Ecocheques zijn een win-win-win: voor jou, je medewerkers en onze planeet. Je spoort je medewerkers namelijk op een fiscaal interessante manier aan om te kiezen voor milieuvriendelijke producten en diensten. Dit extralegale voordeel met een zuiver geweten is bovendien in een-twee-drie geregeld. Als je een vennootschap hebt, kun je er ook je eigen loon mee optimaliseren.
Eens per jaar, in de loop van de maand juni, betaal je ecocheques aan je werknemers. De bestelling loopt via private bedrijven: Sodexo, Edenred, Monizze en E-kena.
Had je een voltijdse medewerker in dienst van 1 juni tot en met 31 mei, dan bedragen de verschuldigde ecocheques 250 euro. Bedienden die deeltijds werken of die in de loop van de referteperiode in of uit dienst traden, hebben recht op een gedeelte van dit bedrag.
Ecocheques maken medewerkers blij, met hun netto voordeel van (maximaal) 250 euro per jaar. Bovendien zijn ecocheques vrijgesteld van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing, en win je er dus ook als werkgever bij.
Om ecocheques in te voeren in je onderneming hoor je als werkgever aan een aantal wettelijke formaliteiten te voldoen.
In bepaalde sectoren werden er specifieke afspraken gemaakt. Dit check je best op voorhand.
Welke producten en diensten in aanmerking komen voor betaling met ecocheques, wordt om de twee jaar vastgelegd in een lijst als bijlage bij een cao van de Nationale Arbeidsraad. Naar aanleiding van de nieuwigheden op het vlak van duurzame mobiliteit, kunnen ecocheques nu ook gebruikt worden voor de aanschaf van steps, eenwielers en hoverboards, op voorwaarde dat die elektrisch aangedreven of niet-gemotoriseerd zijn.
Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.
Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp