Vorige

Dit was de Acerta Summit 2022

23 juni 2022 Accountants
Lieven Delzeyne

De wereld rondom verandert razendsnel en accountants staan middenin deze veranderingen. Daarom organiseerde Acerta voor de vierde keer de Acerta Summit, een dag vol topsprekers die zorgden voor de nodige inspiratie voor de toekomst. We willen deze veranderingen immers omarmen en kozen als thema van de dag ‘The Challenge of Change’, aldus onze CEO Christophe Deroose. We vatten enkele belangrijke conclusies voor je samen.

Leestijd: Later lezen?

The challenge of leading through change and innovation

We trappen een open deur in door te zeggen dat digitaliseren een must is voor accountants. Gelukkig staat dit bij hen bovenaan op de agenda, volgens onze enquête.

Toch is het niet al digitalisering wat de klok slaat. Belangrijk hierbij is kritisch te evalueren welke tools voor jouw klanten een toegevoegde waarde zullen brengen. Gelukkig kan je ook met kleine zaken het verschil maken en inzetten op die klantentevredenheid, zoals een gebruiksvriendelijke website.

Bovendien bouw je als accountant ook een vertrouwensband op met de klant. En dus is het belangrijk om deze menselijke kant niet uit het oog te verliezen. Meer nog, Steven Van Belleghem, keynotespreker en oprichter van Nexxworks, vatte dit samen onder de noemer ‘partner in life’. Als accountant moet je immers ook oog hebben voor de mens achter de klant. Het empathische aspect lijkt dan ook dé skill voor de komende jaren.  Of zoals Thierry Geerts, CEO van Google Belux, het samenvatte ‘Digitalisatie maakt je nét menselijker’.

Hoe je deze innovatie dan aanpakt? Door de klant als mens te beschouwen én te innoveren vanuit de kern, aldus onze Managing Director Starters & Zelfstandigen, Christine Festjens. Zo lanceerde Acerta recent een online startersflow, waar 1 op de 4 van onze starters gebruik van maakt. Het vergemakkelijkt de opstartfase en komt zo tegemoet aan de noden van starters.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

The challenge of adapting to the new normal

Waar je in de digitalisering op zoek moet naar een evenwicht in tools en technologie, zorgt het post-covid tijdperk ook voor andere, nieuwe routines die we moeten uitbouwen, ook wel ‘het nieuwe normaal’ genoemd.

Hoe ga je als accountant hiermee om? Voorbereiding is key! Denk bv. niet langer aan uurfacturatie, maar bekijk het proces én de output in zijn geheel. Jouw toegevoegde waarde als accountant blijft dezelfde, dus daarom is digitalisering zeker niet gelijk aan omzetverlies, aldus Ellen Sano, Managing Director van onze partner Yuki.  Het nieuwe normaal is dus gebaseerd op de waarde die je creëert voor je klant (value bases pricing-principe), in plaats van het aantal uren dat je registreert.

Maar ook jouw medewerkers moeten zich aanpassen aan het nieuwe normaal. Een belangrijk aspect hierbij is het hybride werken, de combinatie tussen werken op kantoor en werken thuis of elders. Enerzijds biedt het meer flexibiliteit, meer vrijheid, maar anderzijds kan het ook zorgen voor minder verbondenheid en samenwerking, zo lichtte Veerle Dero, Talent Acquisition Lead bij Microsoft, toe.

The challenge of motivation, mental health and work-life balance

Het mag duidelijk zijn, dat jouw medewerkers nét deze toegevoegde waarde bieden boven je dienstverlening. Maar ook hier is de uitdaging duidelijk aanwezig. De huidige krappe arbeidsmarkt zet druk op de profielen en dwingt organisaties om creatief om te gaan met talent. Werken aan je retentie is ook werken aan motivatie, dé uitdaging voor werkgevers, aldus professor Anja Van den Broeck (KU Leuven) en Annelies Baelus (Director Talentontwikkeling, Acerta). Motivatie is wat medewerkers doet bewegen, wat hen energie geeft én wat hen doet volharden. Leiderschap, jobinhoud en verloning worden hierbij gezien als hefbomen en dragen bij tot de juiste vorm van motivatie, nl. intrinsieke motivatie.

Ook online is Acerta jouw rechterhand

Wil je een streepje voor bij je cliënteel? Ben je boekhouder of accountant? Word partner van Acerta en win tijd dankzij onze online partnersupport, profiteer van onze uitgebreide kennis en expertise en krijg helder advies van je persoonlijke accountmanager.

Word partner

Deel dit artikel

Lieven Delzeyne_acerta

Geschreven door Lieven Delzeyne

Sales Director Acerta

Gerelateerde artikels

Accountants

AI binnen de accountancysector: vriend of vijand?

05 maart 2024
Lieven Delzeyne

Artificiële Intelligentie, het is niemand nog onbekend. Ook niet binnen de accountancysector. AI heeft zijn weg gevonden om ook het leven van accountants te vergemakkelijken, maar hoe draagt AI vandaag bij en waar liggen de groeikansen?

Lees meer
Accountants

Van accountant tot partner in life

15 september 2022
Lieven Delzeyne

Ook als accountant krijg je voortdurend te maken met innovatie en verandering. Waarom moet je in deze golf meegaan en welke meerwaarde biedt het jou? Dat was meteen ook de rode draad in de keynotes van Steven Van Belleghem & Thierry Geerts (CEO Google Belux) tijdens de Acerta Summit 2022. Wij vatten het voor je samen.

Lees meer
Accountants

Accountants go digital

13 januari 2022
Lieven Delzeyne

Uit een recente bevraging van Acerta en Antwerp Management School, blijkt dat accountants het belang van aanpassingsvermogen erkennen en ook stimuleren. Maar hoe uit zich dat in de praktijk? Hoe gaat de rol van accountant zich ontwikkelen? En hoe kunnen accountants zich klaarstomen voor de toekomst?

Lees meer