Geen enkel detail missen rond deze uitbreiding?
Lees dan zeker het volledige artikel en blijf steeds up to date van alles sociale-en juridische veranderingen.
Meer informatie
In december 2022 werd er al een verplichte aanwezigheidsregistratie voorzien voor alle onderhouds-en/of reinigingsactiviteiten van onroerende goederen. Vanaf 1 september 2024 treedt deze registratieverplichting officieel in voege. Tot 31 december 2024 wordt een overgangsperiode zonder sancties ingesteld.
Bekijk wat dit betekent voor jou als werkgever.
Er bestond al een verplichte aanwezigheidsregistratie op werven waar werken in onroerende staat worden uitgevoerd waarvan het totaalbedrag minstens 500.000 euro bedraagt (excl. BTW).
Enkele voorbeelden van dergelijke werken in onroerende staat zijn:
Vanaf 1 september moeten aankomst, vertrek en rustpauzes op de arbeidsplaats bij onderhouds- en/of reinigingsactiviteiten van onroerende goederen ook elektronisch geregistreerd worden en zal de registratieplicht ook uitgebreid worden naar alle natuurlijke personen (ongeacht hun status: werknemers, zelfstandige, gedetacheerde, (onder)aannemers, leerlingen, etc.). Verder is de verplichting onderworpen aan dezelfde drempelvoorwaarden die van toepassing zijn bij de aangifte van werken van het type "werken in onroerende staat" (artikel 30bis). Dit wil zeggen dat de registratie verplicht is als een aangifte van werken vereist is.
Voor de verplichte aanwezigheidsregistratie worden bijgevolg volgende drempelbedragen gehanteerd (per werf):
Drempelbedrag | Aantal onderaanemers |
30.000 euro | 0 onderaannemers |
5.000 euro | 1 onderaannemer |
Alle werven (geen drempelbedrag) | ≥ 2 onderaannemers |
Deze aanwezigheidsregistratie zorgt voor een verbetering van de veiligheid op de arbeidsplaats en gaat zwartwerk, schijnzelfstandigheid en uitbuiting tegen. Voor aannemers en onderaannemers betekent dit ook minder administratie rond de bekendmaking van de arbeidsuren.
Voor wie geldt de verplichting niet:
De aanwezigheid zal geregistreerd moeten worden door middel van een elektronisch aanwezigheidsregistratiesysteem of een andere registratiewijze. Het zal mogelijk zijn een andere registratiewijze te gebruiken indien deze registratiewijze gelijkwaardige waarborgen biedt als het bovenstaande registratiesysteem.
De waarborgen waaraan een andere automatische registratiewijze dan het elektronisch registratiesysteem moet voldoen, evenals de eigenschappen, registratiemiddelen en technische specificaties werden bepaald bij Koninklijk Besluit. Voor een uitgebreide bespreking van deze waarborgen, consulteer de sectorale gids afdeling 10.5.3 Aanwezigheidsregistratie.
De RSZ stelt zelf een beveiligde elektronische applicatie op de portaalsite van de sociale zekerheid ter beschikking van de personen voor wie de inschrijvingsplicht geldt. In dat kader wordt een nieuwe applicatie ontwikkeld, namelijk: "Check In and Out at Work".
Onze partner GeoDynamics kan je via tooling ondersteunen met je aanwezigheidsregistratie. Voor meer informatie: neem contact op met je dossierbeheerder.
Het registratiesysteem moet volgende gegevens registreren:
Ter compensatie van het gebruik van de privésmartphone van de werknemer en de gebruikte dataruimte betaalt de werkgever een forfaitaire vergoeding van 7 euro per maand.
Let op: de gegevens die via de privésmartphone worden verzameld in het kader van de aanwezigheidsregistratie zijn persoonsgegevens. Elke verwerking van de gegevens die zijn verzameld in het kader van de elektronische registratie door de werknemer zal dan ook onderworpen zijn aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG. Zorg dan ook voor een update van uw privacypolicy. Je kan hiervoor contact opnemen met legal.consult@acerta.be .
De wetgever voorziet een keten van verplichtingen tussen de verschillende aannemers en onderaannemers werkzaam op een werf. Voor een uitgebreide bespreking van verplichting tussen aannemer en onderaannemer, raadpleeg de sectorale gids afdeling 10.5.3. Aanwezigheidsregistratie.
De niet-naleving van de voorschriften en verplichtingen over deze aanwezigheidsregistratie worden opgenomen in het sociaal strafwetboek en worden, afhankelijk van de overtreding gesanctioneerd met een sanctie van niveau 1 of niveau 3 (dit is een administratieve geldboete van 400 tot 4.000 euro of een strafrechtelijke geldboete van 800 tot 8.000 euro), vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
De aanwezigheidsregistratieverplichting treedt vanaf 1 september 2024 effectief in werking.
De onlinedienst Check In and Out at Work was al beschikbaar vanaf 1 januari 2024. Medewerkers konden hun schoonmaakactiviteiten al registreren vanaf die datum, maar de effectieve verplichting om deze activiteiten te registreren, geldt dus vanaf 1 september 2024.
Er zal een overgangsperiode plaatsvinden zonder sancties. In september, oktober, november en december 2024 zullen de bevoegde inspectiediensten gebruikers helpen om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Tot 31 december 2024 worden er geen boetes opgelegd, tenzij er fraude wordt vastgesteld.
Lees dan zeker het volledige artikel en blijf steeds up to date van alles sociale-en juridische veranderingen.
Meer informatieVlaamse regering gevormd: welke maatregelen uit het akkoord zijn relevant voor werkgevers?
Op 28 september 2024 sloten de Vlaamse onderhandelaars een nieuw Vlaams regeerakkoord voor de periode 2024-2029. De nieuwe afspraken moeten bijdragen aan een welvarend Vlaanderen met een arbeidsmarkt die klaar is voor de toekomst. We bieden je een overzicht van de belangrijkste arbeidsmarktmaatregelen.
Lees meerWat als je werknemer vastzit op zijn vakantiebestemming?
De zomer is volop aan de gang en dat betekent voor veel werknemers maar één ding: vakantie! Het kan echter voorvallen dat een werknemer pas later terugkeert dan voorzien door externe factoren buiten zijn of haar wil om. Een vertraagde vlucht of extreem noodweer kunnen ervoor zorgen dat een werknemer niet tijdig het werk kan hervatten. Wat doe je da...
Lees meerAantal tijdelijk werklozen fors gestegen
In de eerste helft van 2024 waren gemiddeld 154.084 werknemers per maand tijdelijk werkloos, een stijging van 15 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Dit is het hoogste niveau van tijdelijke werkloosheid in tien jaar, coronajaren niet meegerekend.
Lees meer