Ga naar de inhoud
Terug naar overzicht

Flavory: lessen in flessen

Het idee laten gisten

Het idee voor Flavory borrelde op tijdens een wijnproefavond met vrienden. “Het werd een ontzettend gezellige avond die eigenlijk volledig in de soep draaide,” lacht Bart. “We kozen willekeurig uit honderden flessen; pure chaos in de rayon. Eerlijk gezegd wist ik toen ook niet welke wijn te kiezen. Ik begreep evenmin waarom de ene fles €5 kost en de andere €15.”

De gebeurtenis triggerde hem en bleek het startpunt voor een creatief proces dat hij op zijn tempo liet decanteren.

“Ik besloot twee maanden later nog eens zo’n avond te organiseren maar deze keer in de vorm van een blind proefspel met wijnen zonder etiket en zonder vooroordeel. Het werd een topavond en toen wist ik zeker dat ik iets had ontwikkeld waar vraag naar was. Wijn is zoveel plezanter als je weet wat je drinkt, en daarover leren is het leukst in spelvorm.”

Een grote aha-erlebnis voor Bart was het besef dat zijn spel vroeg om een sommelier en een spelleider. Zo beginnen de deelnemers aan hun ontdekkingsreis op een laagdrempelige en vooral plezante manier. In 2021 was het concept klaar en stapte Bart naar Acerta om zijn zaak officieel op te richten. 

“Ik wist heel weinig over vennootschappen, laat staan welke structuur bij mijn plannen paste. De experten van Acerta hebben me stap voor stap begeleid. Dankzij hen kon ik me focussen op de kern van Flavory.”

Bart Claessens
box

De eerste oogst: proeven van succes

In de eerste Flavory-boxen zaten vier flessen wijn samen met de onderdelen van het spel. Elke doos die hij dat eerste jaar verkocht, stelde hij zelf samen in zijn garage. En dat waren er heel wat: 345 om precies te zijn. 

“Ik merkte dat mijn publiek vooral uit vrienden en familie bestond. Later betrok ik vijf wijnhandelaars in het avontuur. Zij gaven advies over de wijn in de boxen en verkochten ze ook in hun zaak.”

Tijd en ervaring brachten raad. Bart leerde bijvoorbeeld dat vier flessen in een doos te veel van het goede was. 

“Heel veel mensen zagen in Flavory een ideaal cadeau. De inhoud van de eerste boxen maakte het te duur, te groot en er waren te veel glazen nodig. De oplossing was simpel: ik halveerde de doos voor dubbel zoveel gezelligheid. Ik wil niemand dwingen een wijnkenner te worden. Zolang ze maar plezier hebben en iets bijleren zonder dat het te schools aanvoelt.”

De meest verrassende afdronk 

Het volgende jaar, 2023, was een moeilijk jaar voor Bart maar een waaruit hij veel leerde. 

“Ondernemen gaat met vallen en opstaan. Als de verwachte groei uitblijft, moet je zoeken naar de oorzaak. In mijn geval was het een te grote focus op productontwikkeling, te weinig op sales. De combinatie met de zorg voor jonge kinderen en hulpbehoevende ouders veroorzaakte constante stress. Ik heb eraan gedacht om de handdoek in de ring te gooien”.

Gelukkig had Bart een netwerk opgebouwd dat hem in contact bracht met ervaren ondernemers. Met één ervan voelde hij meteen een klik: Thomas Van Overbeke. 

“Thomas was voor mij de ideale partner om Flavory naar een volgend niveau te brengen. Hij bracht rust en structuur.”

Met Thomas aan boord verhuisde Flavory uit Barts garage. De heren besloten samen te werken met maatwerkbedrijf Nektari in Puurs, dat de dozen met zorg assembleerde.

“Plots had ik tijd om me weer bezig te houden met het product zelf, te werken aan de vennootschap, en distributiekanalen voor Flavory te zoeken.”

Groeien zonder smaakverlies

2024 werd een jaar van groeien en bijleren. Over marketing onder andere.

“Ik ontdekte dat adverteren als wijn proeven is: het lijkt simpel, maar het is een vak op zich. We leerden dat we niet te veel eieren in de mand van Google en Meta mochten leggen. Hun algoritmes veranderen snel en zijn ondoorgrondelijk.”

Flavory zette ook sterk in op storytelling om duidelijk te maken wat het merk en het product concreet inhoudt. Daarnaast focusten Bart en Thomas ook op de fysieke aanwezigheid van Flavory op kerstmarkten, in conceptstores en bij wijnhandelaars.

“Door te vertellen en het product te zien, snappen mensen het best wat we doen. Online is het soms moeilijk uit te leggen. We willen geen wijnkenners maken van mensen, maar hen doen beseffen dat wijn nog beter smaakt als je een beetje kennis hebt.”

 

Acerta als vaste sommelier achter de schermen

Ondertussen groeide Flavory uit zijn start-up-jasje. En opnieuw stond Acerta klaar. 

“Toen Thomas instapte, moest ik nadenken over een andere vennootschapsvorm. Acerta hielp me onder andere door de CommV in vraag te stellen en te kijken wat beter paste bij de toekomstvisie van Flavory. Ik had veel aan het advies van Acerta: de experten legden alles duidelijk uit op fiscaal, juridisch en sociaal vlak.”

Ook vandaag blijft Acerta een vaste sparringpartner. 

“Acerta denkt mee over administratie en alles wat bij ondernemen komt kijken. Ik zie het als een zakelijke sommelier: Acerta schenkt kennis bij wanneer ik die nodig heb.”

Bart

Lesgever en levensgenieter

Hoewel hij niet langer verbonden is aan het onderwijs, blijft de leerkracht in hem pertinent aanwezig.

Ondertussen groeit Flavory verder zonder de essentie te verliezen: mensen samenbrengen, proeven, praten, plezier maken.

“Genot rekken, dat is onze missie. En dat lukt het best als je het met anderen deelt.”

“Passie is aanstekelijk. Je hoeft geen wijnexpert te zijn om er iets over te leren. Als mensen plezier hebben, volgt de interesse vanzelf.”

Bart

Wil je het verhaal van Bart live horen?

Kom naar het Starters Event en laat je inspireren door Bart en andere gepassioneerde ondernemers die hun ervaringen delen over starten, groeien en doorzetten. 

Mis deze kans niet om nieuwe inzichten op te doen en gemotiveerd naar huis te gaan.

👉 Schrijf je nu in via de website!

Deel dit blog artikel

Gerelateerde artikels