Eén op vijf van de zelfstandigen is vandaag een vrij beroeper en de sector blijft groeien. Door de groter wordende concurrentie is het zeker belangrijk dat je ook je ondernemerscompetenties scherp stelt. Tijdens je opleiding wordt er niet voldoende aandacht besteed aan bedrijfsvoering en management, die noodzakelijk zijn bij het uitbouwen van een eigen praktijk. Ook jij, als vrij beroeper, kan er maar beter voor zorgen dat je een unieke marktpositie aanneemt. Zo trek je het juiste cliënteel aan. Vrij beroepers verkiezen associaties, een vorm van samenwerking die meer managementvaardigheden vergen.
In de studie “Een zorgzame start”, die werd uitgevoerd in 2014 en kadert in Flanders’ Care bij vrij beroepers in de zorgsector, blijkt dat tijdens de studie of de eerste opstartjaren vooral praktische zaken zoals de administratieve opstart een struikelblok vormen. Later zien we dat ondernemerschap als probleem wordt aangegeven bij de deftige uitbouw van de praktijk. Wat verstaat men nu onder ondernemerschap? Een kleine enquête bij enkele vrij beroepers bevestigt de vraag naar ondersteuning bij ondernemerschap, de drie grote blokken hierin zijn: marketing, financieel inzicht en work-life balans. Laten we deze drie onder de loep nemen. Vervolgens kan je zelf bekijken hoe jij je kunt bijstellen als ondernemer.
Zoals in de inleiding al aangegeven zal het ook voor jou, als vrij beroeper, belangrijker worden om aandacht te geven aan je marktpositie: marketing dus. Maar past dit wel bij het DNA van de vrij beroeper? Bij veel vrij beroepers leeft nog de angst om het woord “marketing” in de mond te nemen. Als vrij beroeper moet je het vooral hebben van jouw expertise en kennis. De deontologie, die vastgelegd wordt door de Orde of de beroepsinstelling, is hoogst belangrijk. Het is dan ook een kunst om een perfect evenwicht te creëren tussen kwaliteitsvolle diensten, deontologische normen en een duurzame marketing. Duurzame marketing houdt in dat je een juist cliënteel aantrekt. Mensen die oprecht interesse hebben in jouw eigen en authentieke aanpak. Deze vorm van marketing is vooral gebaseerd op vertrouwen en dit vertrouwen onderbouw je met je expertise, maar ook met je netwerk. We leven in een snelle digitale wereld, jouw patiënt of cliënt, leeft digitaal en verwacht dit ook van jou. Als opstartende vrij beroeper en digital native kan jij juist hierin het verschil maken! Bouw een website die professionaliteit en persoonlijkheid uitstraalt en zorg voor mogelijkheden om digitaal afspraken in te plannen, een digitaal contactformulier, etc …
Als vrij beroeper is de kans groot dat je één of andere vorm van vennootschap hebt opgericht. De boekhoudkundige verplichtingen zijn ingewikkelder dan bij een eenmanszaak. Wellicht heb je een boekhouder, die dit allemaal voor jou in orde brengt. Het blijft toch handig om mee te kunnen praten. Financieel inzicht is niet voor niets een belangrijke ondernemerscompetentie. Enkele basisbegrippen werden al uitgelegd in het artikel “Choco of zalm op de boterham?”. De balans van een vennootschap is één van de drie financiële basisdocumenten, naast de resultatenrekening en de kasstromentabel. Alle geluk zit er een steeds terugkerende logica achter de balans, dus als je het door hebt kan je in feite elke balans lezen!
Tip: Wil je je financiële kennis bijspijkeren en dit doen waar en wanneer je wilt? Ik raad je aan om bij “Finance is fun” te kijken. Vera Smets leest een balans als een roman en zorgt er voor dat jij speelt met de financiële begrippen en groeit als ondernemer.
Een mooie work-life balans is belangrijk of je nu vrij beroeper bent of niet. Het gaat meestal over werkdruk en intermenselijke relatie. Acerta heeft een studie gedaan bij ondernemers, waaruit blijkt dat de hoofdoorzaak voor een moeilijke work-life balans het aantal werkuren en de overrompelende administratie zijn. Bijkomend zijn er de onvoorspelbare uren en situaties, de verantwoordelijkheidsdruk, de financiële toestand of het gebrek aan ondersteuning. Een stuk kan je alvast opvangen door in associaties te werken of medewerkers aan te werven, zodat je kan delegeren. Acerta kan je uitstekend helpen bij je eerste aanwerving. We zoeken samen met jou naar de beste oplossing en volgen je loonadministratie verder op. Intermenselijke relaties kunnen in stresssituatie explosief zijn. Maak goede afspraken zowel met je collega’s als met je medewerkers. Spreek verder verwachtingen uit, ga er niet van uit dat iedereen in je hoofd kan kijken! Vergeet het thuisfront niet, zij verdienen ook je aandacht. Bij hen vind je steeds een luisterend oor, dus ze zijn het meer dan waard!
Deze drie struikelblokken komen bij alle ondernemers voor en zijn niet exclusief voor vrij beroepers. Mocht je voelen dat je nood hebt aan ondersteuning of opleiding, doe dit dan. Neem eens een kijkje naar managementopleidingen want aan de hand van de KMO portefeuille krijg je een deel terugbetaald. Wist je dat je als zelfstandige ook beroep kan doen op loopbaancheques en deze gebruiken bij een ondernemerscoach? Vind je geen specifieke opleiding voor vrij beroepen, dat is niet erg. Andere sectoren geven soms een hele vernieuwende kijk en wie weet vind jij juist op deze manier je unieke marktpositie.
Ook bij de Acerta academy kan je terecht voor interessante opleidingen.
Klaar om te starten als zelfstandige? Waarom een goede voorbereiding het verschil maakt
Uit een recent onderzoek van Acerta blijkt dat veel nieuwe ondernemers starten zonder de nodige voorbereiding, zoals een business- of financieel plan. En juist die voorbereiding is cruciaal om je kansen op succes te vergroten.
Lees meerDe eerste stappen zetten als startend ondernemer? Er komt vaak veel bij kijken en dat kan gemotiveerde starters afschrikken. Via het prestarterstraject van Acerta brengen we je van start naar finish gedurende zes weken. Inschrijven kan nog!
Lees meerHet is weer zover: de blok. Nog even doorbijten en je hebt je diploma op zak. Lees hier onze belangrijkste tips en ga voorbereid aan de slag!
Lees meer