Vorige

Strijd tegen stress via een recht op deconnectie?

29 november 2019 Nele Vandendriessche Werkgevers

Puilt jouw inbox regelmatig uit van de e-mails? Je bent zeker niet alleen. Nochtans zorgt een uitpuilende mailbox, en de talloze onderbrekingen die ermee gepaard gaan, voor heel wat stress bij je medewerkers. Daarom werd de e-mailloze vrijdag, die dit jaar op vrijdag 29 november valt, in het leven geroepen. Op deze dag worden werknemers aangespoord om geen, of toch zo weinig mogelijk, e-mails te versturen.

Hoewel e-mailloze vrijdag een mooi initiatief is, is het geen mirakeloplossing. Om de strijd tegen overmatige werkstress en burn-out te winnen, zijn er ook afspraken nodig over het gebruik van digitale werkmiddelen en de mogelijkheid tot deconnectie. Hoog tijd dus om het ‘recht op deconnectie’ even onder de loep te nemen.

Leestijd: Later lezen?

Deconnectie bespreekbaar maken

De Belgische wetgeving kent geen werkelijk ‘recht op deconnectie’ toe aan de werknemer. Het gaat eerder om een ‘recht op bespreking van deze problematiek’ in de onderneming. Het overleg heeft als doel om de rusttijden, jaarlijkse vakantie en andere verloven van de werknemer te respecteren. Kortom, een overleg om de balans tussen werk- en privéleven in evenwicht te houden.

In de praktijk maken de werkgever en de werknemer tijdens dit overleg duidelijke afspraken over het gebruik van digitale communicatiemiddelen (zoals laptop, smartphone, tablet…) en over de verwachtingen rond de bereikbaarheid van de werknemers. Verwacht je dat je werknemer ook buiten de werkuren zijn of haar mails beantwoordt? Of wat als je werknemer op vakantie is?

Het overleg in de praktijk

Maar hoe zit het in de praktijk? Wanneer ben je verplicht om een overleg te organiseren? Volgens de wet moet het overleg op regelmatige tijdstippen plaatsvinden of wanneer de personeelsafgevaardigden dit vragen. Wanneer er in je onderneming een belangrijke verandering is, die een impact heeft op de balans tussen werk en privéleven of met betrekking tot het gebruik van digitale tools, dan is het ook aangeraden om een overleg in te plannen. Denk maar aan een smartphone van het bedrijf geven aan je werknemers. Wanneer je hiermee van start gaat, is het interessant om je verwachtingen als werkgever duidelijk te maken.

Het overleg rond deconnectie moet trouwens georganiseerd worden in het comité voor preventie en bescherming op het werk, of als dat er niet is, met de vakbondsafvaardiging. Wanneer er geen comité voor preventie en bescherming is, en ook geen vakbondsafvaardiging, dan vindt het overleg met de werknemers zelf plaats.

Maar overleg betekent uiteraard niet dat je gelijk welk standpunt moet aanvaarden. Beide partijen moeten het eens zijn vooraleer er van een advies gesproken kan worden. Wanneer er een akkoord is, kan het comité voorstellen formuleren en adviezen uitbrengen rond deconnectie of het gebruik van digitale tools. Deze kunnen dan eventueel vastgelegd worden in het arbeidsreglement of in een cao.

Opstellen of aanpassen van je bedrijfspolicy?

Heb je hulp nodig bij het opstellen of aanpassen van je bedrijfspolicy, arbeidsreglement of arbeidsovereenkomsten? Acerta helpt je. Schakel onze juristen in.

Meer informatie

Deel dit artikel

Nele Vandendriessche

Geschreven door Nele Vandendriessche

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Spelregels tijdskrediet en thematisch verlof: RVA wijzigt zijn standpunt
Werkgevers

Spelregels tijdskrediet en thematisch verlof: RVA wijzigt zijn standpunt

10 januari 2020 Annelies Bries

In januari 2019 publiceerde RVA een infoblad met de regels die werkgevers en werknemers moeten respecteren tijdens een periode van tijdskrediet of thematisch verlof. Na aandringen van werkgeversorganisaties heeft RVA zijn standpunten en het infoblad herzien.

Lees meer
Wat zijn de belangrijkste sociaaljuridische veranderingen in 2020?
Werkgevers

Wat zijn de belangrijkste sociaaljuridische veranderingen in 2020?

17 december 2019 Annelies Bries

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Wat kan je, als werkgever, verwachten in 2020? Naar jaarlijkse gewoonte heeft de wetgever ervoor gekozen om een aantal sociaal- en arbeidsrechtelijke wijzigingen te laten ingaan bij de start van het nieuwe jaar.

Lees meer
Derdebetalersregeling: minder kosten voor het treinabonnement van je werknemers
Werkgevers

Derdebetalersregeling: minder kosten voor het treinabonnement van je werknemers

20 november 2019 Nele Mertens

Heb je al gehoord van de derdebetalersregeling? Met deze gunstregeling draagt de NMBS een stuk van de kost voor de treinabonnementen van je werknemers. Nu de nadruk steeds meer op duurzame mobiliteit ligt, is deze regeling best interessant voor werkgevers.

Lees meer