Terug naar overzicht

Creatief met arbeidskrapte: 4 tips

Behoor je tot de 7 op 10 werkgevers die last heeft van de arbeidskrapte? Voor 72% van de ondernemingen is arbeidskrapte een realiteit. Het gebeurt alsmaar vaker dat werkgevers vacatures waarvoor ze werk hebben niet ingevuld krijgen. Meer nog, soms weigeren werkgevers gewoon werk omdat ze de mensen niet hebben of vinden om het werk te doen. Wanneer werkgevers met velen in een kleine vijver vissen moeten ze creatief zijn. Mieke ten Haaf, Managing Consultant bij Acerta, geeft 4 tips om de war for talent te winnen.

TIP 1: Stoom de ‘onvindbare profielen’ zelf klaar

De tijd dat werkgevers zich volledig focusten op een “100% match tussen kandidaat en functie” is voorbij. De huidige arbeidsmarkt verandert in een snel tempo en talenten worden alsmaar schaarser. Eens je dan een geschikte kandidaat gevonden hebt, ga je als werkgever snel extra of andere verwachtingen ontwikkelen. Een sleutel tot succes is daarom om zelf uitgebreide opleidingen aan te bieden aan kandidaten. Dit is niet alleen een belangrijke motivator voor medewerkers, het is ook dé manier om profielen die blijkbaar niet op de markt te vinden zijn, zelf klaar te stomen.

TIP 2: Wees flexibel

Er wordt vaak ten onrechte gedacht dat verloning de sterkste troef is om potentiële kandidaten over de streep te trekken. Een competitieve verloning is uiteraard belangrijk maar niet zaligmakend.           

Flexibiliteit wat betreft plaats en tijd van arbeid daarentegen, is één van de krachtigste wapens in de war for talent. Werkgevers kunnen zich differentiëren door open te staan voor flexibele regelingen rond thuiswerk, glijdende werkuren en vakantie.

TIP 3: Overweeg verloning op maat

Ook al hoeft loon niet de eerste verleidingsstrategie te zijn voor het aantrekken van personeel, toch houd je de verloning van jouw bestaande medewerkers beter nauwgezet in het oog. Wat je als werkgever zeker wil vermijden is dat kwalitatieve medewerkers elders groener gras vinden. Ook al is jouw verloning marktconform, elke medewerker is anders en heeft zijn eigen specifieke noden. Speel daarom in op de individuele behoeften van jouw medewerkers met een flexibele beloningssystematiek.

TIP 4: Rekruteer in het buitenland

Het kan lonen om ook buiten de landsgrenzen te zoeken naar getalenteerde profielen. 20% van de werkgevers lost arbeidskrapte op door vacatures in het buitenland uit te schrijven. Waar in België bepaalde profielen misschien schaars zijn, hoeft dat niet noodzakelijk in het buitenland zo te zijn. Bovendien zijn de barrières om in het buitenland te rekruteren steeds lager, denk maar aan de rekruteringsmogelijkheden via LinkedIn bijvoorbeeld. Daarnaast investeer je best in de ontwikkeling van een sterk en onderscheidend werkgeversmerk. Via een uitgekiende employer brandingstrategie kan je er namelijk voor zorgen dat jouw bedrijf een voorkeurspositie krijgt bij potentiële profielen.

Veel organisaties ondervinden moeilijkheden om talent aan te trekken en te behouden. Jij ook? Tom Vlieghe, director Acerta Consult, geeft 3 tips voor een succesvolle onboardingstrategie.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.
adobestock-170017144.jpeg

Wil je graag meer leren over talentontwikkeling?

Lees dan snel onze whitepaper en krijg handvaten om van je talentontwikkelingsbeleid een succes te maken. 

Deel dit blog artikel

Gerelateerde artikels