We worden de laatste weken verwend met veel zon, wat in combinatie met een vakantiesfeer je medewerkers zou kunnen verleiden tot het dragen van lichtere, minder formele kledij op het werk. Maar kan je medewerker zomaar dragen wat hij wil?
Veiligheid boven het comfort van de medewerkers
Het eerste wat een werkgever moet doen is nagaan of de sector of het werk dat de medewerkers verrichten het dragen van speciale beschermende kleding vereisen. Zo kunnen we ons bijvoorbeeld voorstellen dat een medewerker die gevaarlijk gereedschap zoals een kettingzaag gebruikt, op de werkplek geen sandalen kan dragen. Hoewel dit voorbeeld voor de hand lijkt te liggen, is dat in de praktijk niet altijd het geval, dus aarzel niet om bij twijfel contact op te nemen met je arbeidsarts, zodat een risicoanalyse kan worden uitgevoerd.
Tip! Ook al hoeft veiligheidskledij niet in het arbeidsreglement te worden opgenomen, is het toch aan te bevelen de regels rond het dragen ervan erin te beschrijven. Op die manier wordt je medewerker naar behoren geïnformeerd en kunnen eventuele misverstanden worden voorkomen.
Het arbeidsreglement is het hele jaar van toepassing
Naast veiligheidskledij kan van medewerkers worden verlangd dat ze kledingvoorschriften volgen, bijvoorbeeld door hun contact met klanten. In dat geval kan je best duidelijke, objectieve en niet-discriminerende richtlijnen in je arbeidsreglement opnemen. Wanneer deze richtlijnen eenmaal zijn vastgesteld, blijven ze zowel gedurende het jaar als gedurende de zomerperiode van toepassing (tenzij in het arbeidsreglement uitdrukkelijk iets anders is bepaald naargelang de seizoenen).
Je kan in je arbeidsreglement ook sancties opnemen die worden toegepast als de afspraken niet worden nageleefd.
Is er een verschil voor medewerkers die telewerken?
Dit zal afhangen van de activiteit die door de telewerker wordt uitgevoerd. Als de telewerker een functie heeft waarbij hij of zij niet aan videoconferenties hoeft deel te nemen, maar alleen schriftelijk of telefonisch werk moet verrichten, kan je hem of haar niet verplichten thuis specifieke kleding te dragen.
Indien deze laatste bijvoorbeeld moet deelnemen aan videoconferenties met klanten of leveranciers, zijn de regels van het arbeidsreglement echter wel van toepassing. Om misverstanden te voorkomen, is het raadzaam in je arbeidsreglement te vermelden dat deze regel over het dragen van gepaste kleding ook voor telewerkers geldt.
... wat als er niets is bepaald in het arbeidsreglement?
Tijdens de arbeidsovereenkomst is je medewerker verplicht de etiquette en de goede zeden te verzekeren en te eerbiedigen. Je medewerker is daarnaast verplicht zijn werk te goeder trouw, zorgvuldig, oprecht en naar eer en geweten te verrichten, op het tijdstip, de plaats en onder de overeengekomen voorwaarden.
Indien de kledij van je medewerker niet in overeenstemming is met de goede zeden, of de reputatie van de werkgever schaadt, kan je de medewerker verzoeken hier iets aan te doen. Als de loketmedewerker van een gerenommeerde investeringsbank bijvoorbeeld komt opdagen met slippers en een short met Hawaï print, kan hier een waarschuwing voor worden gestuurd. Je moet echter kunnen rechtvaardigen waarom deze kleding de werkgever en/of de etiquette of zedelijkheid schaadt.
Samengevat raden we je aan om eerst en vooral te waken over de veiligheid van je medewerkers. Pas je arbeidsreglement zo snel mogelijk aan indien er nog geen kledijvoorschriften in vermeld zijn, want dat bespaart je een hoop ellende en mogelijke geschillen.
Acerta Consult kan met een aanbod op maat helpen je arbeidsreglement aan te passen of op te stellen.