Swapfiets, het fietsabonnement met blauwe voorband, is aan een steile opmars bezig. District Manager Belgium van Swapfiets Thomas Schiltz zag het aantal abonnees de voorbije maanden sterk toenemen. In totaal rijden vandaag meer dan 12.000 Belgen rond op een Swapfiets.
OVER SWAPFIETS
Het concept is eenvoudig: voor een vast maandbedrag krijg je een fiets die het altijd doet. Heb je een lekke band of ander mankement? Dan boek je eenvoudig een afspraak via de Swapfiets-app, via telefoon of mail, of in een Swapfiets-shop. Binnen de 48 uur wordt je fiets gerepareerd waar en wanneer je maar wil. Is de schade aan je Swapfiets te groot voor een eenvoudige ‘quick fix’? In dat geval wordt je fiets ‘geswapt’ en krijg je een fonkelnieuw exemplaar.
Swapfiets komt uit Nederland, hét fietsland bij uitstek. In 2014 kwamen drie ingenieursstudenten uit Delft op het idee om 40 tweedehandsfietsen in hun garage op te lappen en te verhuren aan hun medestudenten. District Manager Belgium van Swapfiets: “Ze zagen dat de frustratie bij hun medestudenten, die veelal op onveilige afgeleefde fietsen reden, groot was. Dat probleem wilden ze aanpakken. Na een aantal testen met de tweedehandsfietsen ontstond al snel de kenmerkende fiets met de blauwe voorband. De 40 exemplaren werden in een mum van tijd verhuurd.”
Twee jaar later zaten de drie ingenieursstudenten aan 1.000 klanten in Nederland. Toen besloten ze op zoek te gaan naar investeerders om hun verhaal op te schalen, én om Swapfiets ook buiten de landsgrenzen uit te rollen. Thomas Schiltz: “Vijf jaar na de oprichting zitten we in Nederland, België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Denemarken. Swapfiets is actief in bijna 50 steden en heeft meer dan 220.000 klanten. Het kleine kringetje van drie ingenieursstudenten is intussen uitgebreid naar 1.000 medewerkers, inclusief jobstudenten.”
Thomas is de eerste Belg die mee op de kar van Swapfiets sprong. Samen met enkele andere landgenoten heeft hij Swapfiets in onze regio gelanceerd. Wat maakt dat Swapfiets zo’n gigantisch succes is? Is het de ecologische impact?
Thomas nuanceert: “Het is onze missie om dé nummer 1 in micro mobility te worden. Maar natuurlijk hebben we ook oog voor het ecologische aspect. Door mensen aan het fietsen te krijgen, dragen we een serieus steentje bij. Toch gaan we bekijken hoe we onze afvalstromen nog meer kunnen verkleinen.”
Op de vraag of er dingen zijn die ze nu anders zouden aanpakken, antwoordt Thomas resoluut “ja”. “Maar de sterkte van Swapfiets schuilt in het feit dat er veel ruimte is om te groeien.”
Hij geeft met plezier raad aan startende ondernemers: “Laat je zeker in het begin goed ondersteunen. Omring je met de juiste mensen, die de juiste expertise hebben, want je weet niet alles. Je weet eigenlijk niets (lacht). Acerta heeft ons geholpen met de hele papierwinkel die bij het ondernemerschap komt kijken. Ook wanneer we onze eerste medewerkers begonnen aan te werven, stonden ze klaar met raad en daad. Gelukkig maar, want in ons land is het systeem rond lonen en aanwerven heel complex. Dan ben je blij dat je beroep kan doen op een betrouwbare partner, zodat je je kan bezighouden je business.”
Hij heeft nog een laatste ondernemerstip: “Gewoon doen. Wij Belgen zijn heel erg terughoudend wanneer het op ondernemen aankomt. Op dat vlak kunnen we heel wat leren van onze noorderburen, maar ook van Amerikanen, die heel supportive zijn wanneer het op ondernemerschap aankomt. Als je mislukt, is het niet erg, want daar leer je veel uit.”
Beluister de Ik wil starten podcast en laat je inspireren door de verhalen van Swapfiets, en die van andere ondernemers.