Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Antwerpen Brabant Wallon Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Hainaut Kempen Liège Limburg Luxembourg Namur Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Antwerpen
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 40
Brabant Wallon
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
02 474 01 06
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 474 01 06
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 474 01 06
Hainaut
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
02 474 01 06
Kempen
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
03 740 78 40
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
02 474 01 06
Limburg
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 57
Luxembourg
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
02 474 01 06
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
02 474 01 06
Oost-Vlaanderen
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 40
Vlaams-Brabant
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 53 24
West-Vlaanderen
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
09 264 12 40

Wat is employee experience?

Leestijd: Later lezen?

Elke (potentiële) medewerker legt een reis af binnen je onderneming. Iemand solliciteert, begint te werken en neemt na een tijdje misschien weer afscheid. Dit noemen we de employee journey. Tijdens die employee journey zijn er talloze interacties tussen je medewerker en je bedrijf, waarbij hij verschillende dingen waarneemt en ervaart. Die ervaringen vormen samen de employee experience.

Waarom is een goede employee experience zo belangrijk?

Een goede employee experience zorgt voor medewerkers die graag naar hun werk gaan. Ze tonen meer betrokkenheid, motivatie en productiviteit. Gelukkige medewerkers zijn bovendien loyaler – er is minder verloop en je rekruteringskosten dalen aanzienlijk.

Bied je een goede employee experience? Dan is de kans groot dat je medewerkers zelfs ambassadeurs worden. Ze dragen je goede bedrijfsimago uit en zorgen er zo voor dat je makkelijker nieuw talent en klanten aantrekt. Een goed personeelsbeleid waarmee je écht het verschil maakt voor je medewerkers zorgt ervoor dat je onderneming opvalt.

Hoe maak je het verschil?

Als je voldoende aandacht schenkt aan de employee experience is je personeel tevreden tijdens elke fase van hun contact met de organisatie: als sollicitant, medewerker of zelfs ex-medewerker. De verschillende fases verdienen allemaal aandacht. We lichten alvast een paar belangrijke pijlers van employee experience toe:

Onboarding

Dankzij een doordachte onboarding voelt nieuw talent zich sneller onderdeel van het bedrijf. Je stimuleert betrokkenheid vanaf dag één, de inwerkperiode wordt korter en je nieuwe medewerker levert sneller een actieve bijdrage. Bovendien draagt een goede onboarding bij tot een positieve bedrijfscultuur. Het opzetten van een sterk onboardingstraject heeft dus alleen maar voordelen ­– voor jou én je medewerker.

Persoonlijke ontwikkeling

Investeren in de persoonlijke ontwikkeling van je personeel is investeren in je onderneming. Bovendien vinden steeds meer sollicitanten het belangrijk dat er leeropportuniteiten zijn. Laat je personeel daarom (digitale) opleidingen volgen of zet een systeem van interne coaching op. Overweeg ook eens om medewerkers samen een nieuwe vaardigheid te laten leren ­ dat versterkt de verbondenheid binnen je team en draagt bij aan een goede employee experience.

Oog voor welzijn

Medewerkers die zich mentaal en fysiek goed voelen komen graag naar het werk. Het is dé sleutel tot een positieve employee experience. Besteed dus voldoende aandacht aan het welzijn van je personeel. Je personeel zal je terugbetalen in loyaliteit, een positieve attitude en minder ziekteverzuim.

Communicatie en verbondenheid

Een belangrijke factor die motivatie beïnvloedt is het gevoel van samenhorigheid – je onderdeel van een team voelen en een gezamenlijk doel voor ogen hebben. Sterke communicatie is daarbij cruciaal. Communiceer je regelmatig en helder naar iedereen binnen je onderneming? Dan weet elke medewerker precies waar hij aan toe is en waar het bedrijf naartoe wil. Dat bevordert de samenwerking binnen je team en helpt bij het behalen van gemeenschappelijke doelen. Vergeet trouwens niet om die successen te vieren met het hele team ­ zo versterk je het teamgevoel nog meer.

Afscheid nemen

Afscheid nemen van een medewerker is nooit leuk – of hij nu ontslagen werd of zelf besloot om te vertrekken. Je investeert tijd en moeite in het vinden en ontwikkelen van talent en wil dat niet zomaar verloren laten gaan. Gelukkig is een afscheid niet altijd definitief. Ga je op goede voet uit elkaar en onderhoud je goed contact met je ex-medewerkers? Dan overweegt ruim de helft om ooit terug te keren. Dat noemen we boomerang recruitment. Zelfs als het afscheid wel definitief is loont het echter de moeite om met een positief gevoel afscheid te nemen. Zo zijn zelfs ex-medewerkers ambassadeurs voor je bedrijf. Besteed dus altijd voldoende tijd aan een goede offboarding.

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp