De federale mobiliteitsenquête woon-werkverkeer 2024-2025 gaat van start
Werkgevers die gemiddeld meer dan 100 werknemers in dienst hebben, moeten tussen 30 juni 2024 en 31 januari 2025 deelnemen aan de federale mobiliteitsenquête. Vergeet de enquête niet voor advies voor te leggen aan de werknemersvertegenwoordigers in je onderneming.
Wat houdt het in?
De federale mobiliteitsenquête heeft onder meer als doel de bereikbaarheid van de onderneming te verbeteren en de duurzaamheid van de mobiliteit aan te moedigen.
Ben je een onderneming (uit de privésector of de publieke sector) met gemiddeld meer dan 100 werknemers? Dan is de tijd weer aangebroken om de federale mobiliteitsenquête in te vullen en deze aan de FOD Mobiliteit en Vervoer te bezorgen.
Je verzamelt hiervoor de meest recente gegevens over het woon-werkverkeer van je personeelsleden (gekoppeld aan de postcode van hun woonplaats), de toegankelijkheid van je onderneming en het beleid daarrond en over de organisatie van arbeidstijd en thuiswerk binnen de onderneming.
Voor het berekenen van het aantal werknemers, gebruik je de volgende berekeningswijze :
- private werkgevers: telling van de sociale verkiezingen. De referteperiode voor deze telling is 1 juli 2023 – 30 juni 2024.
- Ben je een openbare dienst of autonoom overheidsbedrijf, dan houd je rekening met alle statutaire en contractuele personeelsleden met een arbeidsovereenkomst van ten minste één jaar op 30 juni 2024.
Hoe ga je tewerk?
Heb je op basis van de voorgaande berekeningswijze gemiddeld meer dan 100 werknemers in dienst, dan moet je een formulier invullen voor elke vestigingseenheid waarvoor minstens 30 (interne en externe) werknemers zich ten minste twee dagen per week naar de vestigingseenheid begeven. Externe werknemers zijn bijvoorbeeld uitzendkrachten die betaald worden door het uitzendkantoor.
Heb je gemiddeld meer dan 100 werknemers in dienst, maar is er geen enkele vestigingseenheid met minstens 30 werknemers die zich minstens twee dagen per week naar de betrokken vestigingseenheid begeven (bijvoorbeeld ze gaan rechtstreeks naar de werf of naar klanten), dan moet je geen formulier invullen. De Fod Mobiliteit vraagt wel om hen in dat geval te verwittigen.
Vóór je de enquête verstuurt, bezorg je deze eerst aan de ondernemingsraad die 2 maanden de tijd heeft om een advies uit te brengen. Doe dit dus zeker voor 30 november 2024 zodat je de enquête tijdig kan verzenden. Is er geen ondernemingsraad in je onderneming, dan win je het advies in van de vakbondsafvaardiging. Als er noch een ondernemingsraad, noch een vakbondsafvaardiging bestaat, breng je de werknemers rechtsreeks op de hoogte van de enquête, zonder dat de werknemers nog een advies moeten uitbrengen.
De enquête start op 1 juli 2024 en eindigt op 31 januari 2025. Het formulier is uitsluitend online in te vullen via de webapplicatie van de FOD Mobiliteit. Deze applicatie bevat ook een hulpmiddel om rechtstreeks de werknemers te bevragen.
Je zal normaalgezien een e-mail en een brief ontvangen waarin je wordt uitgenodigd om aan de enquête deel te nemen. Het kan echter zijn dat de FOD Mobiliteit nu nog niet over alle gegevens beschikt om het aantal werknemers in je onderneming te kennen, zo kan het dus zijn dat je een brief ontvangt en de enquête toch niet moet invullen of omgekeerd. De FOD Mobiliteit baseert zich hiervoor immers op de gegevens uit de RSZ databank, die zijn voor het tweede kwartaal van 2024 momenteel nog niet gekend. Deze gegevens worden ook als richtlijn getoond in de applicatie zelf.
Meer informatie over deze mobiliteitsenquête vind je op de website van de FOD Mobiliteit. Daar kan je ook het nieuwe enquêteformulier voor 2024-2025 al raadplegen. Je kan hier ook het recente webinar herbekijken.
Stel je werknemers tewerk in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?
Dan is het mogelijk dat je een bedrijfsvervoersplan moet opstellen. Dit is het geval wanneer je meer dan 100 werknemers tewerkstelt op een zelfde site in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De mobiliteitsdiagnose – als onderdeel van het bedrijfsvervoerplan – moet opgemaakt worden vanaf 30 juni 2024 en doorgestuurd naar de betrokken diensten vóór 31 januari 2025.
En wat heeft dat te maken met de federale mobiliteitsenquête?
Als je een bedrijfsvervoersplan indient voor een site in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dan kunnen deze gegevens automatisch doorgestuurd worden naar de FOD Mobiliteit en Vervoer wanneer je hiervoor toestemming geeft in de vragenlijst voor het bedrijfsvervoerplan. De federale mobiliteitsenquête moet dan niet meer ingevuld worden voor de site waarvoor je een bedrijfsvervoerplan hebt ingediend.
Wat doet Acerta voor jou?
Binnen de intuïtieve rapporteringstool van Acerta Connect ontwikkelden wij het rapport ‘Mobiliteitsenquête’. Dit rapport wordt momenteel geactualiseerd en zal eind juni up to date zijn.
Dit rapport omvat alle gegevens die je aan de overheid moet doorgeven en is zelfs op eenzelfde manier gestructureerd. Hierdoor kan je eenvoudig de mobiliteitsgegevens van je werknemers terug vinden. Op MyAcerta vind je een Quick learn die je handig op weg helpt.
Voor meer informatie kan je terecht bij je aanspreekpunt binnen Acerta.