Waarom medewerkers evalueren?

06 april 2020
Leestijd: Later lezen?

Het traditionele jaarlijkse evaluatiegesprek waarin je alle kritiek of lof voor je medewerkers opspaart, is niet meer van deze tijd. Toch is evalueren broodnodig, en wel omdat je:

  • kan nagaan of doelstellingen worden gehaald
  • prestaties kan bijsturen en verbeteren
  • medewerkers kan stimuleren en motiveren
  • talenten, drijfveren en ambities blootlegt
  • dialoog en wederzijds vertrouwen bevordert

Geef regelmatig gerichte, genuanceerde en constructieve feedback: zo wordt je evaluatieproces een motivatiemiddel, eerder dan een meetinstrument. Je vindt makkelijker de juiste balans tussen prestaties, tevredenheid en bedrijfsgroei.

Is evaluatie verplicht?

Nee. Als werkgever ben je niet wettelijk verplicht om je medewerkers te evalueren. Een medewerker kan ook geen evaluatiegesprek afdwingen, tenzij dat zo bepaald is in de arbeidsovereenkomst. Toch doe je er goed aan om een evaluatieprocedure in te voeren, want je medewerkers hebben er nood aan. Zorg er wel voor dat je ze op de juiste leest schoeit: onderbouwd, gericht op persoonlijke ontplooiing en de ontwikkeling van competenties. Goede prestaties belonen op een fiscaal vriendelijke manier? 

Hoe pak je evaluatie aan?

Er bestaat geen one size fits all-benadering, maar deze richtlijnen zetten je al een eind op weg:

  • Bereid het evaluatiegesprek voor. Stel vooraf een vragenlijst op als houvast voor jezelf en je medewerker. Verzamel zoveel mogelijk informatie voor een juiste beoordeling.
  • Vraag feedback van de collega’s van je medewerker. Zo krijg je een breder en duidelijker beeld.
  • Ga in dialoog, bijvoorbeeld door open vragen te stellen en actief te luisteren.
  • Bespreek alles wat betrekking heeft op het functioneren: van het takenpakket en de match met je bedrijfscultuur tot sterktes, zwaktes en groeipunten.
  • Wees helder en concreet: staaf je beoordeling met de nodige voorbeelden.
  • Zeg vooraf duidelijk wat je van het gesprek verwachting en stel meetbare en haalbare doelstellingen op voor het volgende evaluatiemoment.
  • Pols naar wat je medewerkers nodig hebben om de beste versie van zichzelf te zijn, en wat jouw rol als werkgever daarin is.

Welke evaluatiesystemen bestaan er?

Te veel om op te noemen. Bij Acerta zijn we ervan overtuigd dat je met evalueren moet mikken op evolueren. Dat vereist een positieve aanpak die kadert in een bedrijfsbreed beleid om prestaties te verbeteren. Beperk je niet tot het jaarlijkse evaluatiegesprek, maar geef je medewerkers regelmatig feedback terwijl ze aan het werk zijn. Zo grijp je elke situatie aan als een kans om te leren en te groeien.

Met Me@MyBest ontwikkelde Acerta een frisse aanpak voor personeelsevaluaties. De belangrijkste uitgangspunten van deze talenthefboom: korte evaluatiecycli, sterktes ontwikkelen en positief vooruitblikken.

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp