Terug naar overzicht

Sneakhub: een sneakerverhaal met ziel en drive

Hoe word je een ondernemer? Als je het student Ennio Mattana vraagt, draait het om opportuniteiten zien en actie ondernemen. Wat een paar jaar geleden begon met een mooie schoen, groeide uit tot een bloeiende zaak. De student-ondernemer uit Oudsbergen begon met nul voorkennis aan Sneakhub, zijn persoonlijke sneakerbusiness via Instagram. Hij bouwde op zijn talenten, vertrouwde op zijn buikgevoel, en volgde zijn uitgesproken goesting om te ondernemen.


Ik wist niks van sneakers. Maar ik dacht: als anderen er geld mee verdienen, waarom zou ik het dan niet proberen?

Ennio

Van twijfelaar naar sneakerhunter

De kick kwam onverwacht. Ennio was op stap in Eindhoven toen hij een paar grijze Jordans zag. Hij paste ze, twijfelde, en liet ze liggen. Maar tijdens een etentje ’s avonds merkte hij dat het paar door zijn hoofd bleef spoken.

“Een paar zoekopdrachten toonden me dat de schoenen nergens meer te vinden waren een de normale retailprijs. Wilde ik het paartje, moest ik een veel hogere prijs ophoesten. Dat triggerde iets in mij. Ik vroeg me af waarom die schoenen zoveel waard waren en hoe dat resellen precies in zijn werk ging.”

Hij ging de volgende dag terug naar de winkel en kocht de sneakers. Niet met het idee om er een business mee te starten, maar wel met de kriebel om het businessidee volledig uit te spitten.

Ik dacht: als ik ze uiteindelijk toch niet mooi vind, verkoop ik ze gewoon door. Maar ik hield ze, droeg ze en begon mijn sneakerplannen uit te werken.

Ennio

Starten in duo, doorgaan op eigen kracht

Samen met een vriend die al wat connecties had in de sneakerwereld, begon hij te resellen. Eerst vooral voor vrienden en zonder winst. Maar de bestellingen bleven komen. Ennio, sociaal en energiek, bouwde ondertussen een eigen community via Instagram en WhatsApp rond sneakers.

Toen zijn vriend afhaakte, ging hij alleen door. Hij stak tijd in content maken, in trends bijhouden, en in betrouwbare verkooppunten zoeken. Met succes want zowel Ennio als Sneakhub werden bekend in Genk en omstreken.

“Als iemand mij een bericht stuurt: ‘Ik zoek dit model in maat 39’, dan doe ik er alles aan om die sneaker te vinden. Dat persoonlijke, die drive om te vinden aan een redelijke prijs, dat is wat Sneakhub speciaal maakt.”

Ondernemen als student? “Gewoon doen.”

Tijdens zijn Banaba Digital Marketing koos Ennio voor het statuut van student-ondernemer. Daarmee maakte hij van de Sneakhub community een officiële onderneming. Als student-ondernemer zocht en vond hij tijd en ruimte om Sneakhub professioneel uit te bouwen.

“De voordelen van het statuut student-ondernemer zijn enorm. Je leert ondernemen met een veilige marge en met verschillende hulplijnen binnen handbereik. Zo hielp Acerta me met allerlei beslommeringen, van mijn ondernemingsnummer tot de administratie. Na één afspraak met hen was ik vertrokken.”

De start ging vlot, het vervolg evenzeer. Ennio vond in zijn kleine onderneming met btw-vrijstelling het perfecte alternatief voor een studentenjob.

Solo-ondernemer met impact

Ennio runt Sneakhub helemaal zelf: sourcing, content, verkoop, levering, boekhouding…

“Ik vind dat plezant. Ik heb daardoor ook weinig kosten, dus kan ik eerlijke prijzen aanbieden. Geen absurde winstmarges, gewoon goed verdienen op een faire manier.”

Hij levert nog steeds sneakers aan huis in Genk, gewoon aan de deur bij klanten. 

“Dan maak ik een praatje met hen. Mensen weten zo wie er achter Sneakhub zit. Dat zorgt voor vertrouwen.”

Het werkt: zijn klanten zijn tussen de 18 en 40 jaar oud en opvallend vaak zijn het vrouwen. Zij posten hun aankoop bij Sneakhub op Instagram en dat levert weer nieuwe aanvragen op.
“Ik zie dat story’s heel goed werken voor Sneakhub. Ik post mijn eigen content maar deel ook de content van klanten die me taggen. Mensen reageren op die story’s, stellen me vragen, en kopen ook. Dus post ik quasi elke dag.”

Leren door te doen en fouten te (durven) maken

In het begin wilde Ennio alles inkopen. Ook sneakers die achteraf hun waarde verloren.

“Ik dacht in het begin: als ik veel voorraad heb, verkoop ik dat wel. Maar dat klopt niet. Als schoenen blijven liggen, verliezen ze vaak hun waarde. Dat was een harde maar nuttige leerschool. Een fout die ik nadien niet meer heb gemaakt.”

Ook influencermarketing was een “trial-and-errorverhaal”.

“Ik ben in het begin veel samenwerkingen aangegaan die uiteindelijk niks opleverden. Nu weet ik waar ik op moet letten. Ik focus bijvoorbeeld op het engagement van de accounts. Het aantal volgers zegt me veel minder dan de kracht van de community die een creator heeft. Kleinere niche-influencers met een betrokken community trekken me meer aan dan giga-accounts met nauwelijks respons.”

Door te leren wat werkt en niet werkt, kwam hij in contact met mensen die zijn zaak een boost gaven, bijvoorbeeld internetpersoonlijkheden Marie Smeets en Celine Schraepen.  Maar ook beurzen hebben hun waarde bewezen. Door deel te nemen aan Sneaker Mania in Brussel - samen met een vriend die een eigen kledinglijn heeft - leerde hij zijn doelgroep en de sneakerwereld nog beter kennen.


De markt verandert? Ennio verandert mee.

De sneakerwereld is niet meer wat ze was. De hype vlakt af, grote merken blijven produceren, en minder modellen geraken uitverkocht.

“Sommige paartjes blijven liggen. De markt is minder exclusief geworden. Maar ik blijf doorgaan. Mensen blijven mij schoenen vragen.”

Als het gaat over toekomstplannen, wil Ennio vooral focussen op afstuderen. Daarna wil hij een vaste job vinden. Dat betekent dat hij minder tijd zal hebben voor Sneakhub maar niet dat het verdwijnt. Meer nog, het kriebelt om nog een onderneming op te starten.

“Ik heb nog zoveel ideeën, maar het is te vroeg om daar al iets concreet over te zeggen. Als het zover is, zal ik erover communiceren via Sneakhub.”

De raad van Ennio aan studenten

Als doorgewinterde student-ondernemer is Ennio de geknipte persoon om advies te geven aan studenten die twijfelen om hun eigen zaak te starten. 

Durf gewoon te proberen, zeker als je jong bent. Wat heb je te verliezen? Je leert sowieso iets bij, zelfs als het niet zou lukken op de manier waarop je het had verwacht.

Ennio

Hij kijkt dan ook met trots terug op wat hij heeft verwezenlijkt. Zonder businessplan maar met lef, nieuwsgierigheid en een flinke dosis zelfvertrouwen.

“Ik blijf erbij: de beste opleiding is proberen. En mensen blij maken met iets wat jij gevonden hebt. Geloof me: als je je klanten zo gelukkig ziet, blijft dat gevoel heel lang hangen. Onbetaalbaar is dat!”

Geprikkeld om zelf te starten als student-ondernemer?

Met Acerta kies je voor ondersteuning op jouw tempo. Ontdek hoe je als student-ondernemer eenvoudig aan de slag kan met een statuut dat je tijd, ruimte en vrijheid geeft om te groeien in en met je zaak.

Artikel geschreven door

Els Schellens

Director Starters en Zelfstandigen bij Acerta

Deel dit blog artikel

Gerelateerde artikels