Register werkende vennoten en helpers vanaf 1 juli 2024
Vanaf 1 juli 2024 moeten vennootschappen hun werkende vennoten inschrijven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO). Ook zelfstandigen moeten hun helpers inschrijven in dit register.
Deze maatregel geldt in eerste instantie enkel voor de sectoren van de bouw en de schoonmaak. Op termijn is een uitbreiding naar andere sectoren mogelijk.
Het RSVZ staat in voor de controle van deze nieuwe verplichting. Wie zich niet in orde stelt, riskeert een administratieve geldboete van 500 tot 4 000 euro per vastgestelde inbreuk. Voor begin 2025 zal er echter geen enkele sanctie toegepast worden.
Wie moet deze inschrijving doen?
De verplichting geldt voor:
- vennootschappen die actief zijn in de bouw en/of schoonmaaksector en één of meer werkende vennoten hebben.
- Zelfstandigen, natuurlijke personen, die actief zijn in de bouw en/of schoonmaaksector en één of meer helper hebben.
Naast de inschrijving in dit register moeten de werkende vennoten en helpers zich ook nog aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds.
Wie moet er ingeschreven worden?
De vennootschappen en zelfstandigen moeten de inschrijving in de KBO in orde te brengen voor:
- Iedere werkend vennoot, d.w.z. iedere houder van minstens één aandeel in een vennootschap, die in België een effectieve activiteit uitoefent binnen die vennootschap zonder dat hij voor deze activiteit ingeschreven is als loontrekkende.
Dit geldt ook voor werkende vennoten die daarnaast ook nog een mandaat hebben in deze vennootschap.
- Iedere helper, d.w.z. iedereen die in België een zelfstandige in de uitoefening van zijn beroep bijstaat of vervangt, zonder bij hem in loondienst te werken.
De volgende helpers vallen echter niet onder deze inschrijvingsverplichting:
- ongehuwde helpers jonger dan 20 jaar,
- toevallige helpers,
- meewerkende echtgenoten.
Waar en wanneer moet de inschrijving gebeuren?
De inschrijving in de KBO moet gebeuren vóór de start van de activiteiten. Voor werkende vennoten en helpers die al actief waren vóór 1 juli 2024 geldt een overgangsperiode. De inschrijving bij de KBO moet in hun geval vóór 31 december 2024 gebeuren.
Bij de stopzetting van de activiteit moeten de gegevens in de KBO bijgewerkt worden binnen de vijftien dagen volgend op de stopzettingsdatum.
De inschrijving gebeurt online via de site van My Enterprise. In geval van problemen bij de inschrijving kan je contact opnemen met de KBO Helpdesk :
- mail : helpdesk.kbo@economie.fgov.be
- telefonisch : +32 2 277 64 00.
Inhoudingsplicht uitgesteld naar 2026
Professionele opdrachtgevers, aannemers en onderaannemers moeten voortaan nagaan of hun (onder)aannemers sociale schulden hebben. Is dat het geval, dan moeten zij 15% van het factuurbedrag inhouden en doorstorten naar het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen voor Zelfstandigen (RSVZ).
Voorlopig is het toepassingsgebied van deze maatregel beperkt tot de bouwsector en de schoonmaak. Maar op termijn is een uitbreiding naar andere sectoren mogelijk.
Deze maatregel is een aanvulling op een reeds bestaande maatregel in geval van schulden bij de RSZ en fiscale schulden.
De inhoudingsplicht geldt niet voor de opdrachtgever-natuurlijke persoon die de werken uitsluitend voor privédoeleinden laat uitvoeren.
De inwerkingtreding van deze maatregel was aanvankelijk voorzien voor 1 juli 2024 voorzien, maar wordt nu uitgesteld tot het register van werkende vennoten en helpers volledig uitgerold is. Wellicht wordt de inhoudingsplicht pas operationeel op 1 januari 2026.