Vorige

Controle op naleving preventieve maatregelen COVID-19 wordt repressief

20 november 2020 Amandine Boseret Werkgevers

Om de verspreiding van het coronavirus in te perken werden vanuit de overheid verschillende preventiemaatregelen opgelegd. Hierdoor moesten sommige bedrijven noodgedwongen sluiten.

Mogen de deuren van jouw onderneming gewoon openblijven? Dan zijn er alsnog enkele maatregelen die je moet naleven. Doe je dat niet, riskeer je fikse boetes en misschien zelfs een gevangenisstraf.

Leestijd: Later lezen?

Repressieve controles sinds midden november

De sociale inspectiediensten hebben de bevoegdheid te controleren of je als werkgever deze preventieve maatregelen op de werkplek toepast. Kijk dus niet verbaasd wanneer je ze (onverwacht) over de werkvloer krijgt.

Tot voor kort voerden de sociale inspectiediensten een eerder preventief en begeleidend controlebeleid om een correcte naleving van de COVID-19 maatregelen te garanderen. Op 13 november werd echter aangekondigd dat het controlebeleid geheroriënteerd zal worden naar een meer repressief beleid, waarbij sociale inspecteurs werkgevers kunnen dagvaarden bij zware inbreuken, of wanneer ze vaststellen dat de werkgever de maatregelen onvoldoende respecteert.

Boetes tot wel 4.000 euro en gevangenisstraf

Bedrijven die zich niet houden aan de opgelegde sluitings-, gezondheids- en andere maatregelen riskeren boetes van 208 tot 4.000 euro (inclusief toeslagen). Ook kan de rechtbank werkgevers veroordelen tot een gevangenisstraf met een duur van 8 dagen tot 3 maanden.

Hoe vermijd je zulke sancties?

Voorkomen is beter dan genezen, en dat geldt niet alleen voor corona. Wil je straffen vermijden? Zorg er dan voor dat je de richtlijnen en maatregelen zo goed mogelijk naleeftIn de ‘generieke gids’ vind je een handig overzicht van maatregelen die voor jouw onderneming van toepassing zijn. Baseer je op dit kader om ervoor te zorgen dat de regels rond social distancing en veilig werken ook bij jou op de werkvloer ingevoerd worden.

Let wel: de kaders die in de generieke gids geformuleerd werden, kunnen worden aangepast door je sector en/of arbeidsorganisatie. Raadpleeg dus zeker de sectorspecifieke gids als die voorhanden is. Een lijst van alle sectorgidsen vind je hier.

Wil je je zo goed mogelijk voorbereiden op een eventuele audit? Overloop dan zeker deze checklist. In deze lijst staan de verschillende punten waarop de sociale inspectiediensten controleren opgesomd.

Zorg voor goede werkomstandigheden

Laat niets aan het toeval over: creeër een veilige werkomgeving, samen met de juridische adviseurs van Acerta.

Werk veilig

Deel dit artikel

Amandine Boseret

Geschreven door Amandine Boseret

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

In drie stappen naar een succesvol vakantiebeleid
Werkgevers

In drie stappen naar een succesvol vakantiebeleid

11 mei 2022 Marijke Beelen

Iedereen heeft wel eens nood aan vakantie. Wist je dat een voltijdse werknemer recht heeft op 20 wettelijke vakantiedagen? Wil jij graag een succesvol vakantiebeleid in je organisatie? Volg dan deze stappen.

Lees meer
Wat verandert er voor werkgevers in april?
Werkgevers

Wat verandert er voor werkgevers in april?

31 maart 2022 Miet Vanhegen

De wet- en regelgeving verandert regelmatig, en dat heeft een invloed op jou als werkgever of op jouw medewerkers. Acerta geeft je daarom een overzicht van de sociaal-juridische wijzigingen die op de planning staan in april.

Lees meer
Brandstof- en energieprijzen pieken: wat kunnen werkgevers doen?
Werkgevers

Brandstof- en energieprijzen pieken: wat kunnen werkgevers doen?

18 maart 2022 Ellen Van Grunderbeek

Acerta beantwoordt enkele veelgestelde vragen door werkgevers. Kan je je bedrijfswagenbeleid aanpassen? Wat met medewerkers die hun eigen wagen gebruiken en veel dienstverplaatsingen doen? En wat met de thuiswerkvergoeding die energiekosten dekt?

Lees meer