Vorige

3 tips om een aantrekkelijke werkgever te worden

28 november 2022 Werkgevers
Britt Winnepenninckx

Wat maakt een werkgever aantrekkelijk? Jaarlijks worden er talloze onderzoeken naar gevoerd en worden er een lijsten gepubliceerd van meest aantrekkelijke werkgevers. Maar wat maakt je als werkgever aantrekkelijk? Acerta helpt je op weg met deze drie tips.

Leestijd: Later lezen?

Tip 1: Zet in op duurzame loopbanen

Uit een bevraging van Acerta en StepStone bij meer dan 2.000 werkende Belgen blijkt dat meer dan 75% van de Belgen actief op zoek is naar een nieuwe job of open staat voor andere jobaanbiedingen op korte of middellange termijn. Grote verschillen in dit cijfer zien we tussen respondenten die aangeven dat ze een duurzame loopbaan hadden of niet.

Wat is dat precies, een duurzame loopbaan? Kort samengevat zorgen duurzame loopbanen ervoor dat jouw medewerkers zo lang mogelijk gelukkig, gezond en productief meewerken, zodat jouw organisatie kan blijven bestaan.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Een houvast om een duurzaam loopbaanbeleid uit te werken, vind je in de zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan). Hun ABC-model stelt dat werknemers drie basisbehoeften hebben:

  • Autonomie: de nood aan psychologische vrijheid
  • Betrokkenheid: de nood aan verbondenheid met het team en het bedrijf
  • Competentie: de behoefte om doeltreffend te zijn

Slaag je er als werkgever in om tegemoet te komen aan deze behoeften, dan heb je gemotiveerde en gelukkige medewerkers.

Tip 2: Zet in op een duurzaam loonbeleid

Hoe je het ook bekijkt, iedereen wil graag correct verloond worden voor het geleverde werk. Toch blijkt dat bijna de helft van de werknemers niet weet hoe zijn loon bepaald wordt.  En dat is jammer, want je hoeft geen exuberant loon uit te keren om je werknemers gelukkig te houden.

Een sterk en duurzaam loonbeleid bestaat uit twee pijlers: het moet transparant zijn en billijk aanvoelen. Maak als organisatie de looncriteria duidelijk door open hierover te communiceren. Zo weten je medewerkers waar ze aan toe zijn en aanvaarden ze de verschillen in verloning tussen collega’s indien ze weten hoe die verschillen er komen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Ook in verloning kan je de ABC-theorie verder door trekken. Naast een eerlijk loonbeleid dat aansluit bij je prestaties en je competenties, geeft ook 8 op de 10 Belgen aan dat ze geen keuzes kunnen maken in hun loonpakket. En dat is een gemiste kans. Want pas wanneer een verloning aansluit bij de persoonlijke behoeften, kan ze ten volle motiverend werken.

Als bedrijf kan je tegemoet komen aan de individuele behoeften, door keuzemogelijkheden te voorzien (denk aan extra vakantiedagen, een elektrische fietslease…).  Een cafetariaplan is hiervoor een handige optie: het kost je als organisatie niets extra en je komt aan de individuele noden tegemoet.

Tip 3: Zet in op hybride werk

Uit een recente bevraging bij meer dan 2000 werknemers, blijkt dat bijna negen op de tien werknemers wil werken volgens het hybride werkmodel: een combinatie van thuiswerk en werken op kantoor. Toch blijkt dat er bij meer dan de helft van de bedrijven geen thuiswerkbeleid is. En dat is jammer, want goede afspraken maken goede vrienden.

Bovendien is de mogelijkheid tot thuiswerk een extra troef in een krappe arbeidsmarkt. Enerzijds speel je in op de flexibele noden van je medewerkers en anderzijds geeft het je de mogelijkheid om je (krappe) vijver van talent uit te breiden en werknemers te vinden die een langere afstand moeten overbruggen.

Deel dit artikel

Geschreven door Britt Winnepenninckx

Experte Talent bij Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Vacature zoekt ideale kandidaat: al aan job branding gedacht?

28 juni 2024
Alexander Claassens

Bedrijven zoeken gretig naar de beste manier om hun vacature tot bij de juiste doelgroep te krijgen. In een zee van jobaanbiedingen moet je meer dan ooit opvallen. Al aan job branding gedacht? Het is de perfecte manier om te zorgen dat jouw vacature op korte termijn resultaten boekt. We leggen je uit hoe dat werkt en hoe je het aanpakt.

Lees meer
Werkgevers

Duurzame manieren om je huidige werknemers te behouden

26 juni 2024
Miet Vanhegen

Opvallende cijfers: 72% van de werkende Belgen zou hun huidige werkgever verlaten mocht zich een interessante opportuniteit voordoen. Hoe kan je als bedrijf inzetten op retentie en hoe zorg je voor een stimulerende werkomgeving waarin je huidige werknemers zich kunnen (blijven) ontwikkelen?

Lees meer
Werkgevers

Hoe vaak denken werknemers nog aan een carrièreswitch?

21 mei 2024
Jochen Bessemans

Enkele jaren geleden speelden heel wat werknemers met het idee om hun job volledig om te gooien en in te ruilen voor een andere. Uit onze recente bevraging blijkt dit vandaag niet meer het geval. Wat zijn de redenen om wel of niet te switchen en hoe kan je hier als werkgever op inspelen?

Lees meer