Vorige

Hoe ziet het nieuwe bedrijfsleven eruit?

13 oktober 2020 Kathelijne Verboomen Werkgevers

Tijdens een online debat vertellen de deelnemers Jean-Jacques Delmée (CEO van Eneco België), Kris Cloots (CEO van ISS), Ingrid Ceusters (CEO van Ceusters) en Kathelijne Verboomen (Director kenniscentrum Acerta) hoe de wereld er over pakweg twee jaar zal uitzien.

Leestijd: Later lezen?

De arbeidsmarkt van de toekomst is…

… veerkrachtig

Bedrijven in België hebben getoond dat ze veel verkracht hebben. In een mum van tijd hebben ze zich kunnen aanpassen aan een nieuwe manier van werken, terwijl niet elk bedrijf daar klaar voor was. België is nu eenmaal een kmo-land is, en de infrastructuur van die bedrijven was niet meteen aangepast om werknemers bijvoorbeeld fulltime van thuis uit te laten werken. Ondertussen zijn de investeringen gemaakt, en gaan bedrijven deze trend ook verderzetten. Op vlak van thuiswerken zullen we in de toekomst evolueren naar een hybridemodel van enkele dagen thuiswerken per week. Fulltime thuiswerken is echter een brug te ver, want fysiek contact blijft natuurlijk ook belangrijk voor de sociale cohesie binnen een bedrijf.

… creatief

Werkgevers denken steeds creatiever na. Ze denken na over hoe ze bijvoorbeeld werknemers optimaal kunnen inzetten. Denk maar aan de voorbije coronacrisis, waarbij sommige werknemers heel veel werk hadden, en anderen net te weinig werk. Dan kan je werknemers die te weinig werk hebben inzetten om het te veel aan werk bij andere werknemers op te vangen. Dat kan intern, binnen de organisatie, maar ook extern, met andere werkgevers. Denk maar aan helpende handen in de zorg om alle administratieve en logistieke functies te garanderen. Het opleiden van mensen en de rekrutering van nieuwe medewerkers kost immers geld. Waarom zou je dan niet bestaand talent aan de slag helpen? Bovendien zijn mensen bereid om het te doen, toch als er aan bepaalde randvoorwaarden wordt voldaan. Er moet zekerheid zijn, en dat is het geval bij het delen van werknemers. Werknemers blijven verbonden aan hun arbeidsovereenkomst, en kunnen deeltijds of voltijds op vrijwillige basis aan de slag bij een andere werkgever voor een bepaalde periode. Het is eigenlijk een vorm van ‘Flexicurity’.

… het nieuwe normaal

Vroeger werd het cafetariaplan of flexibel verloningsbeleid als iets heel raars beschouwd. Maar ondertussen is dat eigenlijk heel normaal. Hetzelfde geldt voor deelkantoren of vanuit het buitenland werken. Of denk maar aan een tuinkantoor, waarbij een verplaatsbare box in de tuin van je werknemer geplaatst wordt, zodat hij/zij een rustige werkruimte heeft. Wat nu als ‘nieuw’ en ‘vreemd’ wordt beschouwd (bijvoorbeeld satellietkantoren of het delen van werknemers), zal binnen enkele jaren het ‘nieuwe normaal’ zijn.

Gratis webinar: Hou je werknemers aan het werk met Bridge

Het zijn moeilijke tijden, zoveel is zeker. Zit je tijdelijk met een personeelsoverschot en zoek je een manier om je personeelskost te drukken? Overweeg eens om je werknemers tijdelijk te delen met een andere werkgever die nu een tekort heeft. Benieuwd hoe dat werkt? Schrijf je gratis in voor het webinar op 29 oktober en kom er alles over te weten.

Inschrijven

Deel dit artikel

Acerta_Kathlijne_Verboomen

Geschreven door Kathelijne Verboomen

Director Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Participatie wint aan belang in bedrijven
Werkgevers

Participatie wint aan belang in bedrijven

13 februari 2020 Hannelore Van Meldert

Tijdens de Studiedag Social Profit & Zorg stond het thema ‘Evenwicht in beweging’ centraal. Evenwicht is belangrijk, ook in je hr-beleid. Het hr-beleid moet immers in lijn liggen met de noden van de organisatie, van de teams en van de individuele medewerkers.

Lees meer
Ja, ook change management is aan verandering toe
Werkgevers

Ja, ook change management is aan verandering toe

11 september 2019

Change management reikt handvaten aan om verandertrajecten in je organisatie in goede banen te leiden. Maar wat als er meerdere verandertrajecten tegelijk lopen en veranderingen in een stroomversnelling komen?

Lees meer
De 3 belangrijkste conclusies van onze jaarlijkse Summit
Werkgevers

De 3 belangrijkste conclusies van onze jaarlijkse Summit

14 mei 2019

Meer dan 10 inspirerende sprekers, 390 minuten aan boeiende content en 500 enthousiaste deelnemers. De Acerta Summit was een succes en liet heel wat stof tot nadenken voor de aanwezige boekhouders en accountants.

Lees meer