Vorige

Hoe kan je inspelen op een arbeidsmarkt in beweging?

29 november 2021 Werkgevers

De arbeidsmarkt beweegt terwijl de arbeidskrapte zich opnieuw laat voelen. Volgens onderzoek van Acerta zijn er dit jaar al beduidend meer arbeidscontracten van onbepaalde duur stopgezet dan in dezelfde periode in 2019 en in 2020. Het initiatief om de werkrelatie te beëindigen, komt bovendien meestal van de werknemer zelf of gebeurt in wederzijds akkoord. Wat zeggen de cijfers énhoe kan je als werkgever inspelen op een arbeidsmarkt in beweging? Je leest het in dit artikel.

Leestijd: Later lezen?

Piek in aantal contractbeëindigingen

In het coronajaar 2020 werd de pauzeknop ingeduwd. Vanwege de economische onzekerheid waren werknemers minder geneigd om hun job op te zeggen, en ook bedrijven hebben het aantal ontslagen (kunnen) beperken. Dit jaar is er echter opnieuw beweging op de arbeidsmarkt.

In de eerste drie kwartalen van 2021 is er een toename van 26,8 % van het aantal beëindigde contracten van onbepaalde duur in vergelijking met dezelfde periode in 2020. Maar ook in vergelijking met dezelfde periode in 2019 zijn er dit jaar al meer contractbeëindigingen geweest (+16,6 %). Opvallend is dat het vooral de werknemer zelf is die ontslag neemt (33 %) of het gaat om een ontslag in wederzijds akkoord (35 %). Slechts in 17,5 % van de contractbeëindigingen kwam het ontslag er louter op het initiatief van de werkgever.

Arbeidskrapte geeft werknemers vertrouwen

De arbeidskrapte speelt ongetwijfeld een belangrijke rol in de beweging die we vandaag op de arbeidsmarkt zien. Veel bedrijven hebben moeilijkheden om hun vacatures in te vullen. Het aantal openstaande vacatures is enorm, er is dus meer dan genoeg aanbod voor sollicitanten. En dat geeft hen vertrouwen om hun job opzeggen, want ze zijn quasi zeker dat ze elders aan de slag kunnen gaan. Maar hoe kan je als werkgever inspelen op deze situatie? We geven je enkele tips:

1. Werk aan je merk

Employer Branding is een werkwoord, want aan je merk als werkgever moet je werken. Dat is niet alleen belangrijk om nieuwe talenten in je onderneming aan te trekken, maar ook om je huidige talenten in je onderneming te houden. Zorg voor een aantrekkelijk loonbeleid, voorzie de nodige flexibiliteit, zet in op het welzijn van je medewerkers… In de war for talent moet je al je troeven in de strijd gooien. Werknemers gaan immers op zoek naar een stabiele én aantrekkelijke werkgever. Nog een tip hierbij: ga na waarom medewerkers in jouw organisatie blijven, waarom ze graag in jouw bedrijf werken, en zet die zaken in de verf. Dat maakt het authentiek.

2. Maak interne beweging mogelijk

Volgens onze recentste Talent Pulse-bevraging heeft meer dan de helft van de medewerkers zijn functie het laatste jaar niet zien veranderen. Nochtans is interne jobmobiliteit een goede manier om medewerkers gemotiveerd te houden. Werknemers kunnen dan een nieuwe rol opnemen binnen de eigen onderneming. Die nieuwe rol geeft hen opnieuw uitdaging in hun job en geeft hen de kans om iets nieuws te leren. Werknemers die het gevoel hebben voldoende bij te leren, overwegen trouwens in veel mindere mate een carrièreswitch.

3. Zet talent flexibel in

Flexibel kunnen inspelen op de marktsituatie houdt je organisatie wendbaar. Het is een uitdaging én een opportuniteit tegelijkertijd. Nieuwe samenwerkingsvormen kunnen die wendbaarheid ondersteunen. Je kan bijvoorbeeld medewerkers onderling gaan uitwisselen met andere werkgevers. De redenen kunnen variëren: pieken en/of dalen opvangen, kosten delen, je medewerkers laten bijleren in een andere werkomgeving… Bovendien kan dat vandaag op een wettelijk correcte manier via Bridge van Acerta.

4. Trek extern talent aan

Meer beweging op de arbeidsmarkt wil ook zeggen meer kansen om talentvolle medewerkers in je onderneming aan te trekken. Onze eerste tip ‘Werk aan je merk’ is hier natuurlijk nauw mee verbonden. Wil je nieuwe talenten aantrekken? Neem dan zeker elk proces van rekrutering onder de loep: van het uitschrijven van je vacature tot het onboarden van je nieuwe medewerkers én speel al je troeven uit in deze processen. Nieuw talent vinden én overtuigen is immers geen evidentie.

Acerta helpt jouw hr-afdeling met rekrutering

Acerta biedt je een open blik op jouw rekruteringsvraag, kijken verder dan een strak gedefinieerd profiel, zoekt en werft aan op potentieel, stelt out of the box oplossingen voor en helpt je in je hele wervingsproces. Jij beslist zelf op welke specifieke expertise je beroep doet.

Hulp bij aanwervingen

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Mijn werknemer combineert een flexi-job met een vaste job: welke zijn de gevolgen?

07 maart 2024
Sophie Vantomme

Wat zijn de gevolgen wanneer je werknemer ook nog een flexi-job heeft? Kan dat zomaar en wat zijn jouw rechten en plichten als werkgever?

Lees meer
Werkgevers

Een fusie of overname van je bedrijf: hoe pak je dit aan?

22 februari 2024
Nele Pelicaen

Wanneer je bedrijf wordt overgenomen of bepaalde afdelingen of andere ondernemingen samengevoegd worden, gelden er bepaalde regels en zijn er ook enkele gevolgen die je als bedrijf moet naleven.

Lees meer
Werkgevers

Het aanwerven van mensen met een fysieke of mentale beperking

12 februari 2024
Sabine Goossens

In een krappe arbeidsmarkt is het van belang om breder te rekruteren en je als werkgever los te koppelen van vooroordelen en clichés. Inzetten op personen met een fysieke of mentale beperking die de juiste capaciteiten bezitten is een goede stap. Maar hoe begin je daaraan? Zijn er zaken waarop je moet letten, bepaalde voorwaarden waaraan je moet vo...

Lees meer