Vorige

Zelfstandigenloket.be: het digitale administratieloket voor alle zelfstandigen

12 juli 2022 Zelfstandigen
Nicolas Pevenage

Als ondernemer komen er regelmatige administratieve modaliteiten op je pad: je btw-regeling, adres, verandering in activiteiten, ... Het is van belang om deze wijzigingen snel en efficiënt door te geven aan de overheid, al vraagt dit heel wat opzoekingswerk. Wist je dat Acerta een onafhankelijk digitaal loket heeft gelanceerd? Met zelfstandigenloket.be voer je deze taken snel en helder uit, 24 op 7, ongeacht je sociaal verzekeringsfonds.

Leestijd: Later lezen?

Optimale dienstverlening

Time is money, dat kunnen ondernemers beamen. Administratie in orde brengen is meestal niet de meest geliefde taak van ondernemers, maar digitalisering kan die taak – gelukkig - verlichten. En dat is ook het doel van zelfstandigenloket.be: een optimale digitale dienstverlening. Onze experten staan klaar om de meer dan 1,2 miljoen zelfstandigen te bedienen. Zelfstandigen kunnen er trouwens niet alleen gratis duiding krijgen bij hun vragen, ze vinden er ook de nodige administratieve ondersteuning met een klik op de knop.

Loop geen premies mis

Waarom zijn die administratieve verplichtingen nodig? Wel, een voorbeeld: wist je dat 1 op de 5 zelfstandigen premies zouden misgelopen zijn tijdens de coronacrisis omdat hun gegevens niet correct waren doorgegeven? Dat zou pas slecht nieuws geweest zijn… Het digitaal ondernemingsloket zelfstandigenloket.be helpt zelfstandigen dergelijke problemen te vermijden. Wanneer zelfstandigen bijvoorbeeld informatie zoeken over de formaliteiten bij het openen van een tweede winkel, dan zal zelfstandigenloket.be de zelfstandigen niet alleen informeren over de noodzaak om (1) een nieuwe vestiging toe te voegen in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), en (2) om de gegevenswijziging te melden aan de btw, het zal ook hulp aanbieden bij de praktische uitvoering. Bovendien wordt het prijskaartje altijd op voorhand transparant meegegeven.

Vermijd sancties of boetes van de overheid

Wist je dat je als zaakvoerder zelf verantwoordelijk bent voor de correcte registratie in de Kruispuntbank van Ondernemingen van de activiteitcodes (NACE-codes) van je zaak? Je moet dus eventuele nieuwe activiteiten toevoegen en/of activiteiten die je niet meer uitoefent opnieuw verwijderen. Indien je dit niet doet, dan kan je premies mislopen of riskeer je zelfs sancties of boetes die opgelegd zijn door de overheid. In extreme gevallen kunnen klanten je factuur betwisten als je onderneming niet ingeschreven staat met de juiste NACE-codes.

Ontdek het digitale loket voor alle zelfstandigen

Je btw-regeling of KBO-gegevens wijzigen? Een LEI-code en EORI-nummer aanvragen? Dat en zoveel meer, regel je snel en eenvoudig online via zelfstandigenloket.be.

Bekijk onze oplossingen

Deel dit artikel

Geschreven door Nicolas Pevenage

Verantwoordelijke digitalisering en innovatie bij Acerta

Gerelateerde artikels

Zelfstandigen

Het Federaal Actieplan voor het mentale welzijn van zelfstandigen

16 april 2024
Rachel Ho

Dankzij het Federaal Actieplan krijgt mentaal welzijn ook voor zelfstandigen extra aandacht. En dat is goed nieuws, want vele zelfstandigen lopen het risico hun eigen welzijn te verwaarlozen. Ook bij Acerta nemen we de nodige maatregelen en zorgen we alvast voor een eerstelijnshulpverlening.

Lees meer
Zelfstandigen

Veranderingen voor starters en zelfstandigen in 2024

08 januari 2024
Mieke Bruyninckx

Wat zijn de belangrijkste aanpassingen in de wetgeving waarmee je als starter en zelfstandige best rekening mee kan houden? We geven een makkelijk overzicht zodat je meteen weet waar er voor jou dit jaar van toepassing is.

Lees meer
klant zoeken_acerta
Zelfstandigen

Hoe vind je klanten als zelfstandige?

23 maart 2023
Els Schellens

Heb je je eigen zaak opgestart? Proficiat! Nu komt echter het moeilijke deel: voldoende klanten vinden om je zaak te laten floreren.

Lees meer