De bedrijfsfiets is massaal vertegenwoordigd op onze Belgische wegen. Maar liefst 25% meer werknemers opteerden dit jaar voor een fietslease. Door het hybride werken is er minder dagelijks woon-werkverkeer, maar er is toch nog een heel aantal werknemers dat over en weer pendelt.
Net zoals de (bedrijfs)wagen, maakt een fiets onderdeel uit van een flexibel loonpakket. Het is voor bedrijven een mooie manier om werknemers zelf hun loonpakket te laten samenstellen. Voordeel voor de werknemers? Zij betalen deze leasefiets met het brutoloon. Voorwaarde is wel dat ze het woon-werkverkeer ook daadwerkelijk met de fiets afleggen.
De kilometers die de werknemer tussen thuis en het werk aflegt met deze leasefiets, zijn ook nog eens goed voor een fietsvergoeding. Dit betaalt de leasekost vaak al deels terug. Een fietsvergoeding is sinds mei 2023 zelfs verplicht.
Dat is bepaald door CAO164. Maar is dat wel echt zo? En wat als je al een fietsvergoeding betaalt, maar het bedrag is hoger of lager dan het bedrag bepaald in de CAO? In dit webinar (5:59 minuten) legt experte Ellen Hermans je kort en duidelijk uit wanneer je je medewerkers wel of niet een fietsvergoeding moet betalen en hoeveel die dan bedraagt.
Niet enkel het aantal fietsvergoedingen neemt fors toe, ook het gemiddeld aantal kilometer dat wordt gereden. Door de blijvende trend van de e-bike kiezen steeds meer werknemers ervoor om langere woon-werktrajecten met de fiets af te leggen.
Naast de fiets, is ook de bedrijfswagen steeds vaker van elektrische aard. Al bijna een kwart van de bedrijfswagens is intussen een stekkerwagen. Vanaf 2026 komen alleen auto’s zonder CO2-uitstoot in aanmerking voor een belastingaftrek. Door (hybride) elektrische leaseauto’s aan te bieden, zet je jouw organisatie dus op de kaart als groene en aantrekkelijke werkgever.
Inzetten op (groene) mobiliteit is dus zeker een must voor je organisatie. Op die manier geef je je medewerkers inspraak in de samenstelling van hun loonpakket. Bovendien kan het als werkgever financieel interessant zijn én draag je bij aan een klimaatvriendelijke wereld.
Te laat op het werk door verkeershinder
Te laat op het werk omwille van verkeershinder? Het kan iedereen overkomen. Maar wat met het loon voor die afwezige uren? Krijg je medewerkers die wel of niet betaald? Hoe werkt dat precies?
Lees meerOndanks moeilijke economische omstandigheden kreeg een iets grotere groep bedienden dit jaar een winstpremie, waarbij het gemiddelde bedrag bovendien steeg. Dat blijkt uit ons onderzoek. De winstpremie is dan ook een interessante manier om je werknemers te belonen.
Lees meer(Hoe) kunnen je medewerkers extra vakantie kopen?
Wat als je werknemers bovenop de afgesproken legale en extralegale vakantiedagen graag nog extra vakantie willen én het werk laat dit ook toe? Je mag er alvast van uitgaan dat het de motivatie van jouw medewerkers een boost zal geven als je op hun vraag naar extra vakantie kan ingaan.
Lees meer