Als gastleraar voor de klas? Een win-win voor bedrijven én medewerkers
Het lerarentekort neemt al jaren fors toe en het beroep van leerkracht valt sinds een tijd onder de categorie van knelpuntberoepen. Om scholen daarin ondersteuning te bieden, maakte de Vlaamse regering het sinds vorig jaar mogelijk om werknemers als “gastleraar” in het basis- of secundair onderwijs tewerk te stellen. De gastleraren blijven vast aan het werk in een bedrijf, maar staan ook enkele uren per week voor de klas om les te geven. Ook zelfstandigen, gepensioneerden, studenten, statutairen, ... die goesting hebben om voor de klas te staan, komen in aanmerking om gastleraar te worden. Een grote, potentiële groep dus aan kandidaat-gastleraren!
Enthousiasme bij werkgever én werknemer
Een lichtpunt in de strijd tegen het lerarentekort? Zeker, want uit de onderzoekscijfers van Acerta Consult blijkt dat bijna 4 op de 10 werknemers (38%) interesse toont om als gastleraar voor de klas te staan. Bovendien beperkt dat enthousiasme zich niet alleen tot de werknemers, integendeel: maar liefst 56% van de werkgevers is bereid om werknemers via dergelijk statuut tewerk te stellen. Een opvallende vaststelling die mogelijkheden opent. Vandaag zijn veel openstaande vacatures in het onderwijs slechts tijdelijke of beperkte opdrachten, wat wellicht een drempel creëert voor heel wat leerkrachten. Het gastleraarschap biedt hier een mooie oplossing, want dit is per definitie een tijdelijk gegeven.
Aantrekkelijk statuut
De reactie op het gastleraarschap is dus opvallend positief, maar wat maakt het nu zo aantrekkelijk voor zowel werknemer als werkgever? Werknemers die als gastleraar ingezet worden, genieten van “best of both worlds”. Ze blijven het grootste deel van de tijd actief als werknemer binnen een bedrijf, maar ze springen – tijdens een bepaalde periode – ook bij in het onderwijs. Dat kan voor een beperkt aantal uren zijn, maar ook een fulltime behoort tot de mogelijkheden. De modaliteiten worden afgestemd tussen de school, werknemer en werkgever. Zo kan een gastleraar zijn ervaring en expertise delen in de klas, maar blijft hij tegelijkertijd zijn rechten in de vertrouwde werkomgeving behouden.
Win-win
Verder is het inzetten van gastleraren een win-win situatie voor alle partijen.
- De winst voor scholen is vanzelfsprekend: zij worden ondersteund in hun zoektocht naar gemotiveerde leerkrachten. Daarnaast brengen ze met de komst van gastleraren ook expertise vanuit het werkveld binnen in hun school.
- Werkgevers “lenen” hun werknemers uit om bij te dragen aan een waardevol maatschappelijk project, waarin ze helpen aan de ontwikkeling van de toekomstige generatie professionals. Bovendien krijgen ze er extra loyale en gemotiveerde werknemers voor terug.
- De werknemer tenslotte, krijgt de kans om een betekenisvolle extra dimensie aan zijn carrière toe te voegen. Door hun kennis en ervaring te delen met nieuwe generaties, hebben gastleraren een grote positieve impact. Daarnaast kunnen ze hun talent op een ander manier inzetten, en tegelijkertijd bijdragen aan een maatschappelijk relevant project.
Acerta en hogescholen starten met project
Om concreet met dit lerarenpotentieel aan de slag te gaan, start Acerta Consult dit jaar, samen met zes hogescholen, een project om kandidaat-gastleraren warm te maken en hen te matchen met basis- en secundaire scholen. Dat gebeurt in opdracht van het Kabinet Onderwijs, waar ze het potentieel aan gastleraren willen verzilveren. De geïnteresseerden zullen stap voor stap begeleid worden in hun traject als gastleraar, en dat door ervaren docenten uit de lerarenopleiding van een hogeschool uit hun regio.
Het project wordt vanaf november via een campagne gelanceerd.
Laat je werknemers groeien en inspireren, zowel in je organisatie als voor de klas
Acerta Consult brengt vacatures van basis- en secundaire scholen in kaart, gaat in gesprek met werkgever én werknemer, en maakt de match. Daarnaast begeleiden we je werknemers intensief in hun traject als gastleraar.
Geschreven door
Hr project manager