doelgroep en essentieel om producten en/of diensten aan de man te brengen.

Breng daarom je merkregistratie van bij je start in orde. Bij Acerta helpen we je doorheen het complexe en tijdrovende proces. Meer nog: we nemen je alle beslommeringen uit handen en zorgen voor een sluitende merkregistratie. 

Klaar om je merk te registreren of nood aan advies?

Laat je gegevens achter via de onderstaande knop en wij helpen je snel verder.

5 redenen om je merk te registreren

Wanneer je merk is geregistreerd, mag je het ®-symbool achter je merknaam zetten. Het teken staat voor “registered trademark” en heeft verschillende voordelen:

  1. Je merk straalt betrouwbaarheid uit.
  2. Je bent zeker dat je geen merkinbreuk pleegt.
  3. Je beschermt je merk tegen inbreuken.
  4. Je kan juridisch optreden tegen concurrenten die je merk proberen nabootsen.
  5. Je beschermt je merk en intellectuele eigendom tegen kopieën en misbruik.

Zodra je merkregistratie is voltooid, bezit je het merkenrecht. Dit recht is tien jaar geldig en kan telkens na afloop onbeperkt worden verlengd. 

Zo helpt Acerta jou bij merkregistratie

Ben je overtuigd van de voordelen en wil je je merk registreren, neem dat contact op via de bovenstaande roze knop. Onze medewerkers schieten uit de startblokken en nemen de volgende stappen voor hun rekening:

1. Controle of het merk al bestaat

Voordat we je merk registreren, controleren we grondig of de merknaam of het logo al bestaan. Zo voorkomen we dat je inbreuk pleegt op bestaande (geregistreerde) merken.

In het merkenrecht geldt het principe: "first come, first served". Sta daarom bij de start van je onderneming al stil bij de keuze van je merk, naam en logo. Zo voorkom je problemen in de toekomst. Door de registratie in orde te brengen, bescherm je je merk tegen verschillende risico’s.

→ Lees meer over een bedrijfsnaam bedenken: “Een goede bedrijfsnaam bedenken? Waarmee moet ik rekening houden?”

2. Controle of het merk onderscheidend is

Om je merk te registreren moet het onderscheidend zijn. Met je merk moet je in staat zijn om je producten of diensten te onderscheiden van die van je concurrenten. Consumenten moeten jouw merk kunnen herkennen. Belangrijk is dat je merk niet simpelweg beschrijft wat je verkoopt. Is dat wel het geval, zal de aanvraag worden geweigerd.

3. Classificatie merkregistratie

Wij helpen je je merk te koppelen aan een beschrijving van de goederen of diensten die je op de markt wil brengen. Deze classificatie is essentieel voor de bescherming van je merk. We zorgen ervoor dat je de juiste keuzes maakt voordat je je merk deponeert want deze keuzes zijn definitief. Zo schat je de beschermingsomvang van je merk ook makkelijker in.

Welke producten en/of diensten registreer je best?

Kies alleen de producten en/of diensten waarvoor je het merk daadwerkelijk gaat gebruiken. Anders loop je het risico dat anderen bezwaar maken tegen je merkregistratie.

Voeg bij de merkaanvraag ook direct alle producten en/of diensten toe waarvoor je binnen 5 jaar concrete plannen hebt. Na publicatie van je merk kan je niks meer toevoegen. Als je later je dienstverlening uitbreidt, moet je een nieuwe merkaanvraag indienen en de kosten opnieuw maken.

Een idee claimen via merkregistratie kan niet. Ideeën zijn vrij. Je maakt je idee daarom concreet in een merknaam of logo. Dat zijn zaken die je wel kan registreren.

4. Merkregistratie aanvragen

Nadat je de voorgaande stappen hebt doorlopen, starten we - met jouw toestemming - de officiële merkaanvraag. We volgen de procedure nauwgezet op en houden je op de hoogte van zodra je merk is geregistreerd.

Hoeveel kost merkregistratie?

Onze volledige merkregistratieservice - inclusief alle onderzoeken en administratie - bieden wij aan vanaf 599 euro (excl. btw). Bovendien is deze uitgave fiscaal aftrekbaar als beroepskost.

Op zoek naar extra info en deskundig advies?

Klik op de onderstaande knop om je gegevens achter te laten. We nemen snel contact met je op om je verder te helpen.