Vorige

Me@MyBest© laat medewerkers JBC echt stralen

#Werkgevers

JBC is met meer dan140 winkels (verspreid over Belgie, Luxemburg en Duitsland) de grootste Belgische fashion retailer. Dit professioneel, trend- en milieubewust modemerk heeft een heel eigen karakter en pakt de zaken helemaal op zijn manier aan. Zo ook de personeelsevaluaties. In plaats van de jaarlijkse traditionele evaluatiegesprekken zocht en vond JBC bij Acerta een positief alternatief: Me@MyBest©. En dat rendeerde snel.

Leestijd: Later lezen?
We waren op zoek naar een constructief alternatief voor de traditionele evaluatiegesprekken. Me@MyBest© van Acerta combineert continue feedback en focus op talent met sturing en doelstellingen. Dat was precies het evenwicht dat we bij JBC zochten.

We waren op zoek naar een constructief alternatief voor de traditionele evaluatiegesprekken. Me@MyBest© van Acerta combineert continue feedback en focus op talent met sturing en doelstellingen. Dat was precies het evenwicht dat we bij JBC zochten.

Cindy Gorissen, Chief Human Resources Officer

JBC is ook lid van de Fair Wear Foundation, een organisatie die zich actief inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de mode-industrie. JBC streeft naar faire kledij tegen een faire prijs. Een adjectief dat je makkelijk met JBC associeert is: stralend.

Dit concept wil JBC ook intern doortrekken. Daarom startte JBC een traject met Acerta voor een nieuwe, frisse aanpak rond hun personeelsevaluaties. Samen rolden ze Me @MyBest©@JBC uit.

Cindy Gorissen, Chief Human Resources Officer van JBC, legt uit waarom ze voor dit programma koos. “Wij volgden de evoluties in evaluatiegesprekken op de voet want ook bij JBC waren we op zoek naar een fris alternatief. Maar tussen alle meningen en kritiek ontbrak wel één ding: een constructief alternatief. Toen had ik een gesprek met Chris Wuytens over  ‘Me@MyBest©’ van Acerta en was ik meteen overtuigd dat we hét positieve alternatief hadden gevonden. Hij sprak over continue feedback en de focus op talent, maar ook over sturing en doelstellingen. Dat was precies het evenwicht dat JBC zocht. En dat was dan ook het begin van een hechte samenwerking.”

Stralende medewerkers

JBC formuleerde zijn ambitie in wat wij hun ‘purpose’ noemen: mensen en gezinnen helpen om te stralen en zich mooi te voelen. Dat doel realiseren, begint bij de medewerkers. Daar is JBC rotsvast van overtuigd. ”Als we onze medewerkers laten stralen, volgen de klanten vanzelf. Dat is wat we met HR en met ons nieuwe evaluatiesysteem in het bijzonder willen bereiken. De focus op talent in de Me@MyBest©-aanpak sloot perfect aan bij die ambitie”, toont Cindy Gorissen aan.

Van Me@MyBest© naar Me@MyBest©@JBC

Ze vertelt: “de cultuur van JBC is open, vlot, informeel, happy ... Zonnig geel is niet toevallig onze kleur. Ik kan wel zeggen dat we met Acerta heel open in gesprek zijn kunnen gaan. Zij hebben ons op weg geholpen met het concept en het JBC HR-team is hiermee aan de slag gegaan om dit concept eigen te maken en te overgieten met de JBC-identiteit. Zo zijn we erin geslaagd om in co-creatie een proces op touw te zetten en de elementen van ‘Me@MyBest©’ naar JBC te vertalen.”

Zo spreken zij over Picturegesprekken,  Stories & Glories en de Buddies in plaats van de standaard evaluatiegesprekken

Het idee van continue feedback hebben ze trouwens heel mooi vormgegeven – ook letterlijk – in een individueel ‘Straalmapje’, om alle ‘Buddies’ en complimenten in te bewaren om die dan te kunnen meenemen naar dat formele evaluatiemoment, het Stories & Glories gesprek. Die ongoing feedbackcultuur vinden ze bij JBC trouwens heel erg belangrijk. Ze formuleren het zo: “Feedback is een cadeau.”

Vlotte implementatie

Eén van de essentiële voorwaarden die Gorissen aan het nieuwe evaluatiesysteem had gesteld, was dat het allemaal administratief makkelijk realiseerbaar moest zijn. Ook dat is met Me@MyBest© gelukt.

“Acerta stond in voor de eerste praktische workshops, waarna we deze zelf als HR aan onze medewerkers gaven. Daarnaast hebben we veel aandacht besteed aan tal van templates om bijvoorbeeld ‘succesvoorwaarden’ te formuleren, zodat de implementatie gemakkelijker zou verlopen. De impact van dit project binnen JBC wordt ook nog eens versterkt omdat het perfect inhaakt bij het awareness traject rond veerkracht dat wij tegelijk hebben lopen.”

Nu al rendement

Zelfs voor de afronding van een volledige cyclus Me@MyBest©@JBC plukt de onderneming al de vruchten van deze aanpak. Cindy Gorissen: “Leidinggevenden komen me zeggen dat ze energie halen uit de gesprekken die ze met hun teamleden hebben. Dat is ooit wel anders geweest, met de klassieke evaluatiegesprekken. En het lijkt een fait divers, maar het is veelbetekenend: op complimenten dag dit jaar zijn er bij JBC 1800 complimenten verstuurd, tegenover 800 vorig jaar.” Dat wil wat zeggen, natuurlijk.

Ook interesse in het Me@MyBest©-programma?

Doe een beroep op Acerta. Neem contact op voor een vrijblijvend voorstel.

Deel dit ondernemersverhaal