Contact
Stuur ons een bericht
Kies een kantoor
Antwerpen Brabant Wallon Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Hainaut Kempen Liège Limburg Luxembourg Namur Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Antwerpen
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
info.consult@acerta.be
Brabant Wallon
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
info.consult@acerta.be
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
info.consult@acerta.be
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

info.consult@acerta.be
Hainaut
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
info.consult@acerta.be
Kempen
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
info.consult@acerta.be
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
info.consult@acerta.be
Limburg
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
info.consult@acerta.be
Luxembourg
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
info.consult@acerta.be
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
info.consult@acerta.be
Oost-Vlaanderen
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
info.consult@acerta.be
Vlaams-Brabant
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
info.consult@acerta.be
West-Vlaanderen
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
info.consult@acerta.be
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Antwerpen Brabant Wallon Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Hainaut Kempen Liège Limburg Luxembourg Namur Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Antwerpen
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 40
Brabant Wallon
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
02 474 01 06
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 474 01 06
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 474 01 06
Hainaut
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
02 474 01 06
Kempen
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
03 740 78 40
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
02 474 01 06
Limburg
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 57
Luxembourg
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
02 474 01 06
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
02 474 01 06
Oost-Vlaanderen
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 40
Vlaams-Brabant
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 53 24
West-Vlaanderen
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
09 264 12 40

Wat is een arbeidsongevallenverzekering?

Leestijd: Later lezen?

Een arbeidsongevallenverzekering beschermt je werknemers tegen arbeidsongevallen. Arbeidsongevallen gebeuren tijdens het werk of tijdens het woon-werkverkeer.

Als werkgever ben je verplicht om al je medewerkers aan te sluiten, los van de functie die ze beoefenen. Ook stagairs en (job-)studenten moet je verplicht aansluiten, nog voor aanvang van de arbeid. Alleen zelfstandigen die bij jou aan het werk zijn moet je niet verzekeren: zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen verzekering.

Wat dekt een arbeidsongevallenverzekering?

Een arbeidsongevallenverzekering dekt niet alleen alle fysieke schade die het gevolg is van een arbeidsongeval, maar ook de kosten voor de medische verzorging van je medewerker. Is hij ook nog eens (een tijdlang) arbeidsongeschikt door het ongeval? Dan betaalt de arbeidsongevallenverzekering het gewaarborgd loon of een schadevergoeding.

Als het arbeidsongeval een dodelijke afloop kent, dan zorgt de verzekering dat de naaste verwanten van het slachtoffer een vergoeding krijgen voor de begrafeniskosten en de eventuele vervoerskosten voor het overbrengen van het lichaam. Bovendien maken ze ook aanspraak op een overlijdensvergoeding.

Uitzonderingen

Wat met deeltijdse medewerkers?

Als werkgever moet je een arbeidsongevallenverzekering afsluiten voor al je medewerkers, ongeacht hun functie of hun rooster. Ook voor deeltijdse medewerkers gelden dezelfde regels als voor vaste medewerkers: zij moeten gedekt zijn tijdens hun werkuren en tijdens hun woon-werkverkeer.

Hoe zit het met thuiswerk?

Wat als er een ongeval gebeurt terwijl je medewerkers thuis aan het werk zijn? Wie is verantwoordelijk en wie betaalt? Aangezien meer en meer organisaties hun medewerkers toelaten om thuis te werken, werd in 2019 de wetgeving aangepast. Zowel structureel als occasioneel telewerk wordt officieel gedekt door de arbeidsongevallenverzekering. Voorwaarde is wel dat het telewerk wordt vermeld in een schriftelijk document. Bij occasioneel telewerk is dat vaak een verzoek per e-mail, bij structureel thuiswerk mag dat een bepaling van de werkgever in het arbeidsreglement zijn.

Vermeldt het reglement geen specifieke locaties of uurregelingen, dan is de werknemer alleen gedekt in zijn woning of op de plaats waar hij gewoonlijk werkt en in het uurrooster dat gebruikelijk is in de onderneming. Pas dus extra op als de plaats en/of de tijd van het telewerk afwijken van wat gebruikelijk is.

Addertjes onder het gras

Belangrijke kanttekening: de arbeidsongevallenverzekering komt alleen tussen wanneer het ongeval gebeurt terwijl de medewerker werk uitvoert voor zijn werkgever. Wanneer hij bijvoorbeeld tijdens de werkuren gaat winkelen en een ongeval krijgt, komt de verzekering niet tussen.

Bovendien is de medewerker tijdens zijn woon-werkverkeer alleen gedekt als het ongeval gebeurt tijdens zijn normale traject van of naar het werk.  Dat wil zeggen: de weg van of naar het werk die de medewerker gewoonlijk gebruikt. Als hij dagelijks eerst zijn kinderen naar school brengt, is hij wel gedekt. Gaat je medewerker occasioneel nog even langs een vriend op weg naar huis? Dan is hij niet gedekt.

De middagpauze is een grijze zone en moet geval per geval bekeken worden. Krijgt je medewerker een ongeval als hij snel een broodje gaat halen? Dan is hij in principe wel gedekt. Gaat hij tijdens zijn middagpauze winkelen? Dan zou de arbeidsongevallenverzekering de dekking kunnen weigeren.

Wat kost het?

Het kostenplaatje van je ongevallenverzekering is afhankelijk van een aantal factoren:

  • De verzekeraar die je kiest
  • Het aantal medewerkers dat je wil aansluiten
  • De functies die je medewerkers uitoefenen
  • De risico’s die aan elke functie verbonden zijn
Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp