Zoals je investeert in marketing om meer te verkopen, zo moet je ook investeren in talent om je menselijke kapitaal te laten renderen. Want pas als je de persoonlijke ontwikkeling van je medewerkers vooropstelt, kun je hun aangeboorde potentieel verzilveren. Je winst:
Maar hoe garandeer je nu dat je inspanningen opbrengen? Stippel een doordacht opleidingsbeleid uit met aandacht voor enerzijds jouw bedrijfsnoden en -cultuur, en anderzijds de ambities en competenties van je medewerkers. Als ze zich gewaardeerd en betrokken voelen in een rol die hen op het lijf is geschreven, zullen ze ook sneller tevreden en geëngageerd zijn.
Zorg er ook voor dat mensen niet vastroesten in hun functie. De markt verandert , je bedrijf evolueert, en ook je medewerkers verwachten dynamische rollen en groeimogelijkheden. Bepaal samen een toekomsttraject op maat van hun sterktes. Beoordeel regelmatig prestaties en inzet, en stuur bij waar nodig. Vermijd dat een evaluatie aanvoelt als een afrekening. Met een positieve en constructieve insteek krijg je meer gedaan en vergroot je het engagement van je medewerkers. Benieuwd waarom de ‘oude’ evaluatiemethodes tekortschieten?
Mensen hebben vaak meer in hun mars dan ze laten zien. Om te ontdekken waartoe ze in staat zijn, moet je het ‘kunnen’ in kaart brengen. En daar houdt het niet op, want inzet vereist ook ‘willen’. Bouw bruggen tussen competentie en motivatie om met je medewerkers een langetermijnrelatie aan te gaan. Zo investeer je vandaag in talent om samen de uitdagingen van morgen het hoofd te bieden.
Wees gerust: je staat er als werkgever niet alleen voor om je menselijk kapitaal te coachen en cultiveren. Met Acerta’s Talent Motivatie Analyse (TMA) krijg je een traject op maat van jouw organisatie, met heldere richtlijnen voor optimale prestaties.
Waarom doen sommige bedrijven het zo goed, ondanks de snoeiharde concurrentie in barre economische tijden? Niet omdat ze over geheime toverformules beschikken, maar omdat ze terugvallen op getalenteerde medewerkers die prima gedijen in hun professionele biotoop. Goed werkgeverschap is daarbij dé manier om mensen te vinden en binden. Voor succesvolle bedrijven zijn vertrouwen, integriteit of waardering geen holle slogans. Ze hanteren een duidelijke visie die ze dagelijks in de praktijk brengen en hechten veel belang aan bijvoorbeeld een evenwichtige werk-privébalans, werkplezier, of groeikansen. Die zaken wegen zwaarder door dan het loon, precies omdat ze de mens achter de medewerker centraal stellen.
Mensen maken dus écht het verschil. Ook jouw bedrijf zit op een goudader van slapend of verdoken potentieel. Hoog tijd om het te ontginnen!
Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.
Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp