Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
09 264 12 66
Antwerpen
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 740 78 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 78
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 31 66
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 28
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
02 333 27 20
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
010 23 59 22
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
09 264 12 66
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 333 27 28
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 66
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 34
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
050 44 31 66
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 52 28
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
081 25 04 65
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
081 25 04 65
Lier
Berlaarsesteenweg 39/1, 2500 Lier
03 740 78 78
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
010 23 59 22
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
03 740 78 78
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 65
Oostende
Alfons Pieterslaan 130, 8400 Oostende
050 44 31 66
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
09 264 12 66
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
050 44 31 66
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
09 264 12 66
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 50
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 333 27 28

Je verplichtingen als werkgever

Als je start met personeel zijn er administratieve verplichtingen en formaliteiten die je moet regelen voordat je eerste werknemer in dienst komt. Acerta lijst alles voor je op. Lees je mee?

Leestijd: Later lezen?

1. Schrijf je in als werkgever

Werf je voor het eerst iemand aan? Dan ben je verplicht je als werkgever te registreren bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). Je krijgt dan een identificatienummer: je RSZ-nummer. Voor elke loontrekkende die je in dienst hebt, betaal je een bijdrage voor de uitbetaling van pensioenen, werkloosheids- en ziekteuitkeringen, gezinsbijslagen enzovoort.

Schrijf je in via de site van de Sociale Zekerheid.

2. Sluit je aan bij een vakantiefonds (alleen voor arbeiders)

Neem je een arbeider in dienst? Arbeiders ontvangen hun vakantiegeld niet zoals bedienden rechtstreeks via hun werkgever maar via een kas voor jaarlijkse vakantie. De Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie (RJV) financiert de vakantiefondsen voor arbeiders. De RJV wordt op zijn beurt gefinancierd door de RSZ. Jij stort het vakantiegeld voor je arbeiders dus aan de RSZ. Daarom is je werkgeversbijdrage voor arbeiders hoger dan voor bedienden.

3. Sluit je aan bij een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk

Iedere werkgever moet een dienst voor preventie en bescherming oprichten met minstens één preventieadviseur.

Heb je minder dan 20 werknemers? Dan mag je zelf preventieadviseur zijn als je je voor een aantal gespecialiseerde aspecten laat bijstaan door specialisten. De dienst geeft raad voor de veiligheid, gezondheid en hygiëne op de werkvloer en houdt er toezicht op via arbeidsgeneesheren en preventieadviseurs. Tot de taken behoren o.a.:

  • onveilige en ongezonde situaties opsporen, uitschakelen of beheersen
  • het welbevinden van het personeel stimuleren met aandacht voor veiligheid (inclusief onderzoek naar arbeidsongevallen), ergonomie, hygiëne en toxicologie, het leefmilieu en psychosociaal welzijn (aanpak en preventie van pesten, geweld...)

Voldoet je interne dienst voor preventie niet aan alle voorwaarden? 

4. Neem een arbeidsongevallenverzekering

Nog een (logische) verplichting: je medewerker verzekeren tegen arbeidsongevallen. Als werkgever ben je aansprakelijk voor elk ongeval op het werk en op weg van en naar het werk. De verzekering moet afgesloten zijn uiterlijk op het moment dat je werknemer start.

5. Vergeet Dimona niet

Dimona, kort voor: Déclaration Immédiate en Onmiddellijke Aangifte, is een elektronische aangifte waarmee je de indiensttreding en de uitdiensttreding van een medewerker meldt bij de RSZ.

6. Stel een arbeidsovereenkomst op

Een arbeidsovereenkomst legt alle afspraken over het loon, de arbeidsduur en de functie vast. Heel wat sectoren hebben een collectieve arbeidsovereenkomst of een cao. Cao's bepalen zaken zoals het minimumloon, verplaatsingsvergoedingen, eindejaarspremies, (afwijkende) opzegtermijnen en de vakbondsdelegatie. Vaak vormen ze de basis voor de inhoud van een arbeidsovereenkomst.

7. Zorg voor een arbeidsreglement

Het arbeidsreglement is een verplicht sociaal-juridisch document dat de rechten en plichten van werknemer en werkgever oplijst. Het volstaat niet om dit op je pc of in een cloud te bewaren. Je moet dit:

  • neerleggen bij de FOD Toezicht sociale wetten
  • goed zichtbaar uithangen in je bedrijf
  • bezorgen aan elke medewerker

Meer weten over starten met personeel?

Je bent klaar om personeel in dienst te nemen. Maar hoe regel je dat allemaal? Wat moet je eerst doen? En hoe ben je zeker dat je in orde bent? Geen stress. Met het stappenplan van Acerta doen we het samen: stap voor stap. Let's go.

Sociaal secretariaat ontzorgt

Je sociaal secretariaat helpt je graag

Je merkt het: je moet rekening houden met heel wat formaliteiten en verplichtingen als je start met personeel. Te ingewikkeld? Te veel paperassen? Niet zeker of je het goed doet? Je staat er niet alleen voor. Je sociaal secretariaat helpt je graag bij fiscale en administratieve formaliteiten zoals:

  • de opmaak van een arbeidsreglement en arbeidsovereenkomst
  • aangiftes en doorstortingen naar officiële instanties: RSZ-inschrijving, Dimona-aangifte, ...)
  • de berekening en verwerking van de lonen
  • jaarlijkse belastingfiches
  • administratie rond arbeidsongeschiktheid, ziekte, brugpensioen ...
Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Succesvol ondernemen als zelfstandige? Dat is de juiste vragen stellen. Acerta is er voor al de antwoorden.

Bekijk al onze dossiers voor zelfstandigen Bekijk alle artikels over dit onderwerp