Vorige

Het mobiliteitsbudget wint aan populariteit

21 april 2022 Werkgevers
Karolien Van Herpe

Het mobiliteitsbudget bestaat ondertussen drie jaar. Vergeleken met 2020, waren er vorig jaar drie keer meer werknemers die hun bedrijfswagen ruilden voor het mobiliteitsbudget. De versoepelingen die onlangs werden doorgevoerd, zitten daar mogelijks voor iets tussen.

Leestijd: Later lezen?

Traag op gang

Het mobiliteitsbudget werd gelanceerd op 1 maart 2019 als antwoord op de heersende problematiek en de vele bedrijfswagens op onze wegen. Medewerkers die met een bedrijfs-of salariswagen rijden, kunnen deze sinds 2019 inruilen voor een minder vervuilend exemplaar. Het overblijvende budget mag gebruikt worden voor een duurzaam alternatief, zoals een leasefiets, treinabonnement, of het gebruik van een deelstep. Blijft er nog geld over? Dat kunnen medewerkers cash laten uitbalen, aan een fiscaal gunstig tarief.

Echter ging het mobiliteitsbudget zijn doel voorbij. Zo deed slechts 1 op 10.000 werknemers beroep op het mobiliteitsbudget in 2019. Een succes kon je het niet meteen noemen. Maar daar is nu verandering in gekomen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Eindelijk uit de startblokken

Deze initiële cijfers zijn ondertussen gekeerd. Van de werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen, zijn er ondertussen 1 op de 200 werknemers die van de maatregel gebruiken maken. Ook in 2022 zien we al een stijging, met maar liefst evenveel aanvragen in januari 2022 als vorig jaar op vier maanden tijd. Mogelijks zit de versoepelde versie van het mobiliteitsbudget, dat in voege trad op 1 januari 2022, daar voor iets tussen.

Minder beperkingen, meer mogelijkheden

Sinds 1 januari 2022 vielen er heel wat beperkingen weg:

  • Wie intern muteerde, moest eerst 1 jaar in aanmerking komen voor een bedrijfswagen of met een bedrijfswagen rijden voordat er naar het mobiliteitsbudget kon overgeschakeld worden. Dit kan nu onmiddellijk.
  • De bestedingsmogelijkheden van het mobiliteitsbudget zijn verder uitgebreid: huisvestingkosten (bv. huur) kunnen nu ook als je binnen 10 kilometer van het werk woont, i.p.v. 5 kilometer. Ook wie minstens 60% van thuis werkt, had eerder al recht op terugbetaling van de huisvestingkosten.
  • Abonnementen op het openbaar vervoer zijn niet langer beperkt tot het strikte woon-werkverkeer en ook niet tot de werknemer zelf, abonnementen voor gezinsleden kunnen eveneens opgenomen worden.
  • De minimumgrens van het budget is 3000 euro en de maximumgrens een vijfde van het bruto jaarloon of 16 000 euro. Deze beperking geldt sinds 2022, maar voor bestaande mobiliteitsbudgetten zal deze pas ingevoerd worden vanaf 2023.

Er werden ook andere zaken toegevoegd zoals een voetgangerspremie, stallingskosten voor je fiets en beschermende kledij en helmen. De exhaustieve lijst vind je hier terug.

Mobiliteitsbudget als hefboom

Een andere reden tot succes is mogelijk de verstrenging van de fiscale aftrek van bedrijfswagens op fossiele brandstof. Vanaf 2026 zullen immers enkel nog koolstofemissievrije (bedrijfs)wagens fiscaal aftrekbaar zijn en deze zal al vanaf 2023 geleidelijk aan afgebouwd worden. Bedrijven zetten dus volop in op de vergroening van hun wagenpark. Het mobiliteitsbudget geeft hen de kans om groenere mobiliteitsoplossingen te promoten, op een manier die voor werknemers het interessantst is. En het groeipotentieel is nog groot.  

Deel dit artikel

Karolien Van Herpe_acerta

Geschreven door Karolien Van Herpe

Senior Legal Consultant Legal & Reward

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Aan de slag met het mobiliteitsbudget

29 februari 2024
Karolien Van Herpe

Hoe is het met het mobiliteitsbudget gesteld vijf jaar na de invoering ervan? Wat zijn de meest populaire keuzes? We geven je ook nog een overzicht van de voordelen als werknemer.

Lees meer
Werkgevers

Panel Webinar Acerta Consult: Wat is ESG en waarom moet je hier als organisatie mee aan de slag?

27 februari 2024
Ellen Van Grunderbeek

ESG: een term die overal steeds vaker opduikt in het bedrijfsleven. Maar wat is ESG, hoe zit het met de verplichte rapportering en hoe integreer je dit in je strategie? De experten van Acerta Consult gingen in dialoog met enkele experten uit het bedrijfsleven tijdens het Panel webinar. Wij somden de belangrijkste zaken op.

Lees meer
Werkgevers

Mobiliteitsoplossingen voor je werknemers: de fiets als favoriet

25 januari 2024
Charlotte Thijs

Een leasefiets, (elektrische) bedrijfswagen of mobiliteitsbudget? Er zijn veel mogelijkheden om je werknemers flexibel te belonen als het op mobiliteit aankomt. En dit kan ook nog eens op een groene en duurzame manier.

Lees meer