Employee experience: wat is het en hoe maak je het een succes?

22 maart 2022
Leestijd: Later lezen?

Elke (potentiële) medewerker legt een reis af binnen je organisatie. Iemand solliciteert, begint te werken en neemt na een tijdje misschien weer afscheid. Dit noemen we de employee journey. Tijdens die employee journey zijn er talloze interacties tussen je medewerker en je bedrijf, waarbij hij verschillende dingen waarneemt en ervaart. Die ervaringen vormen samen de employee experience.

Waarom is een goede employee experience zo belangrijk?

Een goede employee experience zorgt voor medewerkers die graag naar hun werk gaan. Ze tonen meer betrokkenheid, motivatie en productiviteit. Gelukkige medewerkers zijn bovendien loyaler - er is minder verloop en je rekruteringskosten dalen aanzienlijk.

Bied je een goede employee experience? Dan is de kans groot dat je medewerkers zelfs ambassadeurs worden. Ze dragen je goede bedrijfsimago uit en zorgen er zo voor dat je makkelijker nieuw talent en klanten aantrekt. Een goed personeelsbeleid waarmee je écht het verschil maakt voor je medewerkers zorgt ervoor dat je onderneming opvalt.

Optimaliseer je ABC

Autonomie, Betrokkenheid en Competentie (ABC): volgens de zelfdeterminatietheorie zorgt de invulling van deze drie basisbehoeften voor intrinsiek gemotiveerde medewerkers. En medewerkers die intrinsiek gemotiveerd zijn, zijn gelukkige medewerkers.

  • Autonomie gaat over een gevoel van psychologische vrijheid: laat je medewerkers mee beslissen, door hen voldoende keuzemogelijkheden en verantwoordelijkheden aan te bieden.
  • Betrokkenheid gaat over verbinding en het ervaren van een positieve werkrelatie. Hierop kan je inzetten door bijvoorbeeld hechte en sterke teams te vormen én door een sfeer van transparantie en wederzijds vertrouwen te creëren.
  • Competentie gaat over het kunnen benutten van de eigen talenten, een gebalanceerde workload en het gevoel 'bekwaam' te zijn.

ABC en de zelfdeterminatietheorie bieden jou als werkgever een handige leidraad om het werkgeluk en de werknemerstevredenheid in je organisatie te verhogen. Dat komt ook jou ten goede, want door te focussen op ABC zal je merken dat de kans op ziekteverzuim afneemt, het verloop daalt en de productiviteit stijgt. Bovendien zijn tevreden werknemers een uithangbord voor jouw organisatie.

Employee experience in elke fase

Als je voldoende aandacht schenkt aan de employee experience is je personeel tevreden tijdens elke fase van hun contact met de organisatie: als sollicitant, medewerker of zelfs ex-medewerker. De verschillende fases verdienen allemaal aandacht. We lichten alvast een paar belangrijke pijlers van employee experience toe:

Onboarding

Dankzij een doordachte onboarding voelt nieuw talent zich sneller onderdeel van het bedrijf. Je stimuleert betrokkenheid vanaf dag één, de inwerkperiode wordt korter en je nieuwe medewerker levert sneller een actieve bijdrage. Bovendien draagt een goede onboarding bij tot een positieve bedrijfscultuur. Het opzetten van een sterk onboardingstraject heeft dus alleen maar voordelen ­– voor jou én je medewerker.

Persoonlijke ontwikkeling

Investeren in de persoonlijke ontwikkeling van je personeel is investeren in je onderneming. Bovendien vinden steeds meer sollicitanten het belangrijk dat er leeropportuniteiten zijn. Laat je personeel daarom (digitale) opleidingen volgen of zet een systeem van interne coaching op. Overweeg ook eens om medewerkers samen een nieuwe vaardigheid te laten leren ­ dat versterkt de verbondenheid binnen je team en draagt bij aan een goede employee experience.

Oog voor welzijn

Medewerkers die zich mentaal en fysiek goed voelen komen graag naar het werk. Het is dé sleutel tot een positieve employee experience. Besteed dus voldoende aandacht aan het welzijn van je personeel. Je personeel zal je terugbetalen in loyaliteit, een positieve attitude en minder ziekteverzuim.

Communicatie en verbondenheid

Een belangrijke factor die motivatie beïnvloedt is het gevoel van samenhorigheid – je onderdeel van een team voelen en een gezamenlijk doel voor ogen hebben. Sterke communicatie is daarbij cruciaal. Communiceer je regelmatig en helder naar iedereen binnen je onderneming? Dan weet elke medewerker precies waar hij aan toe is en waar het bedrijf naartoe wil. Dat bevordert de samenwerking binnen je team en helpt bij het behalen van gemeenschappelijke doelen. Vergeet trouwens niet om die successen te vieren met het hele team ­ zo versterk je het teamgevoel nog meer.

Afscheid nemen

Afscheid nemen van een medewerker is nooit leuk – of hij nu ontslagen werd of zelf besloot om te vertrekken. Je investeert tijd en moeite in het vinden en ontwikkelen van talent en wil dat niet zomaar verloren laten gaan. Gelukkig is een afscheid niet altijd definitief. Ga je op goede voet uit elkaar en onderhoud je goed contact met je ex-medewerkers? Dan overweegt ruim de helft om ooit terug te keren. Dat noemen we boomerang recruitment. Zelfs als het afscheid wel definitief is loont het echter de moeite om met een positief gevoel afscheid te nemen. Zo zijn zelfs ex-medewerkers ambassadeurs voor je bedrijf. Besteed dus altijd voldoende tijd aan een goede offboarding.

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp