Dietrich Sas van Smiling Barista vond zijn plek tussen koffie, verlies en veerkracht
Wie Dietrich Sas ziet staan met zijn iconische koffiefiets op de Meir of de Gentse Kouter, krijgt niet alleen een specialty coffee. Je krijgt ook een oprechte glimlach en soms een kwetsbaar gesprek. Want achter Smiling Barista schuilt een ondernemer die het leven van z’n lichtste en donkerste kant leerde kennen. Hierdoor weet hij als geen ander hoe belangrijk het is om ook als ondernemer mentaal overeind te blijven.

Z’n eigen plek vinden
Dietrichs carrière in de horeca startte in 2011. Toen zijn jaarcontract afliep, besloot hij impulsief naar Barcelona te vertrekken. Hij vond er snel werk als hulpkok, maar de keuken bleek niet zijn natuurlijke habitat te zijn. Toch bleef de sector hem aantrekken.
Eens terug in België ging hij dan ook aan de slag in verschillende horecazaken: achter de bar, als gerant van een avondcafé en uiteindelijk als uitbater van zijn eigen eetcafé. “Ik heb de vele kanten van de horeca gezien,” vertelt Dietrich. Wat hij ook deed, hij ging er vol voor en bracht steeds zijn oog voor detail mee.
In zijn eigen zaak leerde hij koffiezetten. Dat groeide uit tot een passie voor het ambacht, en voor het menselijke contact dat daarmee gepaard gaat. Als barista bij koffiebranderij Cuperus kreeg Dietrichs liefde voor specialty koffie nog meer vorm. “Vroeger vond ik koffie maar bitter, nu inspireert het me elke dag. Dankzij opleidingen en ervaring ontdekte ik een wereld aan smaken.”
In 2019 hakte hij een nieuwe knoop door: hij vertelde zijn werkgever over zijn plannen om nogmaals zelfstandig te worden. Opnieuw in de horeca maar deze keer met een koffiefiets.


Smiling Barista: koffie op wieltjes
Voor Dietrich de sprong naar zelfstandige in hoofdberoep waagde, combineerde hij zijn job als werknemer met freelanceprojecten in bijberoep. Zo gaf hij zichzelf tijd en ruimte om aan de opstart van zijn eigen merk “Smiling Barista” te werken. In Londen vond en kocht hij de koffiefiets die hij wilde voor zijn mobiele espressobar, waarbij je de bonen maalt door te trappen.
Hij had zijn fiets nog maar net gelanceerd en was pas fulltime ondernemer geworden, toen horecazaken noodgedwongen moesten sluiten door COVID. Dietrich kreeg in die periode de toestemming om – mits de nodige veiligheidsmaatregelen – zijn mobiele espressobar op het Operaplein in Antwerpen te plaatsen.
Het merk groeide en Dietrich werd – toen de veiligheidsmaatregelen lichter werden – met zijn fiets gevraagd om verschillende evenementen en workshops te verzorgen. Daarbij lette hij erop dat zijn missie en visie bleef doorschemeren in alles wat hij deed. “Smiling Barista staat voor oprechte gastvrijheid. We verkopen kwaliteitsvolle koffie, ja. Maar we willen ook dat mensen zich gezien en verbonden voelen.”
De kracht van verbinding
Het belang van verbinding werd nog groter toen de wereld van Dietrich plots stil kwam te staan. “Ik heb mijn dochtertje moeten afgeven. Een periode waarin collega-barista’s me hebben geholpen om mijn zaak op de rails te houden. Dat gaf me de ruimte om te focussen op mijn gezin en ons verdriet.”
Het maakte van Smiling Barista – Dietrich had net voordien een pop-up gelanceerd in Antwerpen – een plek van steun. Collega’s kwamen vrijwillig helpen, klanten bestelden online. Het bevestigde ook wat Dietrich al lang voelde: mentaal welzijn is minstens even belangrijk als je zaak.
“Je bent als zelfstandige boekhouder, verkoper, creatieveling en mens. Toen ik ontdekte dat ondernemers via Acerta toegang kregen tot hulplijnen voor mentale gezondheid, was ik dan ook heel enthousiast. Ik was er bijvoorbeeld bij tijdens het ‘Geestig Gezond’-evenement. Na het optreden van de comedians was er ruimte om te netwerken. Ik sprak er openlijk over mijn ervaringen met andere ondernemers en vond ook herkenning in hun verhalen.”
Nog te veel ondernemers denken dat ze alleen zijn met hun stress. Door te praten merk je dat veel anderen dezelfde stormen aan het trotseren zijn. Daarom biedt Acerta meer dan administratieve ondersteuning. Wie aangesloten is bij het sociaal verzekeringsfonds, krijgt gratis toegang tot een uitgebreid welzijnsaanbod.
Zonder welzijn geen ondernemer
Het verhaal van Dietrich van Smiling Barista bewijst dat mentale gezondheid en veerkracht een heel belangrijk, maar vaak te weinig belicht thema is onder zelfstandigen. Ondernemen draait om passie, maar het vraagt ook veel van je als mens. Via “Geestig Gezond” en een welzijnsaanbod, wil Acerta ondernemers aansporen om ruimte te maken voor hun mentale gezondheid. Want zoals Dietrich het zo mooi formuleerde:
"Je kunt nog zo graag koffie schenken en mensen verbinden, als het in je hoofd niet goed zit, blokkeer je."
Dietrich is dit jaar het gezicht van Acerta’s welzijnscampagne. De campagne en het aanbod zijn niet zomaar extraatjes, vindt hij: "Het is een vorm van zelfzorg die je als ondernemer nodig hebt om overeind te blijven."
Groeien op eigen ritme
Anno 2025 runt Dietrich “Smiling Barista” samen met een vennoot. Ze hebben vier fietsen en een compacte mobiele bar, bouwen aan een eigen workshopstudio, en doen evenementen in binnen- en buitenland.
“Mijn mede-vennoot doet de achterkant van de zaak: offertes, logistiek, aankopen. Ik ben het gezicht van Smiling Barista en de connectie met mensen. We vullen elkaar daarin perfect aan.”
Door zijn grenzen te bewaken en goed voor zichzelf te zorgen, bewijst Dietrich dat zijn mentale gezondheid een prioriteit is en blijft. Zo sport hij om fysiek sterk te blijven, plant rustmomenten in en blijft praten over wat zwaar valt.
Dietrichs tips voor ondernemers
“Praat erover met vrienden, met collega’s, met een coach... Het maakt niet uit met wie, als je maar niet alles opkropt.”
Hij raadt ook aan om te durven hulp inroepen, voor je mentale gezondheid maar ook voor de praktische dingen.
“Mijn vergunningen heeft Acerta bijvoorbeeld geregeld. Dat was een hele zorg minder. En ook mijn sociale bijdragen zitten bij Acerta in de meest capabele handen. Het is een geruststelling dat ik me over bepaalde dingen geen zorgen hoef te maken.”
En misschien wel zijn belangrijkste tip:
“Zorg voor jezelf zoals je voor je klanten zorgt. Want zonder jou, geen zaak. Zo simpel is het.”


Met Acerta sta je er nooit alleen voor
Bij Acerta krijg je niet alleen administratieve maar ook mentale steun. Van een luisterend oor tot praktische tools, als zelfstandige je krijg gratis toegang tot ons welzijnsaanbod.