Vorige

De 3 belangrijkste conclusies van onze jaarlijkse Summit

14 mei 2019 Werkgevers

Meer dan 10 inspirerende sprekers, 390 minuten aan boeiende content en 500 enthousiaste deelnemers. De Acerta Summit was een succes en liet heel wat stof tot nadenken voor de aanwezige boekhouders en accountants. Inspireren en geïnspireerd worden was het doel van deze dag. Wij geven je alvast onze drie hoofdconclusies.

Leestijd: Later lezen?

Verandering is de continuïteit

Je hebt het vast al gemerkt. Je organisatie en de arbeidsmarkt ondergaan grondige veranderingen. Vergis je niet, veranderingen gebeuren niet op een specifiek moment, maar ze zijn een continu proces. Dat kan best bedreigend lijken, maar wanneer je veranderingen als een opportuniteit benadert kan je de uitdagingen het hoofd bieden. De toekomst is niet iets wat je louter overkomt. Je bouwt zelf mee aan de toekomst. Het helpt je om future proof te zijn. En dat is nodig, want 90% van de boekhouders en accountants zien veel of zeer veel veranderingen op zich afkomen.

Digitalisering als opportuniteit

In 2017 verwachtte 47% van de werkgevers dat de impact van digitalisering zich over 3 tot 5 jaar zou manifesteren. We zijn ondertussen 2019. Digitalisering, robotisering en artificiële intelligentie hebben hun impact op je organisatie. Neem bijvoorbeeld de enorme hoeveelheid aan data, big data, die we tot onze beschikking hebben. De kunst is om deze data te gebruiken, en niet te vertrekken vanuit je eigen buikgevoel. Als je vandaag je beslissingen niet baseert op data, dan riskeer je de verkeerde weg in te slaan.

Natuurlijk zullen de digitale skills van je personeel moeten groeien om mee te kunnen met de toekomst. In tijden van arbeidskrapte ga je beter creatieve oplossingen zoeken. Uit onderzoek blijkt dat 54% van de medewerkers vindt dat zijn talenten niet juist benut worden, en zelfs 44% vindt dat zijn talenten onderbenut worden. Je focust dus beter op het groeipotentieel van je medewerker om hem of haar mee te nemen in je veranderende organisatie van de toekomst.

De boekhouder en accountant van de toekomst

Niet alleen je organisatie verandert, maar ook je klanten en hun verwachtingen veranderen. Tegenwoordig moet alles sneller en gemakkelijker gaan. Bovendien gaan de klanten op zoek naar een oplossing op maat. Daarvoor kijken ze, steeds meer, in de richting van hun boekhouder of accountant. Ze verwachten dus dat hun accountant of boekhouder hen adviseert. De digitalisering speelt hier natuurlijk ook een rol in. Dankzij de digitalisering zijn er nieuwe technologieën en efficiëntere werkprocessen, waardoor de boekhouder en accountant meer tijd hebben om een rol van consultant op zich te nemen. Vergeet alleen niet dat technologie geen doel op zich is. Een goede en persoonlijke klantbeleving is dat wel.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Wordt jouw bedrijf een innovatieve arbeidsorganisatie?

22 maart 2024
Miet Vanhegen

Is jouw organisatie op zoek naar nieuwe manieren om werk te organiseren? Streef je daarbij naar een win-winsituatie op vlak van kwaliteit van de organisatie en kwaliteit van de arbeid? Dan heb je misschien wel recht op subsidiëring.

Lees meer
groene scan_acerta
Werkgevers

Hoe groen zijn ondernemingen?

20 februari 2023
Karolien Van Herpe

Hoe duurzaam is het beleid van ondernemingen vandaag al? De ‘Groene Scan’ van Acerta en IDEWE is een jaarlijkse barometer die de duurzaamheid van het beleid van bedrijven in kaart brengt.

Lees meer
Werkgevers

Hr-beleid 2021: een nieuw normaal vormgeven

01 december 2020
Chris Wuytens

De gezondheidscrisis heeft in 2020 alles, en dus ook het werken, flink dooreengeschud. Én enkele evoluties versneld. Chris Wuytens, managing director Acerta Consult, pikt eruit wat van pas zal komen voor een toekomstgericht hr-beleid.

Lees meer