Ecocheques zijn een win-win-win: voor jou, je werknemers en onze planeet. Je spoort je werknemers namelijk op een fiscaal interessante manier aan om te kiezen voor milieuvriendelijke producten en diensten. Dit extralegale voordeel met een zuiver geweten is bovendien in een-twee-drie geregeld. Als je een vennootschap hebt, kun je er ook je eigen loon mee optimaliseren.
De toekenningsmodaliteiten van de ecocheques worden bepaald door de afspraken die hierover gemaakt worden op sectoraal- en/of ondernemingsvlak. Die afspraken moeten wel rekening houden met het minimaal afsprakenkader dat de sociale partners binnen de Nationale Arbeidsraad hebben opgesteld. Zo hebben werknemers die deeltijds werken of die in de loop van de referteperiode in of uit dienst traden, recht op een gedeelte van de ecocheques.
De bestelling loopt via erkende uitgiftemaatschappijen. Plaats je bestelling bij onze partner Sodexo of bij één van de andere uitgiftemaatschappijen. Contacteer je Acerta contactpersoon om dit in orde te brengen.
Ecocheques maken werknemers blij, met hun netto voordeel van (maximaal) 250 euro per jaar. Bovendien zijn ecocheques vrijgesteld van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing, en win je er dus ook als werkgever bij.
Om ecocheques in te voeren in je onderneming hoor je als werkgever aan een aantal wettelijke formaliteiten te voldoen.
In bepaalde sectoren werden er specifieke afspraken gemaakt. Raadpleeg de Sectorale Gids in Trefzeker om de afspraken in jouw paritair comité te checken.
Welke producten en diensten in aanmerking komen voor betaling met ecocheques, wordt om de twee jaar vastgelegd in een lijst als bijlage bij een cao van de Nationale Arbeidsraad. De lijst voorziet momenteel vier categorieën:
Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.
Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp