Vorige

Je bedrijf online in de kijker zetten: hoe doe je dat?

23 november 2018 Starters

Je bent natuurlijk volledig overtuigd van de kwaliteit van jouw product of service. Maar slaag je er ook in je klanten online te overtuigen via de juiste kanalen? En weten potentiële klanten je überhaupt te vinden? #JumpForward biedt je enkele praktische ingrediënten aan.
– door Orange.

Leestijd: Later lezen?

Vertel een verhaal

Als je gewoon je sterke punten opsomt, verliezen mensen snel hun interesse. Het komt er dus op aan om je waarden en normen te vertellen aan de hand van een verhaal, en niet zomaar marketingboodschappen te verkondingen. Enkele tips:

  • Stem je verhaal af op je ideale klant: je schrijft natuurlijk voor al je klanten, maar doe alsof je voor één persoon schrijft. Hoe praat deze persoon? Welke woorden gebruikt hij? Waar ligt hij wakker van?
  • Voeg emoties toe: een verhaal dat niet raakt, overtuigt niet.
  • Laat je menselijke kant zien.
  • Beperk je niet tot woorden: beelden zijn krachtige tools voor je verhaal. Of wat dacht je van video- of audiofragmenten?
  • Practice what you preach: een verhaal moet je waarmaken in alle aspecten van je organisatie.

Er rest je nu nog enkel je verhaal de wijde wereld in te sturen. Je website en social mediakanalen zijn alvast handige online tools.

Het juiste social mediakanaal voor de juiste content

Wil je uitblinken in interactie en luchtige content? Dan is Facebook een logische keuze. Vind je een perfecte klantendienst belangrijk? Dan kan je Twitter inzetten.

LinkedIn is dan weer het geknipte platform als je focust op B2B en een ‘corporate verhaal’ wilt neerzetten. Leent je bedrijf zich tot mooie visuals? Dan kies je voor Instagram. En of je nu met één van bovenstaande kanalen of nog wat anders aan de slag wilt: het loont de moeite om even wat research te doen en te kijken hoe anderen het aanpakken.

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

De kunst bestaat erin om te weten wat jou uniek maakt. Als kleine ondernemer heb je een groot voordeel ten opzichte van grote bedrijven: je weet waarom je doet wat je doet. Dus het zou niet al te moeilijk moeten zijn om voor jezelf een antwoord te formuleren op deze vragen:

  • Wat doe je?
  • Voor wie doe je het? Wie is je ideale klant?
  • Hoe doe je het?
  • Waarom doe je het zo?

Online adverteren met Google AdWords

Als je weet dat we vandaag massaal onze vragen, twijfels en interesses aan Google toevertrouwen, dan weet je ook meteen dat daar kansen liggen. Adverteer dus op Google via AdWords. Dit zijn advertenties die onder meer boven of onder de Google zoekresultaten verschijnen, of op websites die deel uitmaken van het brede netwerk van Google Display Netwerk.

4 redenen waarom AdWords ook voor jóuw zaak een must is

1. Zet in op wat je doelgroep zoekt

Met de Keyword Planner, een ander handig tooltje van Google, kom je te weten welke zoekwoorden voor jouw domein het meest relevant – lees: het meest gezocht – zijn.  Die zoekwoorden verwerk je natuurlijk in je advertenties, want als je bloemen verkoopt, wil je geen mensen bereiken die op zoek zijn naar een nieuwe auto. Daarnaast heb je behoorlijk wat personalisatiemogelijkheden. Zo kun je je ads bijvoorbeeld laten verschijnen wanneer potentiële klanten zoeken op “boekhouder Mechelen” en niet als ze “goedkope boekhouder Mechelen” intikken, maar ook je doelpubliek heel nauw afbakenen op basis van locatie, taal,…

2. Meten is weten

In tegenstelling tot traditionele reclamekanalen zoals magazine-advertenties of tv-spotjes, zijn je Google-advertenties bovendien perfect meetbaar. Je achterhaalt met andere woorden zonder problemen welke advertenties werken en welke niet, zodat je gericht kunt bijsturen en verfijnen.

3. Hou je kosten onder controle

Met Google AdWords bepaal je hoeveel je bereid bent te betalen voor een klik op je advertentie, maar het systeem laat je ook toe om een maximumkost per dag toe te wijzen aan je campagne. Zo kun je met een gerust hart adverteren, wetende dat de financiële kant van je campagne niet kan ontsporen. Je bent bovendien niet gebonden aan een contract: je kunt je campagne op eender welk moment stopzetten, zonder annuleringskosten.

4. Drempelverlagende informatie

AdWords heeft heel wat trucjes achter de hand om potentiële klanten over de streep te trekken. Extensies bijvoorbeeld, die aanvullende informatie aanbieden zoals links naar specifieke delen van je website, of belknoppen en locatiegegevens die tot actie aanzetten. Het proberen waard.

Orange

Orange brengt je een stap verder met #JumpForward

#JumpForward is dé springplank voor je onderneming.

Ben je op zoek naar concrete antwoorden, leuke interviews of wil je een ondernemersevent meepikken? Je vindt het er allemaal terug.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Heb jij al een goed uitgewerkt financieel plan voor de start van je zaak?
Starters

Heb jij al een goed uitgewerkt financieel plan voor de start van je zaak?

24 februari 2020 Nicolas Pevenage

Om je te helpen in je zoektocht naar informatie over financiële planning, lanceert Acerta de Netto Planner. Met deze online tool ontdek je de relatie tussen je inkomsten, je uitgaven en de financiering daarvan en hoeveel je netto uiteindelijk zal overhouden.

Lees meer
Opening nieuw kantoor in Brussel
Starters

Opening nieuw kantoor in Brussel

16 december 2019

Op 16 december opent het gloednieuwe Acerta-kantoor op de Louizalaan 123 A in Brussel. Naast het kantoor op de Heizel in het noorden van Brussel, zijn we nu ook in het zuiden van de stad bereikbaar.

Lees meer
Maak kennis met chatbot Cas
Starters

Maak kennis met chatbot Cas

11 december 2019 Christine Festjens

Startende zelfstandigen hebben nood aan toegankelijke informatie, bij voorkeur op elk uur van de dag. Daarom lanceerde Acerta een chatbot op het startersplatform ikwilstarten.be. Maak kennis met chatbot Cas!

Lees meer