Ga naar de inhoud
Terug naar overzicht

Doordacht starten met AI: hoe je als ondernemer meer tijd overhoudt voor je klanten

Je hebt de stap gezet: je start je eigen onderneming. Maar als starter komt er ontzettend veel op je af. Je merk opbouwen, klanten aantrekken, je strategie scherp stellen, mee zijn met trends en evoluties, noem maar op. Tegelijkertijd wil je natuurlijk tijd overhouden voor waar het écht om draait: mensen helpen met jouw product of dienst. Maar er is goed nieuws, want je staat er niet alleen voor! Met de juiste ondersteuning – van een slimme assistent – start je sterker én win je tijd. Katlijn Voordeckers, bestuurder van Opmerkelijk en experte in de combinatie van merkstrategie en Gen AI, lichtte tijdens de Starters Bootcamp van Acerta toe hoe je jouw start als ondernemer kan versterken dankzij generatieve AI. De inzichten komen uit haar managementboek “DriediMERKsioneel” dat in oktober uitkomt bij LannooCampus.

Generatieve AI? 

Generatieve AI is een specifieke vorm van artificiële intelligentie die getraind is om nieuwe unieke content te creëren op basis van de input die jij geeft. Denk aan teksten, beelden, audio of video. Het is echter geen wondermiddel, maar wel een krachtige assistent die je helpt versnellen, structureren en scherpstellen, op voorwaarde dat jij de richting blijft bepalen

Het aanbod aan AI-tools groeit razendsnel. We onderscheiden drie types, variërend in complexiteit en het niveau van technische kennis die ze vereisen: 

  1. “vlotte tools” met dagdagelijkse multimodale toepassingen zoals ChatGPT, Copilot of Claude 
  2. “state-of-the-art tools” die ook visuele- of audiocreaties genereren, zoals Runway, Midjourney en Pika
  3. “fancy tools” die verschillende systemen met elkaar connecteren en zo automatisatie mogelijk maken, zoals Zapier of Make.

Hoe bepaal je met welke tool(s) je aan de slag gaat? Onthoud vooral: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Je hoeft ze lang niet allemaal te gebruiken. Kies liever één (of enkele) tool(s) die aansluit(en) bij jouw noden en verdiep je daarin. Op die manier zal je er veel meer uithalen.

Onbenut potentieel van AI

Bijna de helft van de ondernemers (48%) weet niet wat AI concreet kan betekenen voor hun bedrijf, zo blijkt uit recent onderzoek van Opmerkelijk en UHasselt. Deze groep gebruikt vaak wel al een tool om teksten te genereren, maar laat veel potentieel onbenut. Zo kan je het bijvoorbeeld ook gebruiken als sparring partner, analist, enz. En wie AI doordacht inzet, kan die extra tijd investeren in wat echt telt: klanten opvolgen, een beleving creëren, en hen persoonlijk en op maat helpen. 

Merkstrategie als sleutel

Maar hoe begin je er dan aan? Voor je start, is het volgens Katlijn essentieel om het fundament van je merk te identificeren. Waar wil je voor staan? Wie is je doelgroep? Hoe wil jij het verschil maken? Wie dit helder krijgt en zijn merkstrategie weet te vertalen naar AI-tools, zal er veel meer uithalen. 1 op 3 ondernemers (33%) voelt zich volgens het eerder vermelde onderzoek onvoldoende opgeleid om AI strategisch te benutten. Nochtans is je eigen onderneming – die je vanbinnen en vanbuiten kent – de leidraad. Wie zijn business kent, is dus in staat om AI slim en doelgericht in te zetten. 

Concreet dankzij deze tips

Zelf aan de slag gaan? Volgens het driedimerksioneel model van Katlijn kan je dat in drie stappen doen: 

  1. Maak je merk sterker en wees onderscheidend van bij de start. Je kan bijvoorbeeld:
  • Een krachtige elevator pitch prompten op basis van je website of ideeën
  • Basiscontent laten genereren voor je website
  • In dialoog gaan over jouw merk: gebruik AI als klankbord om jouw missie en visie te verfijnen. 
  • Efficiënter werken door planningen en kalenders te maken

    TIP: Bouw verder op bestaande chats in plaats van steeds nieuwe chats te starten. Door de historiek zal je output nog een stuk beter zijn.

  1. Maak je merk waar:
  • Genereer drafts voor nieuwsbrieven, social media posts en teksten volgens de tone of voice van je bedrijf. 
  • Laat teksten controleren, vertalen of zorg ervoor dat ze binnen je merkidentiteit passen

TIP: Maak een aangepaste AI-omgeving (bv. via een Custom GPT) die jouw stijl, doelgroep en instructies bewaart voor consistente output.

  1. Maak je merk groots en groei strategisch door vinger aan de pols te houden:
  • Laat AI trends en evoluties in jouw expertisedomein bundelen en analyseren
  • Weet wat er rondom jou gebeurt: laat AI een concurrentieanalyse doen.

Aandachtspunten 

Hoewel AI veel mogelijkheden biedt, zijn er ook een aantal risico’s aan verbonden: 

  • Slechts 21% van de ondernemers twijfelt aan de privacy en betrouwbaarheid van AI. Dat cijfer zou hoger moeten liggen, want tools zoals ChatGPT kunnen zichzelf trainen met jouw input. Vermijd dus gevoelige en/of persoonlijke gegevens en controleer steeds de privacy- en gebruiksvoorwaarden.
  • Controleer de juistheid van je output en integreer de unieke identiteit van je merk. AI biedt een sterke basis, maar geen eindversie.
  • Let op voor plagiaat, bronvermelding en copyright.
  • Prompt doordacht. Een goede prompt levert namelijk een beter resultaat op én spaart rekenkracht. Er zullen minder extra antwoorden of herwerkingen gegenereerd moeten worden, wat het energiezuiniger maakt. 

Wie rekening houdt met deze aandachtspunten en AI goed kadert binnen zijn bredere strategie, zal slim en snel stappen kunnen zetten met zijn onderneming. 

Hulp nodig bij het starten van jouw onderneming?

Acerta helpt je bij alle stappen voor een vlotte opstart! 

Artikel geschreven door

Carla Van Corenland

Manager Services bij Acerta

Deel dit blog artikel

Gerelateerde artikels