Vorige

Hoe vaak denken werknemers nog aan een carrièreswitch?

21 mei 2024 Werkgevers
Jochen Bessemans

Steeds minder werknemers overwegen om hun carrière radicaal om te gooien. Drie jaar geleden zag nog 37% een overstap wel zitten, maar vandaag zijn dat er nog maar een kwart. De jobmobiliteit lijkt dus op het eerste zicht af te zwakken. Waarom blijven mensen wel of niet op hun huidige job en hoe ga je daar als werkgever mee om?

Leestijd: Later lezen?

Waarom werknemers hun huidige werkgever verkiezen

Vorig jaar wilde nog vier op de tien werknemers radicaal van job veranderen. En die radicale switch mag je vrij letterlijk nemen, want het gaat dan om een overstap naar een heel andere sector. Dat nog slechts een kwart van de Belgische werknemers nu nog een volledig andere functie zou uitoefenen, toont dat de jobmobiliteit is afgenomen. En daar zijn verschillende redenen voor:

  • Door meer in te zetten op mentaal en fysiek welzijn zitten mensen gelukkiger in hun vel op de werkvloer;
  • Het recht op deconnectie zorgt ervoor dat werknemers meer rust kunnen inbouwen na de uren;
  • Het corona-effect is afgenomen: mensen die toen hun huidige job in twijfel trokken, hebben de switch inmiddels al gemaakt.

Diegenen die toch de switch willen maken doen dat voor de volgende redenen:

  • Een betere work-lifebalans te creëren;
  • Een betere verloning;
  • Meer maatschappelijke impact te hebben.

Stimuleer de interne jobmobiliteit

Mensen overwegen dan misschien minder om van werk te veranderen, toch blijft jobmobiliteit belangrijk, maar zullen bedrijven de focus moeten leggen van binnenin de organisatie. Vele jobs zullen wijzigen door o.a. de komst van AI en digitalisering, maar ook door als bedrijf werk te maken van een duurzaam loopbaanbeleid.

De arbeidskrapte is nog steeds volop aan de gang en wil je je talenten aan boord houden, dan is het verstandig om in te zetten op de ontwikkeling van deze talenten en hen op een duurzame manier te laten doorstromen naar nieuwe en/of andere functies. Een win-win want zo stimuleer en motiveer je je werknemers en kan je als bedrijf de retentie bevorderen.

Ook investeren in duurzame loopbanen?

Het stimuleren van werkbaar en zinvol werk is onontbeerlijk. Acerta Consult helpt je een duurzaam loopbaanbeleid op poten te krijgen. Zo zet jouw organisatie alvast de eerste stappen naar een future proof hr-beleid.

Deel dit artikel

Geschreven door Jochen Bessemans

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Vacature zoekt ideale kandidaat: al aan job branding gedacht?

28 juni 2024
Alexander Claassens

Bedrijven zoeken gretig naar de beste manier om hun vacature tot bij de juiste doelgroep te krijgen. In een zee van jobaanbiedingen moet je meer dan ooit opvallen. Al aan job branding gedacht? Het is de perfecte manier om te zorgen dat jouw vacature op korte termijn resultaten boekt. We leggen je uit hoe dat werkt en hoe je het aanpakt.

Lees meer
Werkgevers

Duurzame manieren om je huidige werknemers te behouden

26 juni 2024
Miet Vanhegen

Opvallende cijfers: 72% van de werkende Belgen zou hun huidige werkgever verlaten mocht zich een interessante opportuniteit voordoen. Hoe kan je als bedrijf inzetten op retentie en hoe zorg je voor een stimulerende werkomgeving waarin je huidige werknemers zich kunnen (blijven) ontwikkelen?

Lees meer
Werkgevers

Hoe ziet de toekomst van de arbeidsmarkt eruit volgens onze politici?

13 mei 2024
Kathelijne Verboomen

Tijdens het grote verkiezingsdebat van Acerta Consult kregen politieke kopstukken van CD&V, Groen, N-VA, Open VLD en Vooruit het woord om rond vier verschillende thema’s te debatteren: loonkost, arbeidskrapte, mobiliteit en welzijn.

Lees meer