Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

Buitencontractuele aansprakelijkheid hervormd: impact op werkgevers en hun werknemers

19 februari 2024

De Kamer heeft recent een wet aangenomen die de regels over buitencontractuele aansprakelijkheid zal wijzigen. De nieuwe regels zullen in werking treden op de 1e dag van de 6e maand na de publicatie van de wet in het Belgisch Staatsblad. Wat verandert er voor jou als werkgever? 

Wat verandert er niet?

De aansprakelijkheid van je werknemers is wettelijk beperkt. 

Als je werknemer bij de uitvoering van de arbeidsovereenkomst schade veroorzaakt aan jou als werkgever, of aan een derde, is je werknemer enkel aansprakelijk als de schade is veroorzaakt door:

  • een opzettelijke fout van je werknemer, 
  • een zware fout van je werknemer, of 
  • een lichte fout die je werknemer herhaaldelijk begaat.

Bijvoorbeeld: als je werknemer je schade berokkent door vandalisme, dan kan je die schade verhalen op je werknemer. Als je werknemer je schade berokkent door een eenmalige verstrooidheid, kan je die schade niet verhalen op je werknemer.

De derde die schade lijdt door een fout van je werknemer kan jou als werkgever wel aanspreken voor de vergoeding van de schade, zelfs als de schade is veroorzaakt door een niet-gewoonlijke lichte fout van je werknemer.

Wat zal er wel veranderen?

Stel, je baat een stomerij uit. Je klant brengt zijn gordijnen binnen voor reiniging. Maar door het reinigingsprogramma dat je werknemer instelt, overleven de gordijnen de reiniging niet: ze worden aan flarden gescheurd. 

Kan je klant hiervoor enkel jou aanspreken? Of zou je klant een schadevergoeding kunnen vorderen van je werknemer? 

Volgens de huidige regels kan je klant je werknemer niet aanspreken voor de vergoeding van die schade. Dit komt doordat je klant een contract met jou heeft, namelijk tot reiniging van de gordijnen, en de schade is veroorzaakt door een gebrekkige reiniging en dus een gebrekkige uitvoering van dat contract. 

Volgens de nieuwe regels zal je klant niet meer enkel jou kunnen aanspreken. Je klant zal ook je werknemer kunnen aanspreken voor de vergoeding van de schade. Uiteraard kan eenzelfde schade maar eenmaal vergoed worden. 

Als je klant schadevergoeding vordert van je werknemer, zal je werknemer niet zonder verweer zijn:

  • je werknemer zal enerzijds dezelfde verweermiddelen kunnen inroepen tegen je klant als deze die je zelf tegen je klant kan inroepen, bijvoorbeeld een aansprakelijkheidsbeperking in de algemene voorwaarden tussen jou en je klant;
  • en anderzijds zal je werknemer tegen je klant de verweermiddelen kunnen laten gelden die je werknemer tegen jou kan inroepen, bijvoorbeeld de wettelijke uitsluiting van de aansprakelijkheid van de werknemer voor een niet-gewoonlijke lichte fout bij de uitvoering van de arbeidsovereenkomst.

Hou er dus rekening mee dat derden je werknemers rechtstreeks zullen kunnen aanspreken, en dat de manier waarop je je aansprakelijkheid regelt ten aanzien van je klanten, ook een impact zal kunnen hebben op je werknemers.

Bron
Wetsvoorstel houdende boek 6 “Buitencontractuele aansprakelijkheid” van het Burgerlijk Wetboek, nr. 55-3213/012 en 013.

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates