Vorige

Strijd tegen stress via een recht op deconnectie?

12 februari 2020 Werkgevers

Kinderen afhalen van school, om ’s avonds terug op te starten? Snel je mailbox checken op zondagavond? Eerst thuis die nota afwerken in alle concentratie, om pas daarna naar het werk te vertrekken? Een uitpuilende inbox met bijhorende stroom aan onderbrekingen van je concentratie? Je bent zeker niet alleen. Maar wat een vloek is voor de een, is net een zege voor de ander. Om de strijd tegen overmatige werkstress en burn-out te winnen, zijn er afspraken nodig over het gebruik van digitale werkmiddelen en de mogelijkheid tot deconnectie. Hoog tijd dus om het ‘recht op deconnectie’ even onder de loep te nemen.

Leestijd: Later lezen?

Deconnectie bespreekbaar maken

De Belgische wetgeving kent geen werkelijk ‘recht op deconnectie’ toe aan de werknemer. Het gaat eerder om een ‘recht op bespreking van deze problematiek’ in de onderneming. Het overleg heeft als doel om de rusttijden, jaarlijkse vakantie en andere verloven van de werknemer te respecteren. Kortom, een overleg om de balans tussen werk- en privéleven in evenwicht te houden.

In de praktijk maken de werkgever en de werknemer tijdens dit overleg duidelijke afspraken over het gebruik van digitale communicatiemiddelen (zoals laptop, smartphone, tablet…) en over de verwachtingen rond de bereikbaarheid van de werknemers. Verwacht je dat je werknemer ook buiten de werkuren zijn of haar mails beantwoordt? Of wat als je werknemer op vakantie is?

Het overleg in de praktijk

Maar hoe zit het in de praktijk? Wanneer ben je verplicht om een overleg te organiseren? Volgens de wet moet het overleg op regelmatige tijdstippen plaatsvinden of wanneer de personeelsafgevaardigden dit vragen. Wanneer er in je onderneming een belangrijke verandering is, die een impact heeft op de balans tussen werk en privéleven of met betrekking tot het gebruik van digitale tools, dan is het ook aangeraden om een overleg in te plannen. Denk maar aan een smartphone van het bedrijf geven aan je werknemers. Wanneer je hiermee van start gaat, is het interessant om je verwachtingen als werkgever duidelijk te maken.

Het overleg rond deconnectie moet trouwens georganiseerd worden in het comité voor preventie en bescherming op het werk, of als dat er niet is, met de vakbondsafvaardiging. Wanneer er geen comité voor preventie en bescherming is, en ook geen vakbondsafvaardiging, dan vindt het overleg met de werknemers zelf plaats.

Maar overleg betekent uiteraard niet dat je gelijk welk standpunt moet aanvaarden. Beide partijen moeten het eens zijn vooraleer er van een advies gesproken kan worden. Wanneer er een akkoord is, kan het comité voorstellen formuleren en adviezen uitbrengen rond deconnectie of het gebruik van digitale tools. Deze kunnen dan eventueel vastgelegd worden in het arbeidsreglement of in een cao.

Volg ons webinar over deconnectie

Wat zegt de wet nu eigenlijk over een recht op deconnectie? Acerta organiseert in samenwerking met Idewe een webinar over deconnectie. Collega Sarah De Groof licht toe welke afspraken je als werkgever kan maken en hoe je ze in richtlijnen kunt vastleggen.

Schrijf je in

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Wat verandert er in december 2022 voor werkgevers?
Werkgevers

Wat verandert er in december 2022 voor werkgevers?

01 december 2022 Miet Vanhegen

Wat verandert er in december op sociaal-juridisch vlak? Lees hier welke wijzigingen een impact kunnen hebben op jouw organisatie en personeelsbeleid.

Lees meer
Loonakkoord voor 2023-2024: wat houdt het in?
Werkgevers

Loonakkoord voor 2023-2024: wat houdt het in?

01 december 2022 Leen Smeets

De regering heeft een akkoord bereikt over het loonakkoord voor 2023-2024. Wat houdt het voorstel in? Wat zijn de volgende stappen?

Lees meer
Wat als je medewerker financiële problemen heeft?
Werkgevers

Wat als je medewerker financiële problemen heeft?

30 november 2022 Ellen Van Grunderbeek

Het zijn uitdagende tijden voor jou als werkgever, maar ook je medewerkers hebben vandaag financiële uitdagingen. Die uitdagingen kunnen aanleiding geven tot angst en bezorgdheid, wat een negatieve impact kan hebben op het psychosociale welzijn. Hoe herken je medewerkers met financiële problemen? En hoe kan je in je organisatie daarmee omgaan?

Lees meer