Vorige

Het mobiliteitsbudget wint aan populariteit

21 april 2022 Werkgevers
Karolien Van Herpe

Het mobiliteitsbudget bestaat ondertussen drie jaar. Vergeleken met 2020, waren er vorig jaar drie keer meer werknemers die hun bedrijfswagen ruilden voor het mobiliteitsbudget. De versoepelingen die onlangs werden doorgevoerd, zitten daar mogelijks voor iets tussen.

Leestijd: Later lezen?

Traag op gang

Het mobiliteitsbudget werd gelanceerd op 1 maart 2019 als antwoord op de heersende problematiek en de vele bedrijfswagens op onze wegen. Medewerkers die met een bedrijfs-of salariswagen rijden, kunnen deze sinds 2019 inruilen voor een minder vervuilend exemplaar. Het overblijvende budget mag gebruikt worden voor een duurzaam alternatief, zoals een leasefiets, treinabonnement, of het gebruik van een deelstep. Blijft er nog geld over? Dat kunnen medewerkers cash laten uitbalen, aan een fiscaal gunstig tarief.

Echter ging het mobiliteitsbudget zijn doel voorbij. Zo deed slechts 1 op 10.000 werknemers beroep op het mobiliteitsbudget in 2019. Een succes kon je het niet meteen noemen. Maar daar is nu verandering in gekomen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Eindelijk uit de startblokken

Deze initiële cijfers zijn ondertussen gekeerd. Van de werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen, zijn er ondertussen 1 op de 200 werknemers die van de maatregel gebruiken maken. Ook in 2022 zien we al een stijging, met maar liefst evenveel aanvragen in januari 2022 als vorig jaar op vier maanden tijd. Mogelijks zit de versoepelde versie van het mobiliteitsbudget, dat in voege trad op 1 januari 2022, daar voor iets tussen.

Minder beperkingen, meer mogelijkheden

Sinds 1 januari 2022 vielen er heel wat beperkingen weg:

  • Wie intern muteerde, moest eerst 1 jaar in aanmerking komen voor een bedrijfswagen of met een bedrijfswagen rijden voordat er naar het mobiliteitsbudget kon overgeschakeld worden. Dit kan nu onmiddellijk.
  • De bestedingsmogelijkheden van het mobiliteitsbudget zijn verder uitgebreid: huisvestingkosten (bv. huur) kunnen nu ook als je binnen 10 kilometer van het werk woont, i.p.v. 5 kilometer. Ook wie minstens 60% van thuis werkt, had eerder al recht op terugbetaling van de huisvestingkosten.
  • Abonnementen op het openbaar vervoer zijn niet langer beperkt tot het strikte woon-werkverkeer en ook niet tot de werknemer zelf, abonnementen voor gezinsleden kunnen eveneens opgenomen worden.
  • De minimumgrens van het budget is 3000 euro en de maximumgrens een vijfde van het bruto jaarloon of 16 000 euro. Deze beperking geldt sinds 2022, maar voor bestaande mobiliteitsbudgetten zal deze pas ingevoerd worden vanaf 2023.

Er werden ook andere zaken toegevoegd zoals een voetgangerspremie, stallingskosten voor je fiets en beschermende kledij en helmen. De exhaustieve lijst vind je hier terug.

Mobiliteitsbudget als hefboom

Een andere reden tot succes is mogelijk de verstrenging van de fiscale aftrek van bedrijfswagens op fossiele brandstof. Vanaf 2026 zullen immers enkel nog koolstofemissievrije (bedrijfs)wagens fiscaal aftrekbaar zijn en deze zal al vanaf 2023 geleidelijk aan afgebouwd worden. Bedrijven zetten dus volop in op de vergroening van hun wagenpark. Het mobiliteitsbudget geeft hen de kans om groenere mobiliteitsoplossingen te promoten, op een manier die voor werknemers het interessantst is. En het groeipotentieel is nog groot.  

Deel dit artikel

Karolien Van Herpe_acerta

Geschreven door Karolien Van Herpe

Senior Legal Consultant Legal & Reward

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Fietslease: onmisbaar als aantrekkelijke werkgever?

24 april 2024
Karolien Van Herpe

Sinds 1 mei 2023 werd de fietsvergoeding verplicht in de privésector. Dit zorgde ook voor een heuse boost in het aantal mensen dat koos voor een fietslease. Je kan bijna niet meer achterblijven wil je je op de kaart zetten als aantrekkelijke en duurzame werkgever. Ontdek waarom je hierop moet inzetten.

Lees meer
Werkgevers

Veranderen van sociaal secretariaat: interessant of niet?

10 april 2024
Angela Mastronardi

Is je bedrijf gegroeid, maar blijft de digitalisering van je loonadministratie achter? Word je niet snel geholpen bij vragen over loonberekening? Of ben je op zoek naar een ervaren dossierbeheerder die ook écht bereikbaar is? Dan is het hoog tijd om een nieuw sociaal secretariaat te overwegen.

Lees meer
Werkgevers

Verlonen, eerlijk en transparant duurt het langst

01 april 2024
Ellen Roelants

Een fair loon, een duidelijk groeitraject en transparante communicatie, werken het best. Maar hoe pak je dat precies aan?

Lees meer