Vorige

Kies je voor vrijheid, veiligheid of een vleugje avontuur?

#Starters

Na 4 jaar als communicatieverantwoordelijke in loondienst, besloot Kristof D’hanens in 2011 om in bijberoep te starten. Nu werkt hij volledig zelfstandig met 3 andere freelancers bij het collectief I Like Media. Wij gingen bij hem langs voor een interview.

Leestijd: Later lezen?

Je hebt eerst in loondienst gewerkt. Hoe ervaarde je dit?

Kristof: “Ik werkte in de sector jeugdwerk en dit  was zeker geen  “9 to 5” – mentaliteit. In deze sector werken zeer gepassioneerde mensen, met bergen goodwill. Dat betekent veel avond- en weekendwerk. Ik had geen klassiek werkpatroon. In 2011 besloot ik om in bijberoep te starten.  Dit begon eerder organisch. Organisaties vroegen me om opleidingen over sociale media te geven, bijvoorbeeld over het gebruik van Facebook.  Daar kreeg ik dan flessen wijn of Fnac-bonnen voor…  Na een half jaar had ik er meer dan genoeg (lacht). De stap naar een bijberoep en het effectief kunnen factureren was dus klein.”

In 2016 besloot je dan om fulltime als zelfstandige aan de slag te gaan? Waarom?

“Toen ik, in 2016, 4 maand ouderschapsverlof nam, had ik tijd om na te denken over wat ik wilde doen in de toekomst. Ik vroeg me af: een vaste job, freelance opdrachten, twee kinderen, hobby’s, … hoe ga ik dat allemaal combineren?  Ik deed mijn werk graag maar puur rationeel was het tijd om mijn job binnen het jeugdwerk af te bouwen. Door een gesprek met Elien, een vriendin, kwam alles in een stroomversnelling.  Zij wilde ook zelfstandig opstarten, maar vond de stap om het alleen te doen meteen een grote stap. We besloten er  samen voor te gaan.  Je hebt een klankbord, kunt inspringen voor elkaar, deelt kosten en verdeelt taken zoals website, sociale media en nieuwsbrieven... Zo werd ons collectief geboren: I Like Media. Naast Elien stapten nog 2 andere vrienden mee in het collectief.  Zo zie je maar dat netwerken, on en offline, en je netwerk uitbreiden belangrijk is!”

Hoe werkt het collectief?

“Bij het opstarten van het collectief hebben we 2 tot 3 dagen lang samengezeten om afspraken te maken.  Welke prijzen hanteren we? Factureren we per uur of op commissie? Hoe verdelen we de aandelen? We moesten heel wat knopen doorhakken. Uiteindelijk kozen we voor een systeem waarbij iedereen opleidingen geeft over digitale media aan hetzelfde tarief. Op het einde van de maand factureert elke freelancer aan de overkoepelende VOF, waar 10% van de inkomsten achterblijven voor gemeenschappelijke kosten.”

Wat is het voordeel van een collectief?

“Als groep heb je een veel groter netwerk. In het begin zijn we actief gaan speuren naar organisaties die in het vormingsaanbod voor hun sector nog niet veel aanbod over digitale media hadden. Ondertussen hebben we een mooie portefeuille uitgebouwd en moeten we niet echt actief op zoek naar klanten. We hebben nu de luxe om bepaalde klanten waar er geen goede klik was, door te verwijzen naar andere spelers op de markt.”

Dit zijn de voorwaarden van I Like Media:

  • We hebben geen kantoor. De  vergaderingen doen we op café of tijdens een lunch.
  • Niemand werkt in loondienst. Dat geeft voldoende flexibiliteit voor de andere activiteiten van de freelancers in het collectief. De ene maand geef je 4 opleidingen, de andere 15.
  • Om met elkaar te overleggen gebruiken we geen e-mail. We gebruiken Slack als communicatie voor de groep. We komen zelden in levende lijve met 7 samen. We zien elkaar wel per 2 of 3 op gemeenschappelijke projecten of op vergaderingen natuurlijk.

Kristof D’hanens http://www.ilikemedia.be/

Deel dit ondernemersverhaal