Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

Mobiliteit in beweging: WLTP-waarde of NEDC-waarde vanaf 2021?

08 december 2020

WLTP-testmethode: invoering overgangsperiode tot eind 2020

Sinds enkele jaren wordt een nieuwe testmethode gebruikt om de CO2-uitstoot van wagens te meten (onder Europese invloed). Deze WLTP-testmethode leidt tot hogere gemeten CO2-uitstootwaardes dan onder de vroegere NEDC-testmethode.

Een onverkort gebruik van de CO2-waarde gemeten op basis van de nieuwe testmethode zou tot een (sterke) stijging van het voordeel van alle aard hebben geleid en zou gezorgd hebben voor een verhoging van de solidariteitsbijdrage die de werkgever verschuldigd is. Daarom werd een overgangsperiode bepaald, waarin een herrekende WLTP-waarde (“NEDC 2.0-waarde”) mocht worden gebruikt voor de berekening van zowel het voordeel van alle aard als de CO2-solidariteitsbijdrage. Deze overgangsperiode eindigt eind dit jaar.

En vanaf 2021?

De FOD Financiën heeft op haar website al aangegeven welke CO2-waarde vanaf het inkomstenjaar 2021 moet worden gebruikt voor de berekening van het belastbaar voordeel van alle aard.

Welke waarde dit is, zal afhangen van welke CO2-waarde(s) de wagen heeft:

  • wanneer de wagen enkel een NEDC-waarde heeft, moet de NEDC 1.0 CO2-waarde gebruikt worden
  • wanneer de wagen enkel een WLTP-waarde heeft, moet de WLTP CO2-waarde gebruikt worden,
  • wanneer het voertuig zowel een NEDC 2.0-waarde als een WLTP-waarde heeft, kan de NEDC 2.0 CO2-waarde of de WLTP CO2-waarde (vrije keuze) gebruikt worden.

Doorgaans zal de NEDC 2.0-waarde lager zijn dan de WLTP-waarde. In de laatste situatie zal dus meestal voor de NEDC 2.0-waarde worden gekozen.

Het is daarbij ook belangrijk te vermelden dat de autoconstructeurs vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht zullen zijn om nog een NEDC 2.0-waarde te berekenen (al mogen ze dit wel nog). Hierop geldt wel een uitzondering voor zuinige wagens (met een uitstoot van minder dan 50 g CO2/km). Zolang de autoconstructeurs nog een dubbele waarde meegeven, kan de voordeligste waarde gekozen worden.

De FOD Financiën vermeldt hierbij dat dit standpunt geldt totdat nieuwe wetgeving dit anders regelt.

Waar vind ik de CO2-waarde(s)?

Het uitgangspunt van de FOD Financiën is (en blijft) dat de CO2-waarde(s) zoals die gekend is (of zijn) bij de Dienst voor inschrijving van de voertuigen (DIV) gebruikt moet worden voor de berekening van het voordeel van alle aard. Het inschrijvingsbewijs vermeldt echter maar één CO2-waarde en zegt daarbij ook niet bij of dit de WLTP-waarde of de NEDC-waarde is. Op de inschrijvingsbewijzen die uitgereikt werden sinds 1 juli 2019 wordt zelfs helemaal geen CO2-waarde meer vermeld(1).

Om te weten of een wagen twee CO2-waardes heeft moet het gelijkvormigheidsattest (COC) van de wagen worden bekeken. Het COC van een wagen met twee CO2-uitstootgehaltes vermeldt namelijk zowel een tabel (rubriek 49.1) met NEDC CO2-waarden, als een tabel (rubriek 49.4) met WLTP CO2-waarden. Indien beide rubrieken nog waardes bevatten, mag ook in 2021 de voordeligste van beide waardes gekozen worden.

En voor de berekening van de CO2-solidariteitsbijdrage?

Zoals gezegd wordt de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen ook gebruikt voor de berekening van de CO2-solidariteitsbijdrage die de werkgever verschuldigd is. De vraag rijst dan ook welk standpunt de RSZ in deze zal innemen.

In de overgangsperiode tot eind 2020 is de RSZ de FOD Financiën gevolgd in de te gebruiken CO2-waarde. Het valt dan ook te verwachten dat de RSZ zich voor de situatie vanaf 2021 eveneens zal aansluiten bij de drie situaties die de FOD Financiën onderscheidt en dus ook de keuze zal toelaten voor wagens die nog twee CO2-waardes hebben.

De RSZ moet dit echter nog officieel bekendmaken via een aanpassing van haar administratieve instructies.

Bron: FAQ bedrijfswagens, website FOD Financiën.

(1) Via de applicatie 'Mijn voertuig, mijn plaat' op de website van de DIV kan de CO2-waarde van een wagen wel opgevraagd worden (zoals die gekend is in de databank van de DIV), aan de hand van het chassisnummer (in de rubriek over de ‘status van uw voertuig’).

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates